Gigantická továrna Tesly je v provozu a chystá se na výrobu nového typu baterií

Jiří SvobodaJiří Svoboda

gigafactory

Foto: Tesla

První výrobní továrna Tesla Gigafactory v americkém státě Nevada

0Zobrazit komentáře

Automobilka Tesla miliardáře Elona Muska dále roste, tentokrát však v nejenom obchodním, ale i fyzickém slova smyslu. Její nová, obrovská továrna u města Sparks v Nevadě zvaná Gigafactory, už je totiž částečně funkční a začíná vyrábět nové typy baterií pro produkty Tesly. Stavební práce přitom začaly teprve na konci roku 2014.

Gigafactory, která se v době svého dokončení v roce 2020 stane podle Tesly největší budovou světa, byla oficiálně otevřena už v červenci minulého roku, tehdy však měla hotové pouze tři z jednadvaceti plánovaných bloků. Již v prosinci zde ale začala produkce nových typů lithiových článků s označením 2170, které se budou používat jak v Powerwall 2 a Powerpack 2, energetických produktech Tesly, tak v Tesla Modelu 3, který by měl brázdit silnice možná již tento rok.

elonmusk

Přečtěte si takéPodívejte se, co všechno dokázal technologický génius Elon Musk za rok 2016Podívejte se, co všechno dokázal technologický génius Elon Musk za rok 2016

Na výrobě se společně s Teslou podílí i další partneři – největší z nich, Panasonic, investoval do projektu podle Muska mezi 1,5 a 2 miliardami dolarů. Teslu stála realizace továrny do července 2016 431 milionů dolarů, celková cena je předběžně odhadována na astronomických 5 miliard dolarů. Stále je však dokončeno pouze 30 % stavby, kompletní bude až v roce 2020.

gigafactory-announcement

Aktuální podoba továrny

Už v roce 2018 bude ale schopna vyrobit 35 GWh v lihium-ionovýh bateriích, což je téměř stejné množství, jako se dnes vyrobí na celém světě dohromady. Musk navíc řekl, že továrna bude mít potenciál vyrábět až 150 GWh v bateriích. Pro představu, New York za rok spotřebuje 52 GWh elektrické energie.

Tesla ani Elon se rozhodně nehodlají zastavit

Jinými slovy, Elon Musk dřív nebo později převrátí trh s bateriemi vzhůru nohama pomocí budovy o velikosti tří Central Parků nebo přibližně 262 fotbalových hřišť. Navíc, jak už bylo řečeno v říjnu, krom baterií bude časem vyrábět i motory a řídící jednotky. Celkově by tak Tesla měla být schopna na konci dekády produkovat půl milionu automobilů a v nové Gigafactory vytvořit 6 500 míst, v navazujících odvětvích se může nepřímo zasadit o dalších 20 až 30 tisíc pracovních pozic.

A002_C001_0101EX

Začátek konstrukce Gigactory v listopadu 2014

Takřka neuvěřitelně za těchto podmínek zní, že celá Gigafactory bude poháněna pouze ze solárních panelů, které by měly pokrývat celou střechu budovy. Díky masové produkci a soustředění většiny výrobních procesů na jediném místě dojde také ke snížení výrobní ceny baterií, motorů i dalších komponentů, čímž se i výsledné automobily stanou finančně dostupnějšími.

Tesla taktéž chystá konstrukci druhé Gigafactory v Evropě. Její přesná lokace bude oznámena až letos, avšak díky nevyčerpaným ložiskům lithia na severu Čech je i Praha údajně jednou ze zvažovaných variant.

Podívejte se na finální podobu elektromobilu Faraday Future, na které se podílel i Čech

ff2
0Zobrazit komentáře

Jestli má kalifornský startup Faraday Future cílící na vývoj elektromobilů nějaký problém, tak to určitě nebudou talentovaní lidé, koncepce nebo schopnost přivést na svět technologicky velmi propracované koncepty. Co trochu chybí je mimo propouštění těchto chytrých mozků nebo docházení peněz hlavně tvář, která by za tím vším stála a dokázala „prodat“.

Poslední šancí startupu tak bylo přijít s prvním reálným modelem, který by se mohl postavit zaběhlé Tesle. A tak se tomu i stalo v americkém Las Vegas, kde jsme před přibližně 15 hodinami byli svědkem představení modelu FF91, který v základu slibuje 1050 koní, zrychlení z 0 na 100 za 2,39 sekund a dojezd až 378 mil, tedy asi 608 kilometrů na jedno nabití.

caseyn

Přečtěte si takéPopulární youtuber Casey Neistat představil masivní dron, který bez problémů unese člověka i se snowboardemPopulární youtuber Casey Neistat představil masivní dron, který bez problémů unese člověka i se snowboardem

Na první pohled zaujme dominantní senzor typu LIDAR na přední kapotě, který se vysouvá například při přesném parkování a celá karoserie auta, která je jakýmsi hybridem mezi klasickým sedanem a SUV. Faraday Future slibuje bezklíčové ovládání celého auta, včetně elektronického vstupu do vozu za pomoci několika senzorů, které podle tváře rozpoznají, zda jde o vlastníka vozidla.

ff1

Celkově obsahuje základ vozu 12 ultrasonických senzorů, 10 kamer a 13 radarů na dlouhou i krátkou vzdálenost. FF91 by se měl v limitované edici pro prvních 300 kupujících objevit v průběhu roku 2018 – k jeho rezervaci je třeba složit zálohu ve výši $5,000 dolarů – jaká bude ovšem finální cena prozatím není známo.

Vše není tak růžové, jak to na první pohled vypadá

stanice-metra-d-libus2

Přečtěte si takéStanice metra D Libuš ozdobí ornamentální kresby a sochyStanici metra D Libuš ozdobí ornamentální kresby a sochy, které projdou z nástupiště až na náměstí

Obecně je většina běžných uživatelů z novinky nadšena a při porovnání s Teslou vypadají parametry naprosto senzačně, ale jako vždy je tu i několik potencionálních problémů. Mezi ten největší se řadí udržení celé společnosti, která momentálně zaměstnává na 1400 lidí, včetně českého designera Otto Fabriho, ale má problémy s opouštěním těch nejzásadnějších pracovníků. Zároveň se startupu nepovedlo kvůli nedostatku financí dostavět továrnu na výrobu vlastních automobilů.

ff5

Panují tak obavy, že pokud se firmě nepodaří získat dostatečně množství peněz z předobjednávek FF91 nebo další finance od investorů, nepodaří se jí chod i celý vývoj udržet a od plánů sejde. V této fázi by to ovšem byla škoda, takže doufejme, že se špatný management podaří konečně korigovat správným směrem.

ff4
ff91_valgorithmicwall_00002
ff91_valgorithmicwall_00005
ff91_detail_bpillar_screen
ff3
ff91_detail_vpa