Zuckerbergově impériu poprvé v historii klesly čtvrtletní tržby. I kvůli Applu i TikToku

Tvorba metaverza požírá majiteli Facebooku další stovky milionů dolarů. Těžiště byznysu má ale v reklamách, na kterých firmy začínají šetřit

Jiří SvobodaJiří Svoboda

metavr_2-min

Foto: Meta

Mark Zuckerberg a prototypy VR brýlí z jeho Reality Labs

0Zobrazit komentáře

Více než dekádu v kuse rostla firma Marka Zuckerberga až do giganta, kterého známe dnes. Jenže všechno jednou končí. Meta Platforms v rámci čtvrtletních výsledků za druhý kvartál letošního roku oznámila, že jí klesly tržby, a to meziročně o jedno procento na 28,8 miliardy dolarů (690 miliard korun).

Pokles sice finanční analytici předpokládali, avšak Meta oznámila ještě o něco horší výsledky, než se čekalo. Celkový zisk firmy klesl meziročně o 36 procent na 6,6 miliardy dolarů (160 miliard korun), podobně klesl i zisk na akcii a provozní marže se smrskla z 43 na 29 procent.

Mark Zuckerberg v posledních měsících sází výrazně na tvorbu metaverza a pokročilých zážitků ve virtuální realitě, ovšem tento segment (v účetních závěrkách pojmenovaný jako Reality Labs) zatím negeneruje žádné signifikantní příjmy. Naopak – zatímco v druhém čtvrtletí roku 2021 na něm Meta tratila 2,4 miliardy, letos už to byly 2,8 miliardy dolarů.

A tak zatím Zuckerbergovi nezbývá nic jiného, než se dále ve velkém spoléhat na reklamní byznys. Jenže stejně jako konkurenční Alphabet a Snap i Meta začíná pociťovat zeštíhlené marketingové rozpočty firem, které se připravují na potenciální recesi. Příjmy z reklam klesly z 28,6 na 28,2 miliardy dolarů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Za sníženými tržbami byl nejen sentiment trhu vůči reklamám, ale i jiní technologičtí giganti – Apple a TikTok. Zatímco firma z Cupertina omezuje možnosti Facebooku získat některá personalizovaná data o svých uživatelích, čínská sociální síť raketově roste a stále více láká nejen uživatele, ale i firmy a zadavatele reklam.

Paradoxní je, že jiný negativní trend se Zuckerbergovi a spol. podařilo zvrátit. Počet uživatelů, kteří denně využívají alespoň jednu z aplikací skupiny, se zvýšil na 2,88 miliardy z 2,87 miliardy, zatímco v minulých čtvrtletích klesal. Podobně se podařilo zvýšit i počet denních uživatelů Facebooku jako takového – o tři procenta na 1,97 miliardy lidí.

Akcie firmy včera posílily o 6,6 procenta. Po ukončení oficiálního obchodování na burze ale v reakci na výsledky hospodaření klesají, odepisují si více než čtyři procenta, napsala agentura Reuters. Firma současně uvedla, že ve třetím čtvrtletí očekává tržby v rozmezí 26 až 28,5 miliardy dolarů. To je výrazně méně, než odhadují analytici, kteří počítají s tržbami až 30,52 miliardy dolarů.

S přispěním ČTK.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Spotify končí s výrobou svého hardwarového přehrávače pro auta a raketově roste na nových trzích

Ve druhém kvartálu se švédskému streamovacímu kolosu dařilo, nově investoval i do audioknih.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

carshing-spotify

Spotify vzdalo produkci svého automobilového přehrávače Car Thing

0Zobrazit komentáře

Hudební streamovací služba Spotify představila své finanční výsledky za druhé čtvrtletí roku 2022. Nová čísla příjemně překvapila, akcie firmy proto v reakci poskočily o 13 procent vzhůru. Spotify tak potvrzuje svou dominanci na trhu a ukazuje, že strop platících zákazníků je nejspíš ještě daleko.

Na konci června mělo Spotify celkem 433 milionů měsíčně aktivních uživatelů, což je o 19 procent více než před rokem a o 5 milionů více než firma předpokládala. O celkem 14 procent rostly meziročně i počty platících zákazníků – na celkových 188 milionů. Překvapivě málo se do čísel promítl odchod služby z Ruska.

V řeči peněz pak v období od března do června utržila firma přibližně 2,9 miliardy eur (49 miliard korun), tedy o 23 procent více než před rokem. Naprostá většina příjmů pocházela z prémiového předplatného (2,5 miliardy eur), ale velmi dobře si firma vedla i v příjmech z reklam, které meziročně rostly o 31 procent a mezikvartálně o 28 procent na 360 milionů eur (8,8 miliardy korun).

Spotify nicméně ve velkém investovalo, aby nabralo nové uživatele na doposud málo penetrovaných trzích, například v Latinské Americe.  I to přispělo k poměrně výrazné celkové ztrátě ve výši 194 milionů eur (4,7 miliardy korun).

spotify1

Foto: Spotify

Výsledky streamovací služby Spotify v kostce

Hrubá marže skončila lehce za očekáváním a činila 24,6 procenta, za což podle firmy mohlo rozhodnutí přestat vyrábět experimentální přehrávač Car Thing. Jednalo se o první kus hardwaru od jinak čistě softwarové společnosti, který cílil na majitele starších vozů, jež často nemají moderní infotainmenty s nativním Spotify. Poprvé se dostal na trh začátkem letošního roku a byl dostupný zdarma s prémiovým předplatným.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na Spotify byly ke konci čtvrtletí 4,4 miliony podcastů a počty uživatelů, kteří je na platformě poslouchali, rostly meziročně ve dvouciferných procentech. V jedenácti zemích už služba testuje i videopodcasty.

Původem švédská společnost se nechce spoléhat jen na hudbu a pustit se chce například i do audioknih. V minulém čtvrtletí ostatně koupila společnost Findaway, která se zaměřuje na komplexní služby pro autory, vydavatele i konzumenty.  V dalším kvartálu chce Spotify přidat 17 milionů nových uživatelů, 6 milionů z nich má být platících.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.