Ze škol do firem. Projekt Nenech to být se uchytil i jako schránka důvěry pro whistleblowery
Dříve řešil tým Jana Slámy hlavně šikanu ve školách. Díky covidu ale našel příležitost v zákoně na ochranu oznamovatelů, takzvaných whistleblowerů.
Zakladatelé aplikace Nenech to být Pavel Ihm, Jan Sláma a David Špunar
Když v květnu 2017 zakládali Jan Sláma, David Špunar a Pavel Ihm startup Nenech to být (NNTB), měli před sebou složitou misi – chtěli pomoct ze škol po celém světě vymýtit šikanu. Založili tak onlinovou schránku důvěry, kterou od té doby implementovali do více než dvou tisíc škol. Specificky cílí na takzvanou mlčící většinu – tedy část kolektivu, která šikanu vidí, ale nic s ní nedělá. Sláma často zdůrazňuje, že se NNTB neptá na jméno agresora, ale toho, kdo se necítí dobře.
NNTB, v zahraničí fungující jako FaceUp.com, si od té doby vysloužilo ovace široké veřejnosti i přízeň investorů, jako jsou Jiří Hlavenka a Scio – od nich nabral více než 10 milionů korun. Úspěšná story by tak mohla vesele pokračovat. Jenže pak přišel covid, který zcela změnil školské klima. Děti se zavřely doma a s nimi ze školních tříd vymizela i šikana. Byť si to vlastně přáli, Sláma a jeho kolegové museli najednou rychle hledat zdroje výdělku jinde, aby přežili.
Příležitost spatřili – překvapivě – v legislativě. Směrnice Evropské unie přijatá v roce 2019 a účinná od prosince loňského roku totiž ukládá úřadům v členských státech zřídit anonymní interní kanál, kde mohou lidé oznamovat nekalé praktiky uvnitř státem zřízených institucí, v krajích i obcích nad deset tisíc obyvatel.
Zároveň by se výsledná legislativa měla soustředit i na obdobný nástroj v soukromém sektoru, a to ve všech firmách nad 25 zaměstnanců (číslo se ještě může změnit). Jinými slovy, v podstatě jde o to zřídit obecní či firemní schránku důvěry pro takzvané whistleblowery.
Tým Jana Slámy se tak pustil do náročné práce a během pár měsíců změnil svou hlavní cílovou skupinu. Přestože školy pořád tvoří většinu z jeho 2 250 zákazníků na čtyřech kontinentech, nyní se soustředí hlavně na vývoj firemního segmentu. Celkově pilotuje firmy 18 měsíců a teď hlásí, že jen za poslední půl rok se do platformy přihlásilo 200 firem i státních institucí. Transformaci tak Sláma považuje za úspěšnou.
Loni startupu narostl počet škol využívajících platformu NNTB o 20 procent, v případě firemní klientely šlo ale dokonce o pětadvacetinásobný růst, přičemž se jedná o firmy z dvanácti států světa. Průměrný klient firmě platí 35 tisíc korun ročně.
„Prvotní reakce veřejnosti na zavádění whistleblowingových kanálů byly rozporuplné, zejména kvůli negativnímu vnímání oznamování, které tu je zakořeněné už z minulého režimu,“ vysvětluje Sláma. „Od našich klientů však dostáváme kladnou zpětnou vazbu, protože za tímto nástrojem vidí reálné přínosy,“ dodává.