Zmizí Yeezy? Adidas může miliardové tenisky vyrábět i bez Kanyeho, ten ale drží práva na značku

Adidas drží právo na designy a produkci, Kanye West zase na název značky. Ikonické tenisky by ale zaniknout neměly.

Filip HouskaFilip Houska

Yeezy je značka oblečení, ale proslavila se hlavně přes tenisky Boost

0Zobrazit komentáře

Bylo to jedinečné partnerství, které si ve světě prémiových tenisek vybudovalo obří jméno. Ostatně kdo z fajnšmekrů by nechtěl neotřelý design sneakers, pod nímž je podepsána jedna z největších osobností celosvětové hiphopové scény a celé to zaštiťuje Adidas? Značka Yeezy měla nakročeno k dalším úspěchům, kvůli kontroverzím Kanyeho Westa ale skončila. Nemusí to být ale konec samotných produktů. Respektive toho, jak vypadají.

Nevhodné chování a antisemitské výroky se Kanyemu Westovi, oficiálně známému jako Ye, nevyplatily. Nejenže kvůli nim ztratil kredit v očích veřejnosti, ale také přišel o cenná partnerství – nejprve s ním rozvázal vztahy španělský módní dům Balenciaga, poté agentura, která mu mimo jiné zajišťovala koncerty, a následně i samotný Adidas. Na to doplatilo i jejich „společné dítě“, značka Yeezy, jejíž produkci sportovní kolos zastavil.

Ye měl spolupráci s ním nastavenou tak, že zatímco on bude Adidasu poskytovat ochrannou známku na název Yeezy, firma z německého Herzogenaurachu bude zajišťovat návrhy a produkci všeho, na čem se s rapperem domluví. Z toho, co se reálně prodalo, si obě strany dělily zisky. A nebyly zrovna malé – za loňský rok měly tržby činit zhruba 1,7 miliardy dolarů, tedy přes 42 miliard korun.

Hlavní část tvořily prodeje tenisek, které spolu s modely od značky Nike (respektive jejího dceřiného brandu Jordan) patřily mezi to nejžádanější na trhu s takzvanými sneakers, jak se prémiovým teniskám slangově říká. A byť Adidas do tohoto segmentu, jehož tržní hodnota se odhaduje na čtyři miliardy dolarů, přihazuje i zcela vlastní designy, boty Yeezy pořád patřily mezi to nejzásadnější.

yeezy

Foto: Adidas

Světlá varianty tenisek Yeezy Boost 500

Teď se ale nabízí otázka, co teniskové fajnšmekry na siluetách Yeezy bavilo víc. Byl to fakt, že mají podpis hiphopové ikony, nebo že jednoduše dobře vypadají? Nebo kombinace obojího? Tak či tak, nyní se budou muset rozhodnout, protože značka jako taková definitivně skončila. Neznamená to ale, že z trhu zmizí původní i šuplíkové designy.

Adidas bude nadále moci vyrábět původní designy produktů Yeezy – a také je prodávat. Musí však vynechat branding Yeezy, jelikož na ten drží práva Ye. „Adidas se domnívá, že touto strategií může omezit ztrátu příjmů a také ušetřit na výdajích spojených s licenčními poplatky a poplatky za marketing, které již nebudou v roce 2023 splatné,“ uvádí analytik společnosti RBC Piral Dadhania pro agenturu Bloomberg.

Adidas by mohl strategii, kdy bude využívat designů výrobků Yeezy s uváděním čistě svého jména (nikoliv Yeezy), nasadit v prvním čtvrtletí příštího roku, jak Dadhania dodává. Dokáže ovšem firma tímto způsobem zpětně vykrýt letošní ztrátu ve výši 247 milionů dolarů, která se po rozpadu spolupráce očekává?

Podle předpokladů analytiků nikoliv, i tak by se měla vyžehlit alespoň nějaká část, což je lepší, než kdyby Adidas nedělal vůbec nic a silně populární modely tenisek a oblečení nechal napospas osudu. Pořád se ale v okolí motá Ye, který se může pokusit tento plán nějak ovlivnit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vlastnická struktura značky Yeezy ovšem také nemusí být tak přímočará, jak se na první pohled zdá. I když je Ye veden jako jediný majitel, do hry může za určitých okolností vstoupí jistý Dwight Equan Grant, známý pod uměleckým pseudonymem Beanie Sigel. Byl to právě on, který měl podle Yeho přijít s názvem Yeezy – a prý má nárok na 50 milionů dolarů a pětiprocentní podíl ve značce.

Ye na něj ovšem žádný podíl ještě nepřevedl – a stejně tak nedostal oněch 50 milionů dolarů. Patrně ale může jít čistě o „kamarádskou dohodu“, která není krytá žádnou smlouvou. Konkrétně se to ale neví.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

České hotely OREA rostou krizi navzdory. Vsadily na kreativní servis a sbírají za to lepší hodnocení

Značka OREA se rozhodla během krize investovat do rekonstrukce hotelů, digitalizace a nových forem komunikace. A zdá se, že strategie se vyplácí.

orea-nahled-2

Foto: OREA Hotels & Resorts

Pod značkou OREA v současné době funguje 19 hotelů umístěných ve městě i přírodě

Krizové období jako příležitost k růstu. Tak by se dal shrnout přístup, se kterým k náročné éře uplynulých let přistupují ve vedení české hotelové značky OREA Hotels & Resorts. Během pandemie covidu, která byla pro segment hotelnictví zatěžkávací zkouškou, neseděli se založenýma rukama, ale využili ji k proměně značky, rekonstrukci a odstartování růstu. V tom úspěšně pokračují i letos. A byť je situace stále všechno, jen ne taková, na jakou jsme byli zvyklí v roce 2019, ukazuje se, že proaktivní přístup se osvědčuje.

Značku OREA v současné době tvoří 19 hotelů v Praze, Brně, Mariánských lázních, ale také na Šumavě, ve Špindlerově Mlýně nebo v Harrachově. Nabízené ubytování tak osciluje mezi velkými business hotely, městskými butikovými apartmány, lázeňskými hotely a resorty uprostřed majestátní přírody. A ačkoliv se jejich umístění různí, globální turbulence je ovlivňují všechny stejně. Pandemie tak například způsobila to, že se v každém z nich zásadně proměnila skladba hostů.

„Původně naše hotely navštěvovalo 70 procent hostů ze zahraničí a 30 procent hostů z Česka. Nyní je to přesně naopak. I díky tomu jsme značku začali budovat především pro domácí klientelu, kterou si nyní snažíme udržet. A i negativní dění vnímáme spíše jako výzvu,“ říká Brand Manager značky OREA Zbyšek Pochylý.

orea-6

Foto: OREA Hotels & Resorts

OREA Spa Hotel Palace Zvon v Mariánských lázních

Během pandemie se vedení hotelové sítě rozhodlo udržet co možná největší počet zaměstnanců, což se ukázalo jako výhoda po tom, co se vody cestovního ruchu opět rozvířily – po otevření hotelů se totiž každý z jednotlivých provozů mohl rozjet na plné obrátky. Odliv turistů byl také příležitostí pro četné rekonstrukce. Vyžádaly si velké investice, které se však vyplatily – dříve přehlížené lokality totiž letos lákají podstatně více hostů.

Důležitým pilířem růstu se ale stala především akcelerace digitalizace, jejímž prvním krokem bylo zaměření se na e-commerce. „Vsadili jsme na kombinaci analytického přístupu podpořeného moderními nástroji a efektivní kreativy v těch správných médiích,“ vysvětluje E-commerce Manager Ondřej Kaftan. V současném světě hotelového byznysu totiž nejvíce poptávky po ubytování přichází přes moderní srovnávače, jako je například nejznámější Booking.com. V OREA se však rozhodli jít proti tomuto proudu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Co nejvíce hostů se snaží přivést přímo na své webové stránky, tedy tak, aby si v ideálním případě ubytování zarezervovali přímo jejich prostřednictvím. „Nejlepší nabídka přímo na našich stránkách, přehlednější a atraktivnější web a investice do značky se vyplácí – již dnes na některých našich hotelech dosahujeme i více než 90 procent rezervací přímo z našich stránek,“ doplňuje Kaftan.

Hodnocení hostů jako alfa a omega

Pro hotelový segment jsou samozřejmě zásadní uživatelské recenze – sami se můžete zamyslet nad tím, na základě čeho se rozhodujete, jestli si nabídku daného ubytování vůbec rozkliknete. Lokalita, úroveň, počet hvězdiček, ale i hodnocení na srovnávacích serverech jsou stěžejní. V OREA Hotels & Resorts se pak v tomto případě nejvíce osvědčila strategie spočívající v zaměření se na zaměstnance, kteří mají jediný úkol – předčit očekávání hostů.

Většinou jsou takové momenty nejsilnější, když se personál postará o člověka, se kterým host na dané místo přijede – ať už jde o dítě, partnerku či partnera nebo rodiče. Například když se recepční po příjezdu rodiny na nějakou dobu postará o dítě a manželé mají chvíli čas jeden na druhého. Nebo když se někdo z hostů necítí dobře a personál se i po několika dnech zajímá o to, jak mu je, a dokonce na pokoj nechá doručit i nějaké léky či vitaminy.

„Možná to zní jako samozřejmost, ale skutečně to funguje. A ne každý tenhle přístup má. Rychle jsme zjistili, že hosté nám po takových zážitcích s mnohem větší pravděpodobností napíší pozitivní recenze, díky kterým hodnocení péče našich zaměstnanců vzrostlo ze 7,3 bodů na 9,4,“ dodává Zbyšek Pochylý.

orea-3

Foto: OREA Hotels & Resorts

Kulinářský šéf OREA Lukáš Želechovský

Přesně na tomto přístupu stojí i brandová kampaň značky OREA s názvem „Pro vaše pohodlí děláme první-poslední“, která zároveň představuje pojící linku mezi všemi hotely. A poslední čísla ukazují, že hosté jsou po příjemném zážitku skutečně ochotnější psát recenze. V loňském roce značka nasbírala 16 tisíc hodnocení, během prvních šesti měsíců v letošním roce to bylo 22 tisíc. Na konci roku by se tak číslovka mohla vyšplhat ke 40 tisícům.

Neprodávat pokoje, ale zážitky

Svůj růst staví OREA také na prodeji zážitků a inspirace. V současné době tak neprodává zdaleka „jen“ pokoje, ale něco, co si mohou hosté dopřát jedině v prostředí hotelů značky, ne nikde jinde. Snídani si můžete dát všude, ale v OREA přišli na to, že když přidají pozornost navíc, například mimosu na účet podniku nebo svačinový pult, reálně se to opět odrazí na počtu udělených hvězdiček v recenzích.

Právě jídlo je totiž podle Pochylého společně s přístupem zaměstnanců základní stavební kámen spokojenosti. To ostatně vychází i ze zmíněných hodnocení: ve dvou třetinách těch pozitivních je totiž zmíněna snídaně. Hosté tak dávají najevo, na čem jim záleží, co je baví a zajímá. Při budování strategie se tak v OREA mají od čeho odrazit a vědí, co mají svým klientům nabídnout.

S tím souvisí i poslední kampaň, se kterou česká hotelová síť vykročila do světa: Nejlepší snídaně široko daleko. Lidé se těší na hotelové snídaně. A když jsou dobré, je to důvod, proč během dovolené vstát časně zrána. „Přemýšleli jsme nad tím, jak jít za hranici klasické komunikace a jak přinést kousek hotelového zážitku až domů. A tak se zrodil nápad na využití Woltu k propagaci i rozvozu snídaní potenciálním klientům,“ přibližuje Pochylý.

orea-2

Foto: OREA Hotels & Resorts

Do 8. listopadu si lze objednat hotelovou snídani domů

Snídaňová kampaň běží do 8. listopadu a Pražané během ní mají možnost vyzkoušet ranní menu v podání značky OREA za dotovanou cenu 101 korun, přičemž současné hodnocení se vyšplhalo již na 9,8 bodu. Cílem přitom není vytvořit nový produkt pro rozvážkovou službu, ale zprostředkovat reálný zážitek kreativně zvolenou formou komunikace, která zákazníky může bavit. Vytvořit takový zážitek přitom byla vcelku výzva, jelikož ho tvůrčí tým ve spolupráci se šéfem provozu Lukášem Pliskou vykouzlil během skutečně krátké doby.

„Každý den připravujeme v hotelích tisíce snídaní. A nikoho ani nenapadlo, jak velká výzva může být připravit 101 snídaní mimo již zajetý proces. I proto, abychom nakonec neomezovali provoz často plných hotelů, jsme nakonec museli vzít za otěže my z centrály a vše připravovat přímo v hotelu Pyramida kousek pod našimi kancelářemi. Bez podpory zázemí hotelové kuchyně bychom ale určitě tolik extra snídaní denně vydat nedokázali,“ říká Pliska. A s úsměvem dodává: „Kromě našeho kulinářského šéfa Lukáše Želechovského se tak na přípravě podílí i manager F&B a ani mě samotného šichta neminula.“

Partnerem článku je společnost Orea Hotels & Resorts. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.