Uber se po ukončení sporu o krádež dat ze startupu Waymo vzdá podílu v hodnotě 245 milionů dolarů

Jiří SvobodaJiří Svoboda

waymo_090217x1

Ve Waymo One budou jezdit vozy Chrysler Pacifica Hybrid

0Zobrazit komentáře

Jeden z největších soudních procesů, který v poslední době rozvířil vody na světové technologické scéně, skončí dohodou mezi žalobcem a obhájcem. Přepravní gigant Uber zažalován za údajnou krádež autonomních technologií výrobcem samořiditelných vozidel Waymo od Googlu, se v rámci mimosoudního vyjednávání vzdá akcií místo hotovosti.

Obě strany dohodu oznámily sanfranciskému federálnímu soudu pátý den soudního přelíčení. Waymo, patřící pod koncern Alphabet, tak obdrží 0,34 % akcií Uberu, které mají aktuální tržní hodnotu 245 milionů dolarů. Kromě toho dohoda logicky obsahuje i bod říkající, že žádná z inkriminovaných technologií ani informací Waymo nebude v Uberu použita.

Lyft_PressKit_02

Přečtěte si takéDo přepravního startupu Lyft přichází na pozici COO bývalý kolega Elona MuskaDo přepravního startupu Lyft přichází na pozici COO bývalý kolega Elona Muska

Ačkoliv Uber vyšel z celého případu s výraznou ztrátou, v případě, že by byl soud dotažen do konce, by pravděpodobně čelil větším sankcím. Již v únoru 2017, tedy když celá kauza odstartovala, totiž Waymo tvrdilo, že hodnota údajně ukradených technologií činila až půl miliardy dolarů.

travis

Bývalý CEO Uberu, Travis Kalanick

Kauza v minulém roce přispěla k odstoupení tehdejšího CEO Uberu Travise Kalanicka. Současný CEO Dara Khosrowshahi vyjádřil lítost nad předešlými činy firmy, přesto ale odmítá vinu:

“Přestože nevěříme, že se jakákoliv obchodní tajemství dostala z Waymo do Uberu, ani nevěříme, že Uber použil jakékoliv informace od Waymo na vlastní autonomní technologie, děláme takové kroky, abychom zajistili, že naše technologie Lidar a software reprezentují pouze naši dobrou práci,” vyjádřil se Khosrowshahi.

ubersf

Autonomní vozidlo testované Uberem

Případ odstartoval na základě činů tehdejšího zaměstnance Waymo Anthony Levandowskiho. Ten v prosinci 2015 stáhl 14 tisíc interních souborů, včetně podrobných náčrtků, prototypů, obvodové desky radaru a další technické dokumentace, které mailem odeslal ven z firmy. Posléze z Waymo odešel, založil startup Otto, který se soustředí na vývoj autonomních technologií pro kamiony. Nakonec bylo Otto jen o půl roku později koupeno Uberem.

Nový začátek?

Relativně neutrální vyústění kauzy tak dovolí novému CEO Uberu postupně zlepšovat reputaci firmy, kterou minulý rok poškodila série kontroverzí. Problémy odstartovaly poté, co jedna z bývalých zaměstnankyň Uberu v únoru 2017 vypověděla, že trpěla na pracovišti sexuálním obtěžováním. Následné prošetřování firemní kultury vyústilo ve vyhazov dvaceti zaměstnanců, došlo i na odchod většiny vedení firmy a ve stejnou dobu se Uber potýkal například i s havárií svého autonomního vozu.

Foto: Waymo, Uber, gageskidmore / Flickr