Zemětřesení v české e-commerce. Jak zahraniční hráči v čele s Temu výrazně mění zdejší trh
I když Temu před rokem nikdo neznal, jeho aplikace už letos v Česku atakovala hranici 200 tisíc aktivních uživatelů měsíčně. A není jediné.
Logo čínského e-shopu Temu
AliExpress, Temu, Allegro, Kaufland, Shein, Trendyol, Zalando… Jen několik jmen, která způsobují rozruch ve zdejší e-commerce. V Česku byl trh online prodejců dlouhodobě poměrně stabilní a klidný. „Všem“ se dařilo, obraty rostly, pandemie koronaviru před čtyřmi lety přinesla o to větší vítr do plachet. Pak se ale situace obrátila – lidé se začali vracet do kamenných prodejen a posléze více šetřit kvůli drahým energiím, inflaci i nejistotě související s válkou na Ukrajině. Klid nepřichází ani teď, kdy se útrata na internetu opět pomalu zvedá. Data ukazují, že přízeň zákazníků se totiž výrazně víc snaží získat noví hráči. A připravené na to mají obří rozpočty.
Až do roku 2022 objemy prodaného zboží na českém internetu neustále rostly a na trhu se toho moc nedělo. Dominantní pozici si vybudovala Alza, za ní následoval Mall a další prodejci jako CZC, Datart, v posledních letech například i Rohlík. Protože ale trh rostl, i noví hráči se dělili o stále větší koláč a moc turbulencí to nezpůsobovalo. O Česko se ovšem stále více zajímaly také zahraniční firmy, například v módním segmentu krátce po sobě Zalando a About You, v dalších pak AliExpress nebo eBay. Loni se přidalo Allegro a Kaufland, krůček od spuštění je také Amazon.
Právě příchod Amazonu byl dlouhé roky v e-commerce jedním z nejčastějších témat, protože má k dispozici velké prostředky, a pokud by naplno spustil českou verzi, pozicemi na trhu by to zahýbalo. Situace se ale vyvinula jinak. „Všichni očekávali vstup jednoho hráče, ale teď má velké tržní podíly někdo, koho před rokem ani nikdo neznal,“ popsal v rozhovoru ředitel Heureky David Chmelař. Řeč je o donedávna neznámém Temu.
Na český trh vstoupilo poměrně nenápadně díky investicím do reklam na sociálních sítích, přičemž jejich rozsahem rozvrátilo zavedené pořádky a ceny zvedlo doslova napříč trhem. Online reklama ve vyhledávačích a na sítích totiž funguje na principu aukcí: kdo zaplatí víc, toho uvidí zákazník. Reagovat tak musí v podstatě všichni.
Po publikaci žebříčku CzechCrunche sto největších e-shopů v Česku za rok 2023 se objevilo pár překvapených reakcí, podle kterých je zvláštní, že se Temu na seznam nezařadilo. Podle naší analýzy sice čínské tržiště s extra levným zbožím své aktivity rozběhlo již na přelomu října a listopadu a bylo hodně vidět na sociálních sítích, dle našeho odhadu samotné výše tržeb byl ale rozběh pozvolný. Žebříček vznikl na základě expertní metodiky, veřejných zdrojů, od firem získaných informací i konzultací s předními odborníky z e-commerce trhu.
To, co platilo loni, se ale v letošním roce mění a Temu se bezpochyby zařazuje mezi vůbec největší hráče. Oproti prosinci již v březnu podle našeho odhadu dosahovalo i na více než pětinásobnou úroveň tržeb a v druhém kvartálu od dubna nadále pokračovalo v růstu, což dokládají také vyjádření analytiků.
„Zahraniční tržiště podle všech ukazatelů, ke kterým mám interně přístup, mění pořadí mezi top hráči české e-commerce. Temu, Shein, Allegro i Kaufland se letos zařadí do první desítky,“ komentuje pro CzechCrunch expert z trhu, který si ale kvůli citlivosti zdroje těchto dat přeje zůstat v anonymitě.
Sílu Temu potvrzuje například i David Chmelař z Heureky, podle kterého má na českém trhu podíl ve vyšších jednotkách procent: „I to už je opravdu velké, takových hráčů zde není moc.“ Pro srovnání, výrazná jednička na trhu Alza má podíl na úrovni kolem 15 procent. Na dvojciferné číslo se ale nedostal žádný jiný obchodník.