Zakladatel Amazonu Jeff Bezos chce dovážet balíčky na Měsíc

Jiří SvobodaJiří Svoboda

Jeff_Bezos_Pad
0Zobrazit komentáře

Jeff Bezos, devatenáctý nejbohatší muž planety a zakladatel Amazonu už toho v životě dokázal mnoho. Z e-shopu vybudoval nadnárodní koncern s množstvím navazujících služeb, koupil deník Washington Post, který dostal do černých čísel a nyní se chystá na jiný, doslova nadpozemský úkol. Tím není nic menšího, než dovážet balíčky na Měsíc přes svoji společnost Blue Origin.

O této značce nebylo až doposud příliš slyšet. V roce 2011 do ní Bezos vložil 200 milionů dolarů, díky čemuž mohla být zkonstruována opakovatelně využitelná raketa New Shepard. Ta se k nebi poprvé vznesla v dubnu 2015, přičemž při zatím posledním pátem pokusu v říjnu 2016 se krom vertikálního přistání boosteru podařilo i odpojení modulu za letu (video níže).

spacex

Přečtěte si takéSpaceX poletí příští rok k Měsíci a dopraví tam dva lidi, kteří si už cestu zaplatiliSpaceX poletí příští rok k Měsíci a dopraví tam dva lidi, kteří si už cestu zaplatili

Ačkoliv se to zatím nemůže rovnat s úspěchy konkurenčního SpaceX miliardáře Elona Muska, které už vynáší satelity na oběžnou dráhu a náklady na ISS, Bezose to zřejmě netrápí a v jeho zprávě publikované na Washington Post vznáší vizi, která počítá s Blue Origin jakožto dodavatelem zásilek pro budoucí měsíční kolonizátory.

Není pochyb, že pokud by lidské kolonie na Měsíci skutečně byly, takováto služba by byla potřeba. Jenže samozřejmě nejsou a s tím spojené technologie, hlavně pak raketu Blue Moon, která by měla unést až 4,5 tuny nákladu, má Bezos zatím jen na papíře. To však nemusí být problém, vše je ostatně ve stádiu vize, a jak by se možná mohlo zdát, ani Měsíc, i když dobytý, nezůstává v dnešní době mimo hledáčky vesmírných organizací i nadšenců.

launch

Měsíc je ještě pořád zajímavý

Například NASA  v půlce února oznámila, že chce už v září 2018 vypustit svůj Space Launch System, masivní raketu, která by měla jednou donést lidstvo na Mars. Její modul Orion má v tento termín podniknout zkušební let okolo Měsíce. Vody rozvířil za začátku týdne i Elon Musk, který představil svůj plán poslat okolo Měsíce dva vesmírné turisty, kteří už si cestu zaplatili. Magazín The Verge píše, že Bezosova vize přichází v době „znovuobnovenému entuziasmu k Měsíci“ a že byla navrhnuta přímo prezidentu Donaldu Trumpovi. Dále doplňuje, že právě Měsíc byl během administrativy Baracka Obamy silně přehlížen ve prospěch Marsu.

landing

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Bonami.cz loni utržilo půl miliardy Kč

Jiří SvobodaJiří Svoboda

bonami-1
0Zobrazit komentáře

Internetový obchod s bytovými doplňky Bonami.cz, který patří do portfolia investiční skupiny Miton, má za sebou další úspěšný rok. Po tržbách ve výši 260 milionů korun v roce 2015 se stejný údaj za rok 2016 téměř zdvojnásobil. Růst navíc nebyl vidět jen ve financích a tak se stejně velkými očekáváními vstupuje společnost i do letoška.

Za zhruba 90% růst z pohledu tržeb může podle Bonami hned několik faktorů, avšak podíl na tom má i říjnová expanze do již třetí evropské země, Rumunska. Tam eshop využívá velkého potenciálu trhu a ochoty místních utrácet za značkové a statusové zboží, uvádí tisková zpráva. Kromě Česka operuje Bonami ještě na Slovensku a v Polsku.

jakub

Přečtěte si takéMall Group Jakuba Havrlanta ovládla 100% eshopu CZC.czMall Group Jakuba Havrlanta ovládla 100% eshopu CZC.cz

Desetitisíce nových produktů

Bonami se za minulý rok rozrostlo i personálně, konkrétně o dalších 50 lidí a do čela jako CEO získalo Davida Šišku, který nahradil zakladatele služby Václava Štrupla, který se jakožto jeden z partnerů Mitonu aktivně podílí i na ostatních projektech této investiční skupiny.

„Jedním z hlavních témat pro nás byla minulý rok podpora prodeje nábytku online. Obrat z prodeje nábytku se nám podařilo ztrojnásobit a tento rok plánujeme růst o dalších 150 %. Nejlépe se prodávají pohovky, komody, zákazníci mají zájem také o postele a židle,” vysvětluje David Šiška, CEO Bonami.

V plánu je mobilní aplikace i redesign webu

Pro rok 2017 už Bonami nepočítá s tak závratný růstem a předpovídá výsledné tržby ve výši 700 milionů korun.  Faktem ale je, že předminulý rok své výsledky eshop podcenil – zakladatel Václav Štrupl ještě v červenci 2015 řekl, že čeká roční tržby ve výši 200 milionů, výsledek však byl o 60 milionů lepší. Ve fázi přípravy pro tento rok je rozšíření sortimentu v sekci nábytku, větší množství zboží dostupného skladem a v neposlední řadě mobilní aplikace a kompletní redesign webu.

David Šiška, CEO Bonami