Ze starého mlýna do světa. U Furchů ví, jak postavit dobrou kytaru a pak ji se ziskem prodat i do USA

První nástroj postavil František Furch z vysloužilého bubnu. Dnes Furch Guitars hudební výtvory vyváží do Německa i do Spojených států amerických.

Jiří BlatnýJiří Blatný

petr-a-frantisek-furchovi

Foto: Oldřich Hrb

Zakladatel Furch Guitars František Furch se synem a současným ředitelem Petrem

0Zobrazit komentáře

Břeclavsko si většina lidí spojí se sluncem zalitými vinohrady. Význam alkoholického nápoje pro tuto oblast potvrzuje i historický dřevěný lis, který je na náměstí městysu Velké Němčice jižně kousek od Brna. Právě kvůli dřevu jsme tam nedávno dorazili. Ovšem kvůli tomu spojenému s hudbou. Od 80. let tu totiž rodina Furchů vyrábí akustické kytary. Na začátku přitom byl trochu jiný nástroj: banjo ze starého bubínku, které na koleni udělal František Furch. Dnes už výrobky z Moravy se zdobným písmenem F na hlavě putují zejména do zahraničí, i do jámy lvové hudebního byznysu: Spojených států amerických.

Aby člověk došel k továrně Furch Guitars, stačí ujít pár desítek metrů od obecního úřadu Velkých Němčic. Uvidí bílou budovu bývalého mlýna původně ze šestnáctého století. Od té doby uplynula hodně dlouhá doba a čas stavení semlel. Když současný ředitel rodinné firmy a syn Františka Furcha Petr vyrůstal, byla to v podstatě ruina. „Pamatuju, že jsme tu jako malí kluci pobíhali. Byl tu strašný nepořádek,“ vzpomíná s úsměvem na dvoře bývalého mlýna.

Dnes už je komplex opravený, o což se zasloužil Petrův otec, hudebník a zakladatel firmy František. Slouží jako firemního sídlo a továrna, kde Furch Guitars zaměstnává okolo devadesátky hlavně místních lidí, kterým rukama za rok projde až devět tisíc akustických nástrojů. Jestli si ale myslíte, že se u Furchů vyrábí čistě ručně, jste na omylu. Ve Velkých Němčicích se nebojí zapojit nové technologie. Po boku lidí tu pracují i roboti a výroba jednoho nástroje v průměru zabere zhruba 22 dnů. Jen ruční výroba by kromě delšího času znamenala i vyšší ceny.

Prsty v částečné robotizaci měl právě Petr Furch. „Když jsem v jednadvaceti naplno nastoupil do výroby, zjistil jsem, že mám technický talent a dokážu zlepšovat výrobní procesy. Když jsem přišel s nápadem na zlepšovák, taťka byl rád a postupně jsem se přes různé části výroby propracoval až k tomu, že jsem pochopil, že můj talent leží spíše v inženýringu než v hraní na kytaru,“ říká Furch mladší, jehož firma měla v loňském roce obrat 183 milionů korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spolupráci s robotickými kolegy si podle Furcha pochvalují i sami pracovníci. Mimo jiné kvůli tomu, že je stroje zbaví té nejnáročnější práce. „Nikdy jsme navíc technologii nezavedli proto, abychom následně kvůli tomu někoho propouštěli,“ dodává podnikatel, když sedíme v showroomu, kde stěny lemují nástroje a ve vzduchu je cítit dřevo.

Roboti ve výrobě pomáhají třeba s broušením, kterého je na jedné kytaře opravdu hodně. „Vezměte si třeba nástroj s leštěným lakem. Jedna vrstva laku má 30 mikronů (1 mikron je jedna milióntina metru – pozn. red.) a je to velmi precizní práce. Člověk je sice schopný tvor, ale dělat něco takového celý den pořád dokola není příjemné. A kvůli vibracím to není ani dobré na klouby. Robot nám tak pomůže a člověk ručně doladí poslední detaily,“ vysvětluje souhru stroje a člověka Furch.

Kromě toho jsou nedílnou součástí kytarové výroby počítačem řízené obráběcí stroje, které dřevo určené pro různé části nástroje od krku s hlavou až po kobylku zpracovávají do požadovaného tvaru. Ve výrobně u Furchů ale najdete i stroje vlastního designu. Je jím třeba rameno, které brousí krky kytar, nebo robotický lakýrník. Ten na kytary nanáší lak, který je také originál od Furchu a od ostatních ho odlišuje receptura, díky které je látka i v tenčí vrstvě stále mimořádně tvrdá. Což se opět pozitivně odráží na zvuku.

Tělo, hmatník, krk, hlava… z kytarové abecedy jsme toho zatím prošli poměrně dost, ale co je na akustické kytaře nejdůležitější? Furch má jasno: „Je to o přední desce. Ta udává zvuk. Je to membrána, která funguje jako reproduktor,“ vysvětluje s tím, že záleží na různých vlastnostech dřeva, jako je pevnost, ohebnost a hmotnost. Nedílnou součástí je i žebrování, které má nosnou funkci. Tenká přední deska totiž musí vydržet tah strun až 73 kilo. Je na ní umístěna kobylka, část kytary u rezonančního otvoru, ze které vedou struny po krku až k ladící mechanice na hlavě nástroje.

I proto se při výrobě s každým kusem dřeva pracuje individuálně. Kytaráři totiž potřebují každý z nich dostat do požadované kvality. „Měříme řadu fyzikálních vlastností každého kusu a následně přizpůsobujeme dřevo tak, aby vyhovovalo našim specifikacím. Říkáme tomu ladění a zajišťuje, že každá kytara bude znít skvěle,“ říká s patřičnou hrdostí Furch mladší.

Cenově nástroje z Velkých Němčic začínají zhruba na 24,5 tisících korunách, nejvyšší řada začíná na cenách přes sedmdesát tisíc korun. Kromě toho ale Furch umí udělat i kus na zakázku. Smysl pro detail a výslednou kvalitu oceňují i z definice ti nejnáročnější zákazníci: profesionální hudebníci. Z těch českých na kytary Furch hraje třeba David Koller či Vlasta Redl, ze zahraničí je to například americká písničkářka Suzanne Vega. K raritním kouskům patří černá akustická kytara se dvěma krky pro německou kapelu Scorpions.

petr-furch

Foto: Oldřich Hrb

Furch Guitars vyrábí akustické kytary, které míří hlavně do zahraničí

Právě za hranice Česka míří většina kytar s označením na přední straně hlavy. „Největší trhy jsou pro nás Německo a Amerika, do obou míří po 15 procentech produkce. Zbytek jsou menší celky. V Německu jsme nedávno převzali distribuci sami a zatím se to jeví jako dobrý krok. V Americe jsme zase založili dceřinou distribuční firmu,“ přibližuje Furch.

V Česku každý rok zůstává okolo deseti procent ze zhruba devíti tisíc vyrobených kusů. Češi podle ředitele kytarového byznysu často oceňují právě fakt, že je domácí firma aktivní i v zahraničí. Spojené státy americké jsou přitom revírem největších výrobců akustických kytar na světě, značek jako jsou Martin, Taylor i Gibson. „Strategie ale není vyrábět stejné počty kytar jako tyto značky. My se soustředíme spíše na kvalitu, tam je naše přidaná hodnota,“ říká Furch a pomáhá si přirovnáním ze světa automobilů.

„Vzorem je mi Porsche. Také řešíme spoustu detailů, které nás sice diskvalifikují z masové výroby, ale tím, že máme prémiový produkt, stačí nám vyrábět menší počty a stejně nám zbývají peníze třeba na vlastní vývoj, díky kterému naše kytary zase dále vylepšujeme,“ vysvětluje Furch svoji byznysovou filozofii.

Ujišťuje, že její součástí není trend, který je ve světě výrobců hudebních nástrojů poměrně častý: přesun výroby do zahraničí za levnější pracovní silou. Furch Guitars chtějí dál klást důraz na inovace a i díky nim růst ročně zhruba desetiprocentním tempem, připomíná Petr Furch, který by prý sám sebe za talentovaného hudebníka neoznačil. Vlohy po otci ale přeci jen nezapře. „V teenagerských letech jsme s kamarády měli kapelu. Nedávno jsem se k našim písním vrátil a některé byly docela v pohodě,“ přiznává s úsměvem.

Odvrátil bankrot ČSA a Vítkovic. Jak vydělat miliardu? Jako v šachu záleží na prvních tazích, říká

Zdeněk Šmejkal je krizový manažer, který toho v byznysu zažil tolik, že by to vydalo na knihu. Proč ale miliardu korun přirovnává k šachům?

smejkal

Foto: Vojta Žižka

Zdeněk Šmejkal

0Zobrazit komentáře

Zdeněk Šmejkal má na českém trhu pověst jednoho z nejúspěšnějších krizových manažerů. Se svým byznysovým partnerem Václavem Novákem stál u záchrany ostravských Vítkovic, Setuzy nebo státních aerolinek ČSA. Poté skrze svou investiční skupinu M.L. Moran znovu nastartoval ztrátovou firmu Technistone, kterou později prodali za 1,5 miliardy korun. O všech zásadních momentech mluví v podcastu Vojty Žižky, kde mimo jiné radí, jak si nastavit takzvaný miliardový mindset.

Ačkoliv by si po velké záchranné štaci Vítkovic Zdeněk Šmejkal zasloužil odpočinek, nechtěl byznysové prostředí úplně opustit. „Když jsme odcházeli z Vítkovic, tak jsem panu Novákovi říkal, že by byla škoda tu naši spolupráci jen tak zahodit,“ říká absolvent ostravské Vysoké školy báňské, kterého k podnikání směroval už jeho otec. A tak v roce 2001, po pár panácích Jägermeisteru, založili skupinu M.L. Moran.

V posledních letech na sebe Šmejkal s Novákem upozornili vydařeným exitem, když prodali společnost Technistone, kterou převzali na hranici bankrotu, uzdravili ji a jako nejvýkonnější firmu na světě ve svém oboru ji prodali strategickému partnerovi, globální americké firmě Wilsonart. Na transakci podle odhadu CzechCrunche vydělali kolem dvou miliard korun.

Před nedávnem se pak ostřílený krizový manažer a průmyslník vydal do byznysu, který v jeho resumé obzvlášť vyčnívá – založil novou značku imunitních nápojů Fua Fua. Díky tomu všemu se tak Šmejkal osvědčil jako člověk, jenž má na podnikatelském trhu stále co říct. A proto v podcastu Vojty Žižky, kde mimo jiné popisuje všechny své zásadní byznysové momenty z minulosti, poodhalil i to, jak si přijít na miliardu korun.

„Samozřejmě se to nestane jen díky tomu, že si řeknete, že takovou sumu chcete vydělat. Pochopitelně pro to musíte něco udělat,“ říká Šmejkal. „Musíte si stanovit plán, co uděláte, jak to uděláte a v jakém čase to uděláte,“ dodává někdejší hráč šachů, kterým se věnoval v mládí. A právě na šachové partii to trefně ilustruje. Nejde totiž o to, mít celou cestu k miliardě (nebo jakékoliv jiné metě) vymyšlenou do detailu. Záleží na úvodních tazích.

„Já ve svém životě přemýšlím o nějaký ten tah dopředu oproti běžnému člověku. Šachová partie se vlastně vyvíjí tak, že tam máte zahájení, střední hru a pak koncovku. A nikdo, ani šachový velmistr, nemá promyšlené všechny tahy dopředu, protože by to ztratilo smysl. Vstupujete ale do hry v rámci zahájení, které má velký počet variant – a ty studujete,“ přirovnává Šmejkal.

Jde primárně o to, že hráč, respektive podnikatel, by měl mít pokud možno co nejlepší postavení do takzvané střední hry. V případě byznysu do postupného rozjezdu, kde už to často není o studiu ověřených schémat, ale zejména o talentu. „Všechny figurky spolu musí hrát, ale nepouštíte se ještě do útoku. A kdo má lepší zahájení, tak na té nejvyšší úrovni zpravidla vyhrává,“ pokračuje.

imv-1

Přečtěte si takéNejlepší dieta? Neexistuje. Ale existují tyto udržitelné návykyNení zakázaná potravina, ale zakázané množství aneb Proč mohou být redukční diety nebezpečné

mahr-2

Přečtěte si takéZakladatel Coffee Roomu to na jižní Moravě rozjíždí s matchouZ Prahy do Mikulova a na zelenou. Zakladatel Coffee Roomu to na jižní Moravě rozjíždí s matchou

V byznysu to funguje podobně, protože podle Šmejkala jde vždy o to, co musí člověk umět, co si musí připravit, co musí vybudovat, které schopnosti si pro rozjezd firmy zajistí… a jak vše postaví tak, aby se z nuly vydělávaly desítky milionů, z desítek milionů stovky, ze stovek milionů miliarda. A tak dále.

O čem dalším ještě Vojta Žižka se Zdeňkem Šmejkalem mluvil? Například o tom, jak shání nové talenty pro svůj byznys, jak náročná byla záchrana Vítkovic z hlediska jeho zdraví, jak probíhala záchrany Setuzy a ČSA, jak se stát dobrým vyjednavačem nebo jak se firma může dopředu připravit na krizi. Celý rozhovor si můžete poslechnout na Patreonu Vojty Žižky.