Obchodní řetězec Lidl spustí v Česku svůj e-shop ještě tento rok

Filip HouskaFilip Houska

lidl_072417_2
0Zobrazit komentáře

Nakupování spotřebního zboží online je ve světě již zcela běžnou záležitostí. Výjimkou není ani Česká republika, kde tento výdobytek moderní doby poskytují potravinové e-shopy jako Rohlik.cz, Kolonial.cz nebo Kosik.cz, nicméně kromě Tesca se do této sféry na českém území zatím nepustil žádný další větší supermarket.

To se má změnit ještě letos, kdy s nabídkou online nakupování chce přijít německý Lidl, jeden z nejziskovějších diskontních řetězců v Čechách. Informuje o tom server Hospodářské noviny.

damejidloceo

Přečtěte si takéDameJidlo.cz spouští v Praze a Brně novou funkci pro dovážku do piknikových místDameJidlo.cz spouští v Praze a Brně novou funkci pro dovážku do piknikových míst

Podle vyjádření mluvčí Lidlu Zuzany Holé má být služba dostupná po celém Česku ihned po spuštění a zákazníci budou moci objednávat stejné spotřební zboží, jaké mohou najít v kamenných prodejnách (s výjimkou čerstvých potravin). Bližší informace zatím nejsou známy.

 „Můžeme potvrdit, že start plánujeme ještě v průběhu tohoto roku. Přesný termín v předstihu upřesníme a zveřejníme,“ dodává Holá.

Penny Market spouští e-shop v Německu

Nutno přiznat, že Německo je v tomto ohledu daleko napřed. Své internetové obchody zde již spustily řetězce Kaufland, Norma, Netto a také Lidl. Nově se k nim přidal i Penny Market s nabídkou takřka veškerého sortimentu a stejně jako jeho konkurenti reaguje na krok Amazonu, který během jara na německém území rozjel online prodej potravin. Nakupování v online verzi Penny Marketu je však možné pouze s německou, popřípadě rakouskou adresou.

Do budoucna lze na českém trhu očekávat spuštění e-shopů od dalších, především německých, supermarketů, což nepřímo potvrzuje mluvčí skupiny REWE Marco Sandner, pod kterou spadá řada větších řetězců. Podle něj situaci v České republice sledují a vidí zde potenciál pro masovější spuštění těchto služeb.

Foto: Flickr / Klara_bella

Takto bude vypadat první elektrická a plně autonomní loď, která začne brázdit moře již příští rok

Jiří SvobodaJiří Svoboda

yara-birkeland-1

Norská loď Yara Birkeland

0Zobrazit komentáře

Trend autonomních elektrických dopravních prostředků byl doposud pozorovatelný v oblasti automobilů, potažmo vlaků, na světě však už existují iniciativity, které chtějí podobným způsobem proměnit i ostatní odvětví dopravního průmyslu. Stejně jako se NASA či startupy Zunum Aero a Lilium snaží o vytvoření elektrického letadla, koalice norských firem Yara International a Kongsberg Gruppen si dala za cíl vytvořit elektrickou autonomní loď.

Kontejnerová loď s nulovými emisemi a autonomním řízením ponese jméno Yara Birkeland a její vypuštění je plánováno už na druhou polovinu příštího roku. Nejprve však bude operovat na šedesátikilometrové cestě z továrny Yara do přístavu v norském Larviku, přičemž Kongsberg uvádí, že ze začátku bude fungovat s posádkou, nejpozději v roce 2020 už by však měla být schopná zcela samostatného provozu.

Ford_Fusion_AV_01_HR

Přečtěte si takéMinisterstvo dopravy ČR odhaluje plán pro testování samořiditelných aut v běžném provozuMinisterstvo dopravy ČR odhaluje plán pro testování samořiditelných aut v běžném provozu

Yara International patří s třinácti tisíci zaměstnanci a více jak stoletou tradicí ke světové špičce v oblasti hnojiv a nitrátů a zapojením se do tohoto projektu chce podle jejího CEO Sveina Tore Holsethera přinést ekologické řešení i k přepravě vlastních produktů. Uvádí totiž, že dnes a denně vyjede z továrny Yara stovka dieslových kamionů, mimo jiné právě do přístavu v Larviku.

Druhý článek partnerství, Kongsberg Gruppen, je více než 200 let fungující firmou, která podniká v široké paletě oborů od námořnictví, obrany, letectví až po mořskou těžbu plynu a ropy. Konkrétně pro tento projekt bude dodávat všechny technologie, včetně autonomních řídících systémů, GPS a baterií, které už nyní má k dispozici.

„Přesunutím kontejnerové dopravy ze země na moře značí Yara Birkeland začátek významné pomoci národním i mezinárodním enviromentálním cílům. Jedná se také o velký krok v oblasti námořní dopravy obecně,“ uvedl v květnu Geir Håøy, CEO Kongsberg Gruppen.

yara-birkeland-2

Nové detaily přinesl deník Wall Street Journal, který úvádí, že loď bude moci převážet stovku standardních kontejnerů a její cena bude 25 milionů dolarů (559 milionů korun), tedy zhruba trojnásobek toho, co by stála běžná dieslová loď o podobné velikosti. Výrobci však slibují, že díky absenci nafty i posádky by se provozní náklady mohly snížit až o 90 %.

V cestě stojí řada problémů

Podle těchto parametrů se tedy o poměrně malé plavidlo, i proto Håøy pochybuje, že autonomní lodě nahradí kolosy, které přepravují tisíce kontejnerů napříč kontinenty. To však není jediné úskalí, které stoprocentnímu provozu autonomních lodí stojí v cestě. Například Mezinárodní námořní organizace pro WSJ uvedla, že legislativa pro provoz takovýchto plavidel nebude dříve než v roce 2020.

yara-birkeland-3

Obavy se však točí i okolo výrazně banálnějších problémů. Yara Birkeland by totiž pro delší plavby musela být takřka bezporuchová, protože vyslat za ní samostatný tým opravářů na moře by bylo příliš drahé. Otázkou také je, jak takové plavidlo ubránit případnému napadení nebo pokusu o krádež nákladu na moři, jestliže by se mělo vydat například do nestabilních vod u Somálska.

Angažovat se chtějí i Britové

Norsko v tomto nepříliš rozvinutém odvětví nemá monopol. Aktivně se mu totiž věnuje i koncern Rolls-Royce, který chce svou autonomní loď zprovoznit už v roce 2020. Server ShippingWatch.com uvádí, že Britové se pravděpodobně budou předně soustředit na tažné čluny a menší trajekty bez posádky na palubě. Rolls-Royce je zároveň společně se skandinávskými společnostmi Wärtsilä, ABB, Ericsson, Cargotec a Meyer Turku členem celé kolaborace zaměřené na výrobu autonomních plavidel.

Foto: Yara International, Rolls-Royce