Zlínské Vasky vybraly na Hithitu téměř 5,5 milionu korun. Mákli jsme si, takový zájem jsme opravdu nečekali, říká Staněk

Jiří SvobodaJiří Svoboda

vasky1Insider

Foto: Vasky

Václav Staněk chtěl tenisky vyrábět už od vzniku značky

0Zobrazit komentáře

Česká obuvnická tradice s moderním nádechem přitahuje zákazníky i více než sto let poté, co Zlínu kralovala výroba Tomáše Bati. Důkazem je značka Vasky, která ve stejném městě obuv vyrábí a za poslední měsíc na svůj nový model tenisek vybrala na crowdfundingové platformě Hithit téměr 5,5 milionu korun.

Původním cílem kampaně přitom bylo „jen“ 450 tisíc korun, aby se vůbec mohla výroba nového typu bot rozjet. Svůj cíl tedy překonala o více než 1 200 % a zároveň si kampaň připsala nejrychleji vybraný milion korun na platformě. Ze zlínské výroby postupně vyexpedují Vasky více než dva tisíce párů bot a stovky dalších předmětů, které se v kampani prodaly.

Díky dalším pokořeným milníkům si lidé budou moci vybrat z osmi základních barevných variant minimalistických tenisek. Navíc se přidala možnost vybavit je i černou podrážkou. Nepřeberné množství možností pak budou mít zákazníci díky konfigurátoru, kde si lze zvlášť nastavit barvu částí bot či tkaniček.

vasky4

Foto: Vasky

Vasky Teny se budou nabízet v několika barevných kombinacích

Zakladatel Vasek Václav Staněk tak může slavit a tráví konec kampaně zaslouženým odpočinkem na Mallorce se svým týmem. „Poslední měsíc a půl jsme si fakt mákli, takový zájem jsme nečekali. Dlouho jsme kampaň připravovali, takže jsme potřebovali na čtyři dny vypnout,“ říká pro CzechCrunch dvaadvacetiletý podnikatel.

Práce je ale stále dost. Přestože vybrali více než desetinásobek požadované částky, stojí vlastně teprve na začátku. „Není to tak, že bychom peníze jen dostali, teď za ně musíme dodat protihodnotu. Zas tolik tedy z celkových financí nezbude, poslouží nám hlavně na rozjetí výroby,“ říká Staněk.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Objednané tenisky už v tuto chvíli Vasky vyrábějí. Firma slíbila, že všem, kteří nezvolili možnost s dostatečnými úpravami s iniciály nebo z konfigurátoru, dodá tenisky do konce srpna.

Významná kampaň to byla i pro samotný Hithit. Už v jejím počátku totiž padl jeden rekord – zlínská značka vybrala první milion rychleji, než se to povedlo jakékoliv jiné předchozí kampani. Přesněji řečeno jí stačilo 25 hodin a zhruba 20 minut, aby překonala nedávný rekord kampaně DVTV. Celkově se ve finále jedná o druhou nejúspěšnější kampaň v historii platformy, jak z pohledu celkové vybrané částky, tak procentuálního převíšení té cílové.

„Kampaň Vasky vynikala především promyšlenou strategií.  Aniž bych to chtěl zakřiknout, tak za poslední měsíce se všem kampaním, které jsou dobře naplánované daří výborně. Především podnikatelé pochopili, že v této nejisté situaci je „jednodušší“ připravit kvalitní crowdfundignovou kampaň, než se klepat, zda jim finanční injekci na rozvoj nebo provoz poskytne banka,“ doplňuje pro CzechCrunch spoluzakladatel Hithitu Pavel Eichler.

Na seznamu přání už od roku 2016

Vasky vznikly v roce 2016 a Staněk už tehdy jako osmnáctiletý mladík měl v hlavě myšlenku na tenisky. „Byly na mém seznamu přání už od počátku, ale realizovali jsme je až teď hlavně kvůli financím. Na tento typ boty  jsme potřebovali i novou techniku, říká Staněk s tím, že dlouho si podobný model žádali i stávající zákazníci.

vasky5

Foto: Vasky

Václav Staněk, zakladatel značky Vasky

Výsledný produkt se snažil Staňkův tým oprostit od přebytečných detailů, aby výsledkem byly „jednoduché linie, minimalistický vzhled a neokoukané barvy“, píší Vasky ve své kampani.

Svých dosavadních modelů už zlínská firma prodala více než třicet tisíc, tenisky nicméně ve svém stylu z původních kolekcí trochu vybočují. Zákazníci si na jejich e-shopu mohou koupit nízké i vysoké modely spíše formálního vzhledu a také pantofle. „Chceme určitě i nadále segment tenisek rozvíjet, protože do této chvíle jsme se na něj příliš nezaměřovali. Chystáme i jiný střih,“ nastiňuje Staněk další vývoj.

Slack si stěžuje u Evropské komise, že Microsoft nesoutěží férově. Tvrdil přitom, že mu Teams nekonkurují

Michal MarekMichal Marek

slack

Foto: Austin Distel/Unsplash

Komunikační aplikace Slack

0Zobrazit komentáře

Koronavirová pandemie změnila některé společenské návyky a „popohnala“ tak celou řadu odvětví. K takové akceleraci došlo především v oblastech souvisejících s digitalizací a jednou z nich je segment softwaru pro týmovou komunikaci. Na tomto poli hraje prim především dvojice Slack a Microsoft Teams a v posledních týdnech v rámci jejich boje evidentně přituhuje. Slack nyní dokonce podal stížnost na evropské úřady a svého konkurenta obviňuje z nekalé soutěže.

Slack vydal prohlášení, ve kterém sám ohlásil, že si na Microsoft stěžuje u Evropské komise. Ve stížnost firma popisuje praktiky, které jsou podle ní nelegální a Microsoft jimi porušuje pravidla spravedlivé hospodářské soutěže. Microsoft dle Slacku zneužívá své dominantní postavení, a to především proto, že vlastní aplikaci Teams neférově připojuje ke kancelářskému balíku Office.

Tím, že jsou Teams nedílnou součástí balíku Office, Microsoft údajně „nutí“ svůj produkt milionům zákazníkům po celém světě, znemožňuje jim jeho odinstalaci a hlavně tím před firemními zákazníky skrývá skutečnou tržní cenu tohoto produktu. Slack má tak dle vlastního tvrzení nerovné podmínky pro dosažení úspěchu s vlastním produktem. Právník Slacku David Schellhase dokonce prohlásil, že se Microsoft „vrací ke svým původním praktikám“

stewart-butterfield-slack3

Foto: Slack

Stewart Butterfield, spoluzakladatel a CEO Slacku

„Postavili slabý plagiátorský produkt a připojili ho ke svému dominantnímu produktu Office, takže jej natvrdo instalují uživatelům a znemožňují jeho odstranění. Jedná se o přesnou kopii jejich ilegálního chování během ‚válek o prohlížeč‘. Slack žádá Evropskou komisi, aby rychle zasáhla a zajistila, že Microsoft nebude moci nelegálně přenášet svou sílu z jednoho trhu na trh jiný tím, že bude produkty házet do jednoho balíku,“ říká Schellhase.

Tento výpad Slacku je na jednu stranu logický, na druhou stranu však velmi překvapivý. Slack totiž dlouhodobě tvrdí, že pro něj Teams nejsou konkurencí, protože se nesoustředí na písemnou komunikaci mezi uživateli a firmami, ale jedná se spíše o platformu pro videokonference.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Že Teams Slacku nekonkurují, ale evidentně není pravda. Ačkoli se Slack tímto argumentem dlouhodobě a vytrvale ohání před novináři, jeho reálné kroky včetně výše popisované stížnosti hovoří o opaku. Zapomenout se navíc nedá ani na fakt, že když Microsoft své Teams před třemi lety uvedl, Slack zareagoval otevřeným dopisem na celé straně The New York Times, kde „vítal“ novou konkurenci a popisoval své konkurenční výhody.

Faktem je, že Slack a Teams mají trochu jinou filozofii a na týmovou komunikaci nahlížejí malinko jinak. Zatímco Slack se soustředí primárně na pokročilou písemnou komunikaci a napojování takřka nekonečné nabídky alternativních aplikací pro produktivní práci, Teams nezapírají svůj původ a jsou jakousi komunikační nástavbou nad produkty z rodiny Office. Soustředí se navíc spíše na videokonference a v chatu přeci jen zaostávají.

Rozdíly ale rozhodně nejsou tak markantní a oba produkty firmám ve výsledku řeší stejnou potřebu – komunikovat v rámci týmu a koordinovat práci. Je tedy logické, že firmy zkrátka stojí proti sobě a jejich růst je do značné míry závislý i na úspěchu oponenta. Je proto pochopitelné, že se Slack bojí síly Microsoftu a nelíbí se mu, že je jeho aplikace uživatelům zkrátka mnohem dostupnější a více na očích. Balíček Office ostatně po celém světě využívá takřka 260 milionů lidí.

slack

Foto: Slack

Komunikační aplikace Slack

Bude zajímavé sledovat, jak se souboj obou firem bude dále vyvíjet. Evropská komise totiž nyní bude posuzovat, zda existují reálné důvody zahájit formální vyšetřování věci. Ve výsledku se pak může jednat o velmi stěžejní spor, který může ovlivnit směřování celého odvětví.

Firmy spolu totiž soutěží v mimořádně perspektivní oblasti. Koronavirus zkrátka změnil vzorce našeho pracovního chování a zdá se, že se nebude jednat jen o změnu dočasnou. Software pro týmovou komunikaci má navíc prostor dále růst i třeba na úkor zastarávajícího e-mailu. K naplnění této ambice má momentálně blíže spíše Slack, ale větší tržní sílu již mají spíše Teams.

Zatímco Microsoft u Teams hlásí 75 milionů denně aktivních uživatelů, Slack naposledy hlásil, že jej denně využívá „jen“ 12 milionů lidí. Aktuální čísla už však delší dobu nechce prozrazovat, dost možná i proto, že neroste tak rychle jako jeho konkurent. Dá se každopádně předpokládat, že dnes je na tom firma výrazně lépe, jelikož tento údaj pochází již z října minulého roku.