Ztrátový Yelp je na prodej. Kdo by ho mohl koupit?

Michal PtáčekMichal Ptáček

yelp
0Zobrazit komentáře

Už je tomu zhruba 11 let, co se na internetu objevila služba Yelp, která podobně jako konkurenční Foursquare umožňuje uživatelům vyhledávat a následně hodnotit podniky, které navštívili. Během této dlouhé doby se událo spoustu významných věcí včetně: IPO v roce 2012, během kterého Yelp získal 107 milionů dolarů, prekročení hranice 100 milionů uživatelů v lednu 2013 a nemůžeme zapomenout například ani na červenec, kdy 2013 Yelp vstoupil do České republiky.

Jedna důležitá věc se ale opravdu nepovedla a to udělat z Yelpu stabilní, neztrátový byznys, což potvrzují každoročně zveřejňovaná čísla, podle kterých je služba permanentně od roku 2004 ve ztrátě (výjimkou byl pouze rok 2014). K tomu se navíc v poslední době přidal i rapidně zpomalující se růst z pohledu aktivních uživatelů a problém byl na světě.

foursquare

Přečtěte si takéOdepisovaný Foursquare vydělává víc peněz než kdy jindyOdepisovaný Foursquare vydělává víc peněz než kdy jindy

V prvním kvartále tohoto roku totiž Yelp evidoval 142 milionů aktivních uživatelů při meziročním růstu 7.5%. Například ještě ve čtvrtém kvartále roku 2014 ale z tohoto pohledu rostl o 12.8%, v prvním kvartále roku 2014 pak dokonce o 30%. Je tedy poměrně evidentní, že Yelp, jehož valuace se momentálně pohybuje okolo 2,9 miliard dolarů (zhruba 71 miliard Kč) má nejlepší časy za sebou a proto podle informací které přinesl WSJ, aktuálně spolupracuje s několika investičními bankéři a připravuje se na velký prodej. Otázkou zůstává, kdo by mohl být aktuálním kupcem.

Za normálních okolností by se nabízel například Google, problém je však v tom, že vztahy obou firem jsou v posledních letech na bodu mrazu (Yelp si dlouhodobě stěžuje, že Google upřednosťnuje ve výsledcích vyhledávání své služby). Mnohem reálnějším kupcem by proto mohlo být například Yahoo, při troše fantazie pak eventuálně i Facebook nebo Apple. yelp foto: Officelovin graf: WSJ