Český letenkový startup Kiwi.com je údajně na prodej. Nabídky se pohybují okolo 10 miliard korun
V ústředí brněnského startupu Kiwi.com, který se specializuje na online vyhledávání letenek, se mají momentálně odehrávat velmi zajímavé věci. Šest let stará služba zakladatele Olivera Dlouhého má být totiž na prodej a podle všeho tato situace nabývá stále reálnějších rozměrů, jelikož se do debat zapojují rovnou desítky globálních firem.
Startup, který byl poradenskou společností Deloitte vyhodnocen jako nejrychleji rostoucí startup střední Evropy, dle Hospodářských novin údajně obdržel už řadu předběžných nabídek na prodej. Ty zpravidla převyšují cenu 10 miliard korun, avšak vzhledem k podobnosti těchto nabídek mají akcionáři Kiwi.com dát přednost prodeji přes poradce. Od věci není ani varianta, kdy by jeden zájemce nabídl výrazně vyšší částku, která se může pohybovat až okolo 15 miliard korun (což je podle odborníků realistická cena), a jednalo se přímo s ním.
Hlavním důvodem takového prodeje má být shoda investorů k hromadnému puštění svých podílů, a to vzhledem k různým představám o směřování startupu. Ostatně takto to interpretují Jan Veverka z Touzimsky Kapital, který má 5 %, nebo podnikatel Jiří Hlavenka. Co se týče investorů Kiwi.com, podíl zde mají i zakladatel serveru Centrum.cz Ondřej Tomek nebo Martin Roman, bývalý šéf ČEZu. Na druhou stranu by si měli část svých podílů ponechat zakladatel a CEO Oliver Dlouhý a jeho zaměstnanci.
Nyní se naskýtá otázka, kdo by na druhé straně tohoto potenciálního obchodu stál. Spekuluje se například o společnosti Priceline, jež má pod svými křídly Booking.com nebo letenkovou platformu Kayak.com, tudíž by Kiwi.com s očekávanými tržbami okolo 20 miliard korun za letošní rok mohl být ideální volbou pro další iniciativy této skupiny. Zájem mají mít i fondy ze Silicon Valley nebo z Číny.