Zakladatelka startupu s krmivem pro psy Brunio: o milionové investici a chystané expanzi do zahraničí

Jiří SvobodaJiří Svoboda

0Zobrazit komentáře

Když jsme před více než rokem psali o startupu Brunio, který se zabývá prémiovým vařeným krmivem pro psy, měl tehdy jiný koncept, jiné jméno a zároveň i méně zákazníků. Na začátku bylo oslovování pejskařů v parku a dnes už se Brunio chystá na zahraniční expanzi. Rychlý růst postupem času zaujal i investory. Kam se firma za dva roky posunula a jaké jsou její cíle do budoucna? Na to a na mnohé další otázky odpovídala Petra Stoklasová, zakladatelka projektu.

Kde se vzal původní nápad?

Petra Stoklasová: Strávila jsem půl roku v Americe, kde jsem studovala, a všimla jsem si zde firem, které dělaly něco podobného jako my, čili vařenou stravu pro psy. To bylo poprvé, kdy jsem viděla, že nějaká firma toto dělá komerčně a přišlo mi to jako skvělý nápad, který bych ráda využila i pro mého psa. Zároveň se mi líbilo, že firma odkrývala i to, jaký je byznys za výrobou granulí a krmiv – z jakého odpadu se vyrábí a že je v nich spousta chemie.

To mě inspirovalo, a tak když jsem se vrátila z Ameriky, zkoušela jsem naší fence vařit, protože v té době měla zdravotní problémy. Vařená strava fence pomohla a ve mně se zrodila myšlenka následování konceptu amerických firem a rozjetí něčeho podobného i u nás.

webrtc

Přečtěte si takéZdeněk Cendra a jeho CDN77 spouští službu, která umí přenášet živé přenosy pomocí P2PZdeněk Cendra a jeho CDN77 spouští službu, která umí přenášet živé přenosy pomocí P2P

Jaké byly začátky?

Petra Stoklasová: Zmínila jsem o mém nápadu jednomu známému, který podnikal a investoval do dalších nadějných firem. Nakonec jsme spojili síly a vytvořili si první plán a cíle. Od začátku roku 2014, kdy projekt odstartoval, jsem vše dělala víceméně sama, ale už ke konci téhož roku jsem si najala prvního zaměstnance, který mi pomohl s návrhem provozu v pronajaté provozovně tak, aby se v ní v souladu s normami dalo vyrábět krmivo.

Kdy se byznys opravdu rozjel?

Petra Stoklasová: Bylo to nejspíš až letos na jaře, když se všechny firemní procesy tak trochu stabilizovaly, a získali jsme pevnou zákaznickou základnu. Zezačátku, jak to u zrodu nové firmy bývá, to byl jeden velký chaos. Po roce a půl jsme dali businessu správný směr a dostali se na čísla, která jsme potřebovali.

brunio1

Kolik vás na projektu v současnosti pracuje a jakou máte vizi?

Petra Stoklasová: V současnou chvíli je nás ve firmě pět. Z naší značky bychom rádi vybudovali lovebrand, který každý pejskař zná a ví, že s námi jeho pes dostane to nejlepší. Jsme zárukou poctivosti a ke každému zákazníkovi (pejskovi) přistupujeme individuálně a se snahou vyhovět. Myslíme si, že to je to, co žádný velkovýrobce krmiv nikdy nabídnout nemůže.

Jaké jsou dosavadní reakce?

Petra Stoklasová: Pozitivní. Jediná věc, kterou nám někteří vyčítají, je cena našich produktů. Ano, ta služba je drahá, ale je drahá proto, že používáme kvalitní suroviny. Lidé si často neuvědomují, že investice do zdraví je hrozně důležitá – pokud pes nebude zdravý, kolikrát u veterináře lidé utratí mnohem více, jen za to, aby ho dostali do původního stavu. Zkrátka je potřeba vysvětlit lidem důležitost takové investice.

S ohledem na cenu – na koho je vaše služba cílená?

Petra Stoklasová: Je to určitě vyšší příjmová skupina. Zákaznice jsou častokrát ženy. V současné době se soustředíme zejména na Prahu, protože si myslíme, že zde je kupní síla nejvyšší a lidé jsou tu zvyklí na moderní vychytávky jako je ta naše.

brunio-web

Kolik jste měli a máte zákazníků? Jaké procento z nich si objednává stravovací plány na delší časové úseky? (Brunio nabízí plány na týden, měsíc, tři měsíce a půl roku, pozn. red.)

Petra Stoklasová: K týdenním a měsíčním plánům jsme přešli až letos. Dříve jsme měli e-shop, kde bylo možné koupit libovolný počet porcí naší stravy. Naším cílem ale bylo získat hlavně zákazníky, kteří budou odebírat pravidelně. Proto dávalo smysl přejít spíše na službu stravovacích plánů.  Zhruba polovina zákazníků si nyní objednává plány delší období, než jeden týden.

Přesné počty zákazníků nechci ze strategických důvodů prozrazovat, ale zákaznická základna se rozšiřuje rozhodně rychleji, než jsme čekali. Co se týče současného vývoje, získáváme desítky nových klientů každý měsíc. Kampaně, které plánujeme by měly nárůst počtu klientů ještě podpořit.

Nedávno jste obdrželi významnou investici od Radka Stavinohy, který mimo jiné vybudoval a prodal společnost INVIA. Kolik částka činí a jak ji hodláte využít?

Petra Stoklasová: Částka se pohybuje v řádech několika milionů korun a využili jsme ji, a ještě využijeme, zejména na marketing a změnu značky, ale je zde zahrnuto i menší technologické rozšíření provozovny.

Hodláte v budoucnu expandovat. Kam? A proč vidíte v těchto místech potenciál?

Petra Stoklasová: Všechny změny, co se týče vizuálu a názvu, jsme dělali také proto, aby jsme byli snadno zapamatovatelní a aby náš název byl použitelný pro evropskou expanzi. Tudíž vidíme potenciál spíše ve velkých evropských městech, směrem na západ, než v expanzi v rámci Česka. Chtěli bychom fungovat lokálně, mít v každém z těch měst kuchyni a rozvážku.

V jakém časovém horizontu by tato expanze mohla nastat?

Petra Stoklasová: Expanze bude vyžadovat další investici, ale myslím, že pokud vše půjde jak má, koncem příštího roku bychom mohli začít plánovat. Vše je otázkou budoucího vývoje firmy.

Na čem právě pracujete a na co se chystáte v nejbližších měsících?

Petra Stoklasová: Snažíme se rozšiřovat receptury a pokrýt co nejširší okruh toho, co po nás zákazník chce. Často se na nás lidé obrací s tím, že jejich pejsek má nějaké zdravotní problémy a tak se snažíme nabídnout řešení ve standardizované podobě.

Někdo by mohl namítnout, že taková péče je pro mazlíčka až příliš. Jaká je vaše argumentace?

Petra Stoklasová: Lidé by měli připlatit hlavně kvůli zdraví psa, což znamená i spokojenost majitele. Zákazník také vidí, na rozdíl od granulí, co svému psovi vlastně dává. Naše filosofie je v tomto ohledu jasná. Na nic si nehrajeme a snažíme se psům dopřát to nejlepší.

fb_img_1477053486842

Finanční rozdíl mezi koupí vašeho a bežného krmiva je několikanásobný. Neodradí to zákazníka?

Petra Stoklasová: Samozřejmě to odrazuje zákazníka. Jistě, že kdybychom cenu nastavili níž, měli bychom i více klientů, ale my nechceme slevit z kvality. Taktéž bychom nemohli nabídnout nic jiného, než nabízejí výrobci granulí. Další věc je ta, že naše výroba ani není uzpůsobená na to, aby obsloužila tisíce zákazníků. Chceme nabízet prémiovou službu pro užší skupinu lidí.

Je něco, co se vám na začátku podnikání nepovedlo?

Petra Stoklasová: Popravdě, dost financí jsme investovali do vybudování vlastního zázemí. Investice byla větší, než naše nejlepší odhady a pak už nám nezbylo dostatek financí na marketing. Předpokládali jsme, že oslovování zákazníků bude daleko jednodušší. Myslíte si, že máte skvělý produkt, že je to perfektní a čekáte, že všichni budou stejně nadšení, jako vy.

Ale ono to tak nefunguje. V začátcích jsme dokonce chodili do parku oslovovali jsme pejskaře. A přestože byli všichni myšlenkou nadšení, první týdny jsme marně očekávali objednávky. Postupně jsme si ale našli cestu i k pravidelným zákazníkům.

Děkujeme za čas!

Petra Stoklasová: Taktéž děkuji.