Jak začalo a následně uspělo Airbnb, jehož hodnota se dnes odhaduje na 10 miliard dolarů?

Michal PtáčekMichal Ptáček

2
0Zobrazit komentáře

Pronajímací portál Airbnb, jehož valuace se pohybuje okolo 10 miliard dolarů, můžeme v současnosti jednoznačně zařadit mezi jeden z nejžhavějších startupů na scéně. Že tam tato služba ale nedošla hned, už asi víte a potvrzuje to mimo jiné i přehledná infografika na blogu Funders And Founders, která mapuje vývoj Airbnb od jeho začátků.

Airbnb oficiálně založené v srpnu roku 2008 v San Franciscu, totiž původně začalo vznikat už o rok dříve jako mini-projekt dvou designérů (Brian Chesky a Joe Gebbia), kteří neměli na nájem a proto se rozhodli si přivydělat a účastníkům jedné designové konference poskytnout možnost přespání na matracích u nich v obývacím pokoji.

Vytvořili proto jednoduchou stránku airbedandbreakfast.com a umístili na ni svoji nabídku, díky které si během pár dnů vydělali přibližně 1 000 dolarů. Poté, co si uvědomili, jak velký potenciál se v podobné službě skrývá, přibrali do party bývalého spolubydlícího Nathana Blecharczyka a akce mohla postupně začít. Že to byl ale teprve začátek, dokazuje právě tahle infografika, která zmiňuje například první získanou investici (20 000 dolarů), o kterou se postaral kalifornský akcelerátor Y Combinator nebo fakt, že Airbnb během prvních měsíců vydělávalo pouze 200 dolarů týdně a co hůř, vůbec nerostlo.

To se začalo otáčet v momentě, kdy si všichni tři zakladatelé uvědomili, že vizuální stránka věci prodává, a že apartmány které se zatím na Airbnb nabízejí, mají mizerné fotky pořízené většinou mobilem. Proto na popud Paula Grahama z Y Combinatoru odletěli všichni tři do New Yorku, kde osobně znovu nafotili všechny nabízené prostory. Příjmy následně vyskočily na 400 dolarů týdně a co víc, Airbnb konečně začalo růst…

airbnb_1

Infografika přehledně mapující vývoj Airbnb

foto: Airbnb

Nejoriginálnější pitch na TC Disrupt měl tým unikátní aplikace Fetch

Robin RaszkaRobin Raszka

fetch5
0Zobrazit komentáře

Startupy se snaží při pitchování zaujmout jakýmkoliv zajimavým způsobem, aby získali pozornost investorů. Tom Hadfield se ovšem posunul na ninja level, když si v jednu chvíli svlékl košili, aby demonstroval svojí aplikaci. Mrkněte na video nahoře v článku, je to fakt inspirativní pitch.

Fetch je aplikace, která zdarma nabízí uživatelům extrémně pohodlnou a rychlou cestu, jak nakupovat online a to díky lidskému faktoru, nikoliv za pomocí nějakého algoritmu či doporučení. Aplikace zaručuje, že všechny produkty koupené skrz Fetch, budou mít vždy nejlepší možnou cenu a kvalitu. Prý to lidé prostě dělají lépe než počítače.

Funguje to úplně jednoduše: uživatel zadá do systému požadavek buď jako audio, text či foto, profesionálně vytrénovaný shopping boy/girl prohledá web, produkt najde a jménem uživatele jej koupí a ten je následně doručen. Samozřejme je nutné, aby uživatel měl předem v aplikaci uložené doručovací a platební údaje. No a pak to opravdu celé funguje jako magic.

Nápad to není nějak extra revoluční, je to v podstatě služba Concierge pro AmEx Platinum, kterou sem tam použiju už několik let, avšak exekuce je perfektní a pro shopping na iPhonu se hodí skvěle.

Samozřejmě tu jsou otázky škálovatelnosti a rychlosti celé služby, protože z vlastní zkušenosti vím, že občas najít to správné černé triko trvá i hodiny. Službu jsem vyzkoušel a během 5 minut jsem si koupil sluneční brýle, které jsem byl líný hledat na netu. Takže absolutní pohoda, uvidíme kdy dorazí.

Jinak Fetch má naraisováno $2.3M v seedu a myslím si, že tam bylo dost narváno. Business je postavený na fíčkách a provizích. Prý tam mají i interní TaskRabbit na zpracování těch požadavků, takže si tam i externí lidé mohou něco přivydělat. Předpokládám, že to funguje jako Flightfox.

cedok-mvp

Přečtěte si takéSingles na cestách přibývá, Čedok má pro ně chytrý automatJednu letenku a jednu postel prosím. Singles na cestách přibývá, Čedok má pro ně chytrý automat

Už pomalu slyším startovat kopírky… :)

[asl_screenshots id=“867636554″]

Foto/Video: TechCrunch