Zločin nikdy nebyl zábavnější. Před 25 lety vyšlo první Grand Theft Auto, zakladatel miliardové série

Ukradněte policejní káru. Vyhoďte do povětří autobus. Oflambujte ulici plamenometem. GTA bylo pubertální, brutální... a ukrutně zábavné.

Michal MančařMichal Mančař

gta1

Foto: Rockstar Game

Brutální násilí, krádeže aut, nevhodné chování na veřejnosti. Grand Theft Auto je plné zločinu i zábavy

0Zobrazit komentáře

Hráli jste si jako malí s angličáky? Malými modýlky autíček, pro které koberec dětského pokoje byl dálnicí a které se nejvíce vyjímaly na autodráhách, kde nesměl chybět skokánek vedoucí do prázdna? Tvůrci série Grand Theft Auto bezesporu ano. Děti navíc umí být extrémně kruté a angličáky se v jejich rukou neproměňují pouze na závodní vozy, ale také na účastníky brutálních bouraček nebo na nástroj pro narážení do palců u nohou všech v okolí. A přesně tak kruté bylo první GTA, které právě dnes slaví pětadvacet let od vydání.

V hlavách vývojářů skotské společnosti DMA Design – slavné videoherní studio Rockstar přišlo až později – se v polovině devadesátých let ještě vůbec nerodilo Grand Theft Auto. Tehdy si pomýšleli na rychlou multiplayerovou závodní záležitost nazvanou Race’n’Chase. Původní designérský dokument, který hru rámcově představuje, si dnes dokonce můžete stáhnout v PDF. Šlo v ní primárně o závody, ale okořeněné tu ujížděním před policií, tu zase snahou o nabourání vozů soupeře, tu možností z auta vystoupit a ukrást jiné.

Tedy přesně těmi záležitostmi, na kterých postavilo svou popularitu Grand Theft Auto. A udalo tím směr pro všechny své pokračovatele. Spojilo rychlou jízdu, lehkovážné násilí i nekorektní humor. Přineslo akci v otevřeném světě, v němž hráč nebyl omezen předem nalajnovanými kolejnicemi přímočarých misí. Jistě, předepsané úkoly ve snaze vydělat peníze plnit mohl. Ale nemusel, stejně tak dolary na kontě přibývaly za destruktivní a kriminální činnost. Však i termín „grand theft auto“ není jen názvem hry, ale ve Spojených státech znamená „krádež motorového vozidla“.

K úspěšnému přerodu z Race’n’Chase na Grand Theft Auto přitom přispěla i velice šťastná náhoda. Jedna z nejznámějších anekdot videoherního průmyslu hovoří o chybě v kódu, která počítačem ovládaná policejní auta nutila k divokému stíhání a následnému narážení do vozu řízeného hráčem namísto jeho zastavení a pokutování. Podle testerů to ale byla mnohem větší zábava než programátory chtěné chování. A tak se poupravily priority a začalo se rodit GTA v podobě, jak ho známe. Osmadvacátého listopadu 1997 vyšlo.

Hráči začali hromadně krást školní autobusy – nebo jiná vozidla od limuzín přes motorky až po pick-upy, každé navíc s různými vlastnostmi –, říhat a prdět na kolemjdoucí a unikat před eskalující odpovědí mužů zákona. Každý ťukanec přidával body neboli peníze, každý mrtvý policista jich přinesl ještě víc. Občas přišla na řadu bonusová brutalita, kdy během chvilky bylo nutné způsobit co nejvíce škod („KILL FRENZY!“). Extra ocenění pak virtuální zločinci získali, když do oranžova oděné příznivce hnutí Haré Kršna hromadně smázli v jednom rychlém pohybu.

Ano, je to veskrze nevkusné a pubertální. Ale moralizování stranou, ukrutná a krutá legrace to byla nejen před pětadvaceti lety. Mimochodem, datum vydání prvního dílu série je i dodneška často uváděno jiné, obvykle říjnové. Ale byť se prý do některých britských obchodů kopie hry dostaly o pár dní dřív, než měly, dnešní datum v nedávném tweetu potvrdil i jeden z vývojářů hry Colin Anderson. Ten tehdy pracoval na soundtracku hry. Už první Grand Theft Auto totiž vybavilo každý vůz autorádiem, které naladilo sedm stanic rozmanitých žánrů.

Úvodní díl série do éteru vypustil skladby od techna a drum and bass přes country až po rap a rock, a to převážně z vlastní produkce studia DMA Design. Až v pozdějších hrách s Grand Theft Auto v názvu mohli hráči ohrožovat chodce a ujíždět policejním stíhačům za doprovodu známých tonů licencované mainstreamové muziky. Legendární retro nářez osmdesátkového GTA: Vice City s nejlepším videoherním soundtrackem všech dob snad ani není potřeba připomínat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Z osmdesátkové budoucnosti značky ale zpět k jejím devadesátkovým počátkům. Respektive k počátkům jejích tvůrců. Ti se totiž do herní historie výrazně zapsali už šest let před vydáním Grand Theft Auto. Velké jméno si ale udělali s mnohem méně kontroverzním přístupem. V roce 1991 totiž dali světu úvodní díl roztomilé logické hříčky Lemmings, v níž hráči překonávali puzzlovité překážky pomocí zelenovlasých skřítků. Docela rozdíl oproti překonávání překážek pomocí plamenometů a přejíždění policistů.

Navzdory rozdílné hratelnosti však oba tituly spojuje úspěch. První lumíci vydávaní kdysi slavnou společností Psygnosis napočítali od svého zrodu kolem dvaceti milionů prodaných kopií. Rozšířili se z rodné Amigy na nespočet dalších platforem od ZX Spectra přes Nintendo Entertainment System až po PC s MS-DOS i Windows. A především pak podobně jako GTA položili základy série mnoha dalších her. Ačkoliv automobiloví kriminálníci se nakonec ukázali jako mnohem lákavější téma.

První GTA totiž oproti svým velkorozpočtovým a zcela trojrozměrným pokračovatelům dnes samozřejmě působí úsměvně, ale ve své době se přiřítilo stokilometrovou rychlostí (v obci!) a strhlo na sebe velkou pozornost – i tu nechtěnou, když zločinná a mládež kazící náplň hry přišla na přetřes v britském parlamentu – a ještě větší úspěch. Některým recenzentům přitom spálená guma a těla moc nevoněly. Server IGN hře na PlayStation dal jen šest bodů z desíti. Magazín GameSpot při hodnocení PC verze taktéž k šestce přidal pouze čtyři desetiny. Ale jinak to byl komerční hit.

Rok od vydání Grand Theft Auto oslavilo milion prodaných kopií na obě platformy. Během pár měsíců pak přišla dvě rozšíření, která k fiktivní trojici současných amerických měst z původního titulu přidala zasazení do Londýna v beatlesovských šedesátkách. Ani ne za dva roky od premiéry přišel díl druhý, který vše zabalil do lehce dystopického a futurističtějšího hávu. Ani ten si od kritiků nevysloužil kdovíjakou chválu, ale podobně coby jednička sbíral dolary skoro tak rychle jako zákony ignorující protagonista hry.

V ještě úspěšnější trajektorii série pokračuje do současnosti, je to jeden z nejnaolejovanějších strojů na peníze v zábavním průmyslu. Dosud se prodalo skoro 400 milionů kusů „gétéáček“. Většinou posledního, pátého dílu, který už utržil okolo sedmi miliard dolarů. Fanoušci navíc netrpělivě čekají na více informací o šestém GTA (tedy nejen více, ale především oficiálnějších, než odhalil nedávný hackerský útok), protože i stále pohádkově vydělávající pětku brzy čeká jubileum. Příští rok oslaví už deset let na trhu.

To vše se už se ale děje pod hlavičkou známé značky Rockstar. Její mateřská entita, Take-Two Interactive, během pár let po premiéře Grand Theft Auto koupila vydavatele hry BMG Interactive, založila tím divizi Rockstar Games a následně si do ní pořídila i samotné studio DMA Design. Také to se dočkalo proměny, když se po uvedení GTA III proměnilo na Rockstar North, kterým zůstává doposud. Těch změn v názvech, hrách i lidech bylo za čtvrt století GTA nespočet, ale zločin stále zůstává zábavný. Tedy alespoň ve hře, doma to rozhodně nezkoušejte.

Deskovka Heroes of Might & Magic III vyjde v češtině. I díky Čechům totiž vybrala už 60 milionů

Hrdinové moci a magie se z obrazovek řítí do vašeho obýváku. Z nejoblíbenějšího dílu slavné strategické série bude stolní hra.

Michal MančařMichal Mančař

heroe

Foto: Archon Studio

Deskoherní adaptace slavné strategie Heroes of Might and Magic 3

0Zobrazit komentáře

Fantasy strategie Heroes of Might & Magic svou kombinací moci a magie vládnou počítačovým obrazovkám téměř třicet let, už brzy se ale promění na papír a plast. Třetí díl milované série se díky stále probíhající, ale už teď velice úspěšné kampani na Kickstarteru stane deskovou hrou s figurkami a kartičkami. A ta díky stovkám domácích fanoušků vyjde i v češtině.

Videoherní Heroes of Might & Magic jsou tahová strategie, v níž hráči vylepšují své hrady, armády i hrdiny. Na proměnu ve stolní hru, kde se budou hráči střídat po tazích, jsou tedy doslova jako dělaní. Připravovaná adaptace dost možná nejoblíbenějšího dílu Heroes of Might & Magic III navíc zachová nejen základy hratelnosti, ale i grafické zpracování. Portréty fantasy vojevůdců jsou stejné jako na počítači, stejně tak kartičky a další doplňky.

Polské Archon Studio prostě velmi dobře ví, že nostalgie je mocná zbraň. Dokazuje to jeho kampaň na Kickstarteru, kde Heroes of Might & Magic III: The Board Game čtyři dny svým koncem získala od více než 17 tisíc podporovatelů přes 2,5 milionu dolarů, tedy 60 milionů korun. Svými zlaťáky k tomu přispěli i čeští fanoušci. Ty kromě lásky ke třiadvacet let starému titulu a touhy si fantasy bitvy vyzkoušet na stole k podpoře projektu lákal i velice praktický důvod.

V popisu kampaně totiž autoři zmiňovali, že při dosažení 750 podporovatelů z některé země rozšíří svůj produkt právě o danou lokalizaci. Během pátečního rána se počet českých fanoušků nacházel těsně pod sedmi stovkami, polští tvůrci ale buď projevili sousedskou náklonnost, anebo prostě dali dohromady zájemce z Česka a Slovenska. Výsledek je každopádně pro tuzemské hrdiny příznivý, deskovka Heroes of Might & Magic III vyjde i s českým překladem.

Díky blízkosti s rodnou zemí Archonu navíc česko-slovenští příznivci získají drobnou výhodu v podobě nejnižší ceny dopravy oproti zbytku světa. Při pořízení nejgrandióznější sběratelské edice za zhruba 4 800 korun vyjde dodání na 18 eur neboli 440 korun navíc. V případě méně opulentní objednávky – nejzákladnější varianta vychází na 1 800 korun, o něco zajímavější edice s vícero figurkami a rozšířeními na 2 900, kompletní verze (jen bez sběratelských bonusů) pak za 4 100 korun – bude doprava ještě o dvě eura levnější.

Dvě nejdražší verze hry budou zajímavé především pro nejvěrnější fanoušky Heroes of Might & Magic. Obsahují totiž speciální bitevní režim, který reprodukuje taktické souboje na šestiúhelníkové mapě z počítačové hry. Jinak jsou bitvy zjednodušené. Odklon od předlohy je samozřejmě při jakékoliv adaptaci videohry na hru deskovou nutný, zde je vedle bitev výraznější například při průzkumu fantasy světa. Ten tak skládáním jednotlivých dílů a používáním balíčku karet trochu připomíná crowdfundingově rekordní českou hru Euthia.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

O úspěchu kampaně, jež poběží ještě zmíněné čtyři dny, bylo rozhodnuto prakticky okamžitě. Heroes jsou od prvního dílu z roku 1995 nesmírně oblíbenou videoherní sérií, která čítá už sedm her. Pod značkou Might & Magic navíc vyšly nejen strategie, ale i hry na hrdiny. Do stolní hry předělávaný třetí díl vzniknul čtyři roky po prvním a dodnes patří k těm nejoceňovanějším, později se dočkal i vizuálního remasteru. Není tak divu, že během několika málo hodin crowdfunding nasbíral tisícovky zájemců a miliony korun.

Deskoví Heroes by měli připochodovat koncem příštího roku, nicméně kickstarterová historie tvůrců může být pro někoho důvodem když ne přímo k obezřetnosti, tak alespoň k trpělivosti. Někteří podporovatelé na dřívější projekty Archonu či firem a osob s ním přímo spojených čekali spoustu let, firma pro jistotu párkrát nenápadně změnila jméno a na BoardGameGeeku, obdobě ČSFD pro deskovky, se dostala na uživatelský seznam společností s nevalnou crowdfundingovou pověstí.

Zároveň ale Archon Studio v uplynulých letech několik projektů bez větších problémů dotáhlo k úspěšnému dodání. Dokonce má i velmi čerstvou zkušenost s adaptací videohry, kdy se díky němu z obrazovek na papír prostřílel dědeček všech stříleček Wolfenstein. A největším důvodem k důvěře pak je prostá skutečnost, že 17 tisíc zájemců a 60 milionů korun už je slušný kapitál i na produkci náročné deskovky.