Mineralia Honzy Barty před Vánoci částečně končí. Co je příčinou neúspěchu?
Projekt Mineralia vznikl přibližně před rokem a čtvrt jako největší výstava minerálů ve střední Evropě včetně obchodu nebo kavárny. Spekulovalo se o tom poslední měsíce docela často mezi studenty iCollege, ve které Jan Barta drží podíl, každopádně Mineralia jak jí známe 23.12. končí a zůstane pouze velkoobchod, o čemž informoval na svém blogu přímo Barta.
Rozepsal se trochu i o tom, co k tomuto rozhodnutí vedlo a jaké chyby v průběhu budování neznámého businessu udělali. Předně se nevytvořil žádný jasný business plán, který by řekl, že to dává nebo bude dávat finanční smysl a tak se vše orientovalo podle prodejů v malém stánečku na Ruzyni. To vedlo k přesunutí Mineralie blíže do centra, kde to ovšem skončilo na prakticky totožných tržbách. To bylo vzhledem k nákladům neudržitelné.
Mineralia si sice vytvořila skvělý, designový obchod do kterého se chodilo dívat nespočet čechů i turistů, nicméně se najednou báli nakupovat, cílovka na movitější klienty s kameny za desetitisíce nevyšla a budovaná kavárna se po dlouhé rekonstrukci ani pořádně nestihla rozjet. Mineralia byla rozprostřená po třech patrech na celkem 1300m2, což byl jeden z důvodů, proč z projektu spíše peníze tekly ven, než dovnitř.
Další strategickou chybou byla špatná volba partnera, který měl celou Mineralii na starosti a i když do toho dával spoustu úsilí, nevyšlo to. Opustil firmu před 6 měsíci a od té doby Mineralia mírně řečeno, skomírá.
Celkově se do projektu z rukou Barty investovalo něco mezi 60 – 90 miliony korun. Aktuální hodnota investice by se mohla pohybovat zhruba na polovině (zásoby, velkoobchod) a je to asi nejvíce prodělečný business, který kdy Barta realizoval. I tak ale Mineralia bude stále fungovat jako velkoobchod, ve kterém bylo od začátku nejvíce potenciálu.