Automobilka Ford chce do roku 2021 prodávat samoříditelná vozidla bez pedálů a volantu

Filip HouskaFilip Houska

0817_5
0Zobrazit komentáře

Automobilka Ford ohlásila zajímavý plán, kterého chce v následujících 5 letech dosáhnout. Ve svém výzkumném a inovačním centru v Silicon Valley oznámila, že do roku 2021 by měl světlo světa spatřit její vůbec první plnohodnotný samořídící vůz. Díky implementaci čtvrtého stupně autonomní technologie má zamezit většímu počtu nehod a šetřit životní prostředí.

S tímto oznámením reaguje ikonická americká automobilka na neustále se posunující svět technologií. Vozidla se samořídícím systémem se začínají dostávat do povědomí běžné veřejnosti, která má na tento trend poměrně smíšené názory. Na tuto vlnu naskočily i další společnosti jako Tesla, která tuto technologii v jistém slova smyslu proslavila, ale i giganti jako Google, Apple a Uber, který shodou okolností podepsal partneství na vývoji technologie právě s Fordem.

0814_mp

Přečtěte si takéGoogle tajně pracuje na operačním systému, kterým chce nahradit Android a Chrome OSGoogle tajně pracuje na operačním systému, kterým chce nahradit Android a Chrome OS

Zatím se nikomu nepodařilo vyrobit vozidlo s plnohodnotným samořídícím systémem, respektive s technologií 4. a 5. úrovně, kde není nutná žádná intervence od samotného řidiče, tudíž by nebylo potřeba ani volantu či veškerých pedálů. K těmto výsledkům směřuje právě Ford.

0817_2

Ředitel výroby Fordu, Raj Niar, k tomu dodal:

„V průběhu tří let chceme ztrojnásobit naše investice ve sféře asistenčních technologií v případě dopravní zácpy či automatického ovládání, ovšem největší příležitost vidíme v situaci, kdy se samotný řidič zbaví zodpovědnosti za řízení jako takového. Tím jsou autonomní systémy na úrovních 4 a 5.“

Vytvořit vůz, do něhož bude implementována taková technologie, pomocí které bude řidič v konečném důsledku „zbytečný“ (s výjimkou nastartování a nastavení cílové destinace), není vůbec lehký úkol. Na tuto záležitost reagovalo i vedení celé společnosti s tím, že do konce roku 2017 plánuje rozšíření svého výzkumného zařízení až o šestinásobek původní velikosti.

Ford Evos Plug-in Hybrid

Vyšší bezpečnost na silnicích

Důvodem takových plánů je zajištění vyšší bezpečnosti nejen pro samotného řidiče, ale především pro dějství na silnicích. Mark Fields, výkonný ředitel Fordu, v rámci tiskové konference v Palo Altu uvedl poměrně znepokojivou statistiku – až 90 procent veškerých nehod je způsobeno chybou řidičů. Pomocí svého autonomního vozidla by chtěl toto nepříznivé procento snížit. Dále chce také nabídnout tuto možnost všem méně způsobilým řidičům. Například příliš mladým či naopak starším lidem, handicapovaným jedincům a osobám, kterým tato činnost nevyhovuje.

0817_3

Z uvedených řádků může vyplynout, že americká automobilka míří na řízení jako takové, ovšem podle Fieldse tomu tak není. Automobilka má totiž cílit na čím dál populárnější spolujízdu, takzvaný „ride-sharing“. Od toho si slibuje jak šetrnější přístup k životnímu prostředí, tak i ušetření času cestujících.

Ford se pustil do zajímavého klání, kde bude bojovat především s Teslou. Ta má totiž představit svůj plnohodnotný samořídící vůz již v roce 2018 a má velké ambice tento deadline dodržet. Mezitím však bude Ford pokračovat ve vývoji. Pod svými křídly má již společnost SAIPS, která se specializuje na systémy strojového vidění, a investuje do firem jako Civil Maps (3D mapování) a Velodyne (výrobce senzorů).

https://www.youtube.com/watch?v=lITdVxm_hD0

Foto: Ford

Díky této aplikaci se můžete učit kódovat nebo programovat kdekoliv přímo z mobilu

mimo
0Zobrazit komentáře

Výuka kódování se stala v posledních letech skoro tak běžnou, jako učení na základní škole. Vznikl nespočet uskupení, které pomáhají i úplně obyčejným, technologií tolik nepolíbeným, lidem s osvojením základů a s možností dalšího přivýdělku k jejich běžné práci. Mezi takové nástroje se nyní zařadil i startup Mimo, který chce učit lidi kódovat a programovat na mobilních zařízeních, tedy kdekoliv na cestách.

Princip je velmi jednoduchý. Po registraci si uživatel vybere kurz, kterým chce projít a postupně si na základě výukových lekcí a časově limitovaných zkouškách osvojuje základy. Učit se lze jak klasické HTML, CSS, Javascript, tak třeba i Swift, C++ nebo Ruby a Python, tedy technologie, po kterých je momentálně největší poptávka.

pokemongo

Přečtěte si takéTvůrci Pokémon Go zatrhli přístup vývojářům, kteří umožnili hledání pokémonů na mapěTvůrci Pokémon Go zatrhli přístup vývojářům, kteří umožnili hledání pokémonů na mapě

lapidarium

Přečtěte si takéVýstaviště otevřelo Lapidárium, krásná budova prošla rekonstrukcíVýstaviště otevřelo Lapidárium. Jedna z nejkrásnějších budov prošla rekonstrukcí

První dvě lekce v rámci aplikace jsou zdarma – pokud je s nimi uživatel spokojen, může pokračovat zaplacením ročního poplatku za premium členství za necelých 50 dolarů, které mu otevře cestu ke všem výukovým lekcím. Mimo by se chtěl kromě programování a kódu zaměřit i na výuku dalších dovedností, jako je marketing, vedení společnosti, matematika a obecně věda.

mimo-screenshots

Appka je momentálně dostupná pro iOS a brzy by měla následovat její Android podoba. Kromě využití na mobilu bude v nejbližší době možné lekce procházet i online, na jakémkoliv dalším zařízení. Učit se navíc lze také offline, takže je možné využívat aplikaci i mimo signál, třeba v metru, letadle nebo kdekoliv jinde.