Jak byl Uber donucen ukončit své služby v Itálii a co se vlastně stalo
Na nejhodnotnější přepravní startup světa, Uber, se v posledních týdnech sype jedna negativní zpráva za druhou. Ať už to bylo nařčení ze sexuálního obtěžování uvnitř společnosti, havárie samořiditelného vozidla v USA nebo žaloba za škodu ve výši 500 milionů dolarů ze strany Googlu na adresu startupu Otto, spadajícího pod Uber, který vytváří systém pro autonomní kamionovou přepravu.
Aby toho nebylo málo, v pátek italská vláda finálně rozhodla o kompletním ukončení služeb Uberu na celém území Itálie, a to jak tamní Uber X, XL, SUV, Van, Select, LUX, tak UberBlack, pro který jezdí řidiči s komerční licencí a povolením, podobným tomu, které využívají běžní taxikáři nebo řidiči limuzín.
V rámci zákazu tak Uber musel okamžitě zrušit v Itálii jak veškeré služby spojené s přepravou pasažérů, tak s reklamními aktivitami po celém území. Podobná situace nastala pro Uber již po několikáté, mezi poslední případy se zařadilo Německo, kde startup nabídl alternativu v podobě integrace klasických taxislužeb do původní aplikace.
Proč se to vlastně stalo?
Asi nejdůležitější otázkou je na celé situaci to, co italskou vládu vedlo k plošnému zákazu Uberu. Podle agentury Reuters za tím stojí rozhodnutí soudu ve spojitosti s porušením zdravé konkurence, pravděpodobně pouze mezi klasickými taxislužbami – tedy stejný návrh, který se k soudu dostal i u nás nebo jiných evropských zemích.
Uber se samozřejmě chce proti rozhodnutí odvolat a dále se bránit, tentokrát to ovšem vypadá, že stejně jako v Německu prohraje. Podle mnohých není takové rozhodnutí zcela fér – stejně jako se kdysi podařilo vyřešit spor taxikářské unie a Uberu v New Yorku zavedením podobného typu licence pro všechny řidiče Uberu, může být nalezeno řešení i v Evropě.
Zastaralé zákony, které omezují vstup nových služeb
Podle Uberu je rozhodnutí založeno na zákoně, který byl ustanoven již před více než 15 lety a od té doby nebyl aktualizován. Není tedy ani připraven na podobné služby, které by měly na trhu fungovat ne jako zástupce klasických taxislužeb, ale jako alternativa pro zákazníky, kteří chtějí zvolit něco jiného.
V rámci odvolání se tak ukáže, zda Uber opět uspěje a změní starý systém a nebo bude omezen v další zemi. V mnoha státech se startupu podařilo uspět buď změnou v zákonech nebo jejich obcházením – třeba tím, že se Uber nepovažuje za taxislužbu, jak definují ve znění žalob taxislužby, ale za formu spolujízdy, podobně jako zcela legální BlaBlaCar a další služby.
Update 14.4.2017 – Uber nakonec uspěl s odvoláním u soudu v Římě a i nadále může prozovovat své služby Black, Lux, Suv, X, XL, Select a Van.
Foto: Uber, JD Lasica / Flickr, Fortune Live Media / Flickr