Zlatá éra oblíbeného softwaru jako služby se chýlí ke konci. Proč a jak ho (ne)požere umělá inteligence?
Byznys model založený na předplatném stvořil řadu miliardových firem a stal se miláčkem investorů. Teď se řeší, jak ho ovlivní umělá inteligence.
Tu myšlenku jsem slýchával více než rok, ale přijal ji až na nedávné akci v sanfranciské centrále společnosti Intercom, která vyvíjí nástroje pro obchodní komunikaci: umělá inteligence významně změní lidskou práci – a tím i trh se softwarem, který je poskytovaný jako služba (SaaS). Ze startupové či investorské scény se ozývají hlasy, že právě tento byznys model, kdy se produkt prodává na bázi předplatného, je na odpis. Kvůli nástupu umělé inteligence se totiž má výrazně snížit konkurenční obranyschopnost softwarových hráčů – a s tím i jejich marže. Co to může znamenat?
Mluví se o tom, že obranné příkopy (legendárním investorem Warrenem Buffettem proslavené jako „moat“) nikdy nebyly mělčí, a investoři i zakladatelé si tak musí položit otázku, jestli je SaaS i nadále tím nejlepším, do čeho investovat své zdroje. Jak už to ale s populárními tech memy bývá, i tentokrát je to složitější.
Umělá inteligence jako agent změny
Ať už se zeptáte Sama Altmana, šéfa Anthropicu Daria Amodeie nebo těch nejlepších investorů do umělé inteligence (AI), odpověď bude stejná: budoucnost jsou AI agenti. Představte si je jako syntetickou verzi zaměstnanců. Samostatně nebo s lidskou supervizí, v krocích plánují a exekuují pracovní úlohy. Mají paměť, schopnosti uvažování, přístup do systémů a databází.
Budou umět číst obrazovku vašich zařízení, navigovat prohlížeč a komunikovat s dalšími agenty. Příkladem může být agent na vývoj od Replitu – normální řečí mu zadáte, jakou chcete aplikaci, a než se nadějete, první verze je na světě. Sám jsem se na akci Intercomu podrobněji seznámil s Finem, AI agentem pro zákaznickou podporu. Fin není váš typický chatbot, který odbaví základní dotazy, ale pro cokoli složitějšího vás dovede k člověku.
Fin přitom řeší až 82 procent případů zcela samostatně. Zásadně tak snižuje počet lidí, které v zákaznické podpoře potřebujete. A to i proto, že cena vyřešení jednoho případu je u něj 99 centů (zhruba 23 korun). Intercom je jedním z prvních, ale zdaleka ne jediným, kdo sází na agentickou budoucnost umělé inteligence. Vlastní platformu pro agenty a také cenový model platby za výstup představil nedávno Salesforce.
Z největších technologických hráčů se do agentů pustil nejagresivněji Microsoft. Google plánuje (stejně jako nedávno Anthropic) představit umělou inteligenci, která umí ovládat počítače jako lidé. OpenAI podle čerstvých zpráv agentury Bloomberg představí vlastní nástroj pro agenty v lednu příštího roku.
Více práci vykonávající AI znamená méně lidí, ale i méně softwaru, který slouží jako pracovní pomůcka pro tyto lidi. Produkty jsou nakonec jen softwarovým vyjádřením pracovního workflow. Co se tedy stane, když umělá inteligence převezme velkou část úkolů a procesů anebo – a to je zásadní předpoklad – je díky svým schopnostem naprosto změní?
Produkty, které lidská workflows podporují, pozbydou smyslu či velké důležitosti. A jestli něco tyto produkty spojuje, tak je to model softwarového předplatného jako služby – klasický SaaS. Někdo může namítnout, že existující SaaS hráči rychle zavádí AI funkce a své tržní pozice tak opevňují. To je pravda jen částečně.
Přidání několika AI funkcí stojí na myšlence kopilota – AI asistenta, který lidem pomáhá v jejich práci. Doplnit do stávajících produktů funkce pro sumarizaci či generování textu není tak těžké a riskantní jako jít cestou automatizace a kanibalizace vlastního byznys modelu. Modelu, který standardně generuje hrubé marže větší než 70 procent, prodává se jako předplatné a naceňuje se takzvaně na hlavu (per seat). Modelu, který za poslední dekádu stvořil spoustu jednorožců a stal se nejčastějším cílem zakladatelů a VC investorů.