Zlaté kladenské ručičky! Češi postavili z dílků LEGO formule pro piloty F1, vyjeli s nimi v Miami

Dvacet dva tisíc hodin a čtyři miliony kostiček. Tým designérů a konstruktérů z Kladna znovu ukázal, jak zručný a kreativní dokáže být.

Filip HouskaFilip Houska

f1-lego-mvp-x

Foto: F1

LEGO formule během projížďky

0Zobrazit komentáře

Většinou je vidíte závodit na okruzích, kde pilotují technologicky dokonalé stroje. Jak by se ale Max Verstappen, Lewis Hamilton nebo Lando Norris popasovali s tím, když by museli vyměnit své formule za ty, které byly postaveny z dílků LEGO? Přesně to si teď vyzkoušeli v Miami, kde se jela další Velká cena Formule 1. A nebýt Čechů, možná by se jedna z nejoriginálnějších podívaných v historii seriálu ani nestala.

Už několikrát se designérům, inženýrům a stavitelům z Kladna, kde má LEGO svou továrnu, podařilo vytvořit autentické kopie vozů výhradně z barevných kostiček. Ať už šlo o Bugatti Chiron, McLaren Senna, Lamborghini Sián nebo legendární supersportovní Peugeot, který je synonymem věhlasného vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans.

Ostatně právě pro předělávky nadupaných aut je kladenská továrna známá po celém světě. Nyní se jí ale podařilo něco, co ještě nikdy předtím nedokázala. V rámci partnerství s organizátory závodů F1, které LEGO v loňském roce navázalo, vyrobila pojízdnou formuli pro každou stáj a zamířila s nimi na okruh v americkém Miami, aby si je mohli vyzkoušet sami piloti.

Kladenské partě šestadvaceti konstruktérů zabralo přibližně dvacet dva tisíc hodin, než flotilu kostičkových monopostů dokončila. Na každou formuli padlo téměř čtyři sta tisíc dílků, které musela pečlivě skládat tak, aby výsledek reflektoval design jednotlivých závodních stájí. Za osm měsíců se jí podařilo složit deset autenticky vypadajících tunových strojů.

Až do závodního víkendu v Miami je ale držela v utajení, protože se měly oficiálně představit jen chvíli předtím, než vypukne závod, respektive během slavnostní projížďky pro diváky. V ten moment do speciálně upravených kokpitů nasedli zpravidla dva stájoví jezdci (jeden za volantem, druhý za ním) a vydali se rychlostí okolo 20 km/h na zhruba pětikilometrovou jízdu.

„Víme, že velké stavebnice, které se dají řídit, mají jedinečnou schopnost vyvolat mezi fanoušky vzrušení, proto nás těší, jakou reakci vyvolalo odhalení deseti vozů ve stejnou dobu. Doufáme, že tyto jedinečné výtvory nás utvrdí v tom, že s představivostí a kostkami LEGO má kreativita neomezené možnosti,“ uvádí Julia Goldin, která v LEGO Group vede marketing.

Samozřejmě jen z barevných kostiček tradiční dánské firmy ale monoposty sestaveny nebyly. Je totiž prakticky nereálné z nich udělat například pneumatiky, které by si rozuměly s asfaltovým povrchem déle než na pár minut. Proto v Kladně sáhli po standardních gumách od Pirelli. Podobná situace nastala také s motorem, který je z lega v potřebné kvalitě neproveditelný.

Lenka Tiefová z českého marketingu LEGO Group navíc na svém LinkedInu naznačila, že kreativní replika skutečného monopostu od Ferrari ještě v průběhu tohoto roku dorazí i do Česka. Jestli bude jezdit po Praze tak jako kdysi formule od Red Bullu na Karlově mostě nebo nedávno v Karlíně, je zatím otázkou, minimálně ale bude pro fanoušky obou značek někde vystavena.

Vozil Johna Lennona, Elvise i britskou královnu. Phantom od Rolls-Royce slaví 100 let

Jeden si do něj nechal vestavět sejf, druhý mikrofon, třetí ho přelakoval na žluto. Rolls-Royce Phantom si během století vysloužil pověst výjimečného auta.

David ZlomekDavid Zlomek

field-marshal-montgomerys-phantom-iii-2-min

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Phantom III polního maršála Montgomeryho

0Zobrazit komentáře

V roce 1967 stál před domem Johna Lennona neobvyklý Rolls-Royce Phantom. Zářivě žlutý lak, květinové motivy a astrologické symboly na karoserii ho odlišovaly od čehokoliv, co tehdy jezdilo po silnicích. Vzadu zatmavená skla, uvnitř tma a klid – jak Lennon říkal, ideální prostředí, když se vracíte z klubu za denního světla. Někdo tomu říkal provokace, jiný umění, ale fakt je, že tohle auto přitahovalo pozornost stejně jako jeho majitel. Tenhle příběh je jen jedním z mnoha, které se za sto let existence modelu Phantom nasbíraly.

Phantom se poprvé představil v roce 1925 jako nástupce modelu Silver Ghost. Měl reprezentovat to nejlepší, co automobilka tehdy uměla – technicky, konstrukčně i esteticky. Filozofie zakladatele Henryho Royce byla jednoduchá: neustále zlepšovat. Tím se Phantom řídil od začátku. Už třetí generace v roce 1936 přinesla dvanáctiválec, v době, kdy většina luxusních aut ještě spoléhala na šestiválce.

Po válce se z Phantomu stal i nástroj státní reprezentace. Britská královna Alžběta II. používala model VI, který dostala v roce 1977 jako dar od domácího automobilového průmyslu. Jiný Phantom vezl princeznu Dianu a prince Charlese na jejich svatbu. Podobný model dostal i šejk Zájid, zakladatel Spojených arabských emirátů – a právě v něm se účastnil slavnostního aktu ustavení nové federace.

 

Nejen státníci si ale tento vůz oblíbili. Kromě v úvodu zmiňovaného Johna Lennona ho vlastnil třeba i Elvis Presley. Ten měl ve svém Phantomu vestavěný mikrofon a psací soupravu v zadní opěrce. Když pak jeho slepice poškodily lak, nechal auto jednoduše přestříkat.

Za sto let, co Rolls-Royce Phantom vyrábí, dostal různorodé zakázky. Vedle barových skříněk, stolků nebo výsuvných sedaček měli zákazníci požadavky i na specifické úpravy – například sejf na šperky nebo šuplíky na golfové hole. Jeden model měl výklopný stolek integrovaný do předního nárazníku.

dawnwalker

Přečtěte si takéBývalí vývojáři Zaklínače chystají upíří fantasy. Ukázka hry bere dechBývalí vývojáři Zaklínače chystají upíří fantasy. První ukázka ze hry láká na krvavý středověk

Zákazníků ale nebylo nikdy mnoho – výroba jednotlivých generací se počítala spíš na stovky nebo nižší tisíce kusů. I to je důvod, proč si Phantom dlouhodobě držel reputaci auta pro úzký okruh lidí, kteří neměli potřebu ukazovat se, ale přesto chtěli, aby jejich auto bylo jasně rozeznatelné.

Phantom zůstává výkladní skříní značky i dnes – ne kvůli prodejním číslům, ale kvůli tomu, jak definuje postavení Rolls-Roycu. Když značka v roce 2003 přešla pod BMW Group, první auto, které vzniklo v novém sídle v Goodwoodu, byl právě Phantom VII. O čtrnáct let později přišla aktuální osmá generace. Ta dnes tvoří základ pro všechny zásadní zakázkové projekty.