Zelenější letecká doprava. Dánsko chce mít do roku 2030 vnitrostátní lety bez škodlivých emisí
Dánsko chce mít do roku 2030 vnitrostátní leteckou dopravu bez emisí, oznámila v novoročním projevu premiérka Mette Frederiksenová. Zároveň ale připustila, že řešení k dosažení tohoto cíle její vláda teprve musí připravit. Dánsko má v úmyslu do roku 2030 snížit celkový objem uhlíkových emisí o 70 procent ve srovnání s rokem 1990, jak uvedla BBC. Letos mají zároveň Dánové rozhodnout o nové uhlíkové dani, aby společnosti za to, že vypouští škodlivé emise, platily.
„Mnozí již přešli na jiný typ. Jiným to bude trvat déle. Východisko je však jednoduché. Dánská zásada je, že nejširší ramena by měla nést nejvíce. Ta musí platit i při ekologickém přechodu: pokud vypouštíte CO2, musíte platit. To je ta nejspravedlivější cesta,“ prohlásila během svého projevu Mette Frederiksenová, která je v čele dánské vlády od června 2019.
„Když jsou ostatní země světa příliš pomalé, pak musí Dánsko převzít iniciativu. A zvýšit laťku ještě výš. To platí i pro leteckou dopravu. Cestovat znamená žít, a proto létáme. Je však také škodlivá pro naše klima,“ dodala dánská premiérka a předsedkyně sociálních demokratů. Dosáhnout takzvaného zeleného létání bude podle ní těžké, ale vědci a podniky na tom pracují.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsEvropský výrobce letecké techniky Airbus už oznámil plány na vývoj letadel na vodík, v provozu by mohla být do roku 2035. Pokud se bude vodík nutný k pohonu letadel vyrábět z obnovitelných zdrojů, mohla by to být pro Dánsko cesta, jak svého cíle dosáhnout. Zatím ale není jasné, zda bude potřebná technologie včas k dispozici a hlavně zda budou náklady na její pořízení přijatelné, pokud má Kodaň svého cíle dosáhnout do roku 2030.
Švédsko už také oznámilo plány učinit svou vnitrostátní leteckou dopravu zcela bez uhlíkových emisí do roku 2030, u mezistátních letů chce tohoto cíle dosáhnout do roku 2045. Vláda rovněž oznámila, že počítá se zavedením vyšších letištních poplatků pro ta letadla, která více znečišťují ovzduší.
Francie se mezitím chystá zakázat vnitrostátní lety, které je možné nahradit železniční dopravou s dojezdovou vzdáleností do dvou a půl hodiny. Takové opatření by mohlo ovlivnit cestování mezi Paříží a městy jako Nantes, Lyon či Bordeaux.
S přispěním ČTK.