Češi potvrdili, že jsou národem kutilů. První pražský Maker Faire navštívilo přes 10 tisíc lidí

Michal PtáčekMichal Ptáček

0Zobrazit komentáře

Tento víkend proběhla v prostorách pražského Výstaviště v Holešovicích dlouho očekávaná přehlídka kreativity a inovací Maker Faire. Akce cílící na všechny novodobé kutily, kreativce a geeky, kteří měli v Praze vůbec prémiérově možnost zde představit nebo vyzkoušet nejrůznější technologické vychytávky a vynálezy, potvrdila, že Češi jsou opravdovým národem kutilů a obecně se o inovace zajímají.

Původní obavy, které kalkulovaly s tím, zda o podobnou akci, která celosvětově probíhá od roku 2006, bude v Česku vůbec zájem, se tak ukázaly jako úplně zbytečné.

JB_preview

Přečtěte si takéJaroslav Beck o české VR hře Beat Saber: Hra se zaplatila v prvních hodinách prodejeJaroslav Beck o české VR hře Beat Saber: Hra se zaplatila v prvních hodinách prodeje

Pražské Výstaviště totiž doslova praskalo ve švech a akci dle oficiálních čísel navštívilo 10 500 lidí, převážně z řad rodin s dětmi, které měly možnost si společně na místě něco vyrobit, naprogramovat, spájet nebo vytisknout.

MakerFaire

Pražský Maker Faire

To, že celková návštěvnost násobně předčila očekávání všech, potvrzuje i programový ředitel festivalu Jiří Zemánek: „Měli jsme obavy, jak festival dopadne, jelikož se jednalo o první podobnou akci u nás a lidé moc nevěděli, co od ní čekat. Zájem vystavovatelů a návštěvníků a jejich pozitivní reakce nás ale ohromili. Dělají se u nás úžasné věci, jsou za nimi skvělí lidé a když se sejdou na jednom místě, je to prostě svátek lidské tvořivosti. První ročník nás přesvědčil, že je u nás velký potenciál a moc se těšíme, co přinese další ročník.“

MakerFaire3

Na prvním ročníku pražské Maker Faire, jejímž patronem se stal český startup Prusa Research vyrábějící 3D tiskárny, se jinak představilo 180 projektů, 20 workshopů a k vidění bylo také 50 vystoupení a přednášek. Návštěvníci mohli vidět například skleněné parní stroje, elektronické šperky, největší velkoformátovou fotografii Prahy nebo digitální 3D planetárium.

Nechyběla ani možnost zahrát si piškvorky proti „umělému mozku“ ze zavařovacích sklenic nebo provádět pokusy s potravinami v dětské chemické laboratoři. Ocenění novinářů o nejsympatičtější instalaci pak získala skupina Laborky.cz z Gymnázia Slaný se svým několikametrovým vzduchovým dělem.

Jaká byla konference Awwwards 2018 v San Franciscu?

0Zobrazit komentáře

Minulý měsíc jsem společně s několika kolegy navštívil v San Franciscu vyhlášenou konferenci  projektu Awwwards, zaměřující se na vývojáře, designéry a vůbec lidi, kteří se pohybují okolo tvorby webů. Zde jsou mé poznatky a stručné shrnutí obsahu, který se na místě probíral.

  1. Design trendy jsou irelevantní, pokud produkujete to nejlepší řešení pro uživatele
  2. Pečlivý výzkum, studie a testing jsou středobodem design procesu.

To jsou dvě klíčové myšlenky, které jsem si odvezl z letošní Awwwards konference. Awwwards považuji již delší dobu za jeden z top projektů určených pro digitální profesionály. Jeho cílem je nejenom objevovat talenty a trendy v oblasti designu a web developmentu, ale zároveň propojovat ty nejlepší designery z celého světa a sdílet mezi nimi řadu otázek, řešení a know how.

A tenhle rok jsem na konferenci v San Franciscu díky své pozici šéfdesignera české digitální agentury Blueberry nemohl chybět. Jaké přednášky mě nejvíc zaujaly?

Než se dostanu k jejich popisu, nedá mi nezmínit venue prostory, které akci dodaly tu správnou jedinečnou atmosféru. Konference se totiž konala v Palace of Fine Art a after párty v Generálově rezidenci Fort Mason.

image_3

Nádherná Venue konference Palace of Fine Art, San Francisco kousek od Golden Bridge.

Na pódiu se během dvou dní vystřídali designeři z firem jako Microsoft, Adobe, Netflix, Dropbox, Nike, Behance, Google, Amazon a další, kteří ve svých 20minutových blocích sdíleli své zkušenosti napříč designerským spektrem — od práce s klientem, přes efektivnější řízení designu až po výzkum a vývoj.

jetsmarter2

Přečtěte si také29letý Rus před pár lety založil „Uber“ pro privátní letadla. Nyní má hodnotu 1,5 miliardy dolarů29letý Rus před pár lety založil „Uber“ pro privátní letadla. Nyní má hodnotu 1,5 miliardy dolarů

Pokud si seřadíte následující vybrané přednášky do řady, můžete snadno získat cestu, inspiraci nebo důvod k designování. Ale především možnosti, jak ke svým nápadům a vstupům přistupovat minimalisticky a rozdělit, co je důležité a co ne, jak svůj výstup udělat osobitější a zasadit jej do funkčního design systému a nakonec vše ztvárnit přirozenou cestou.

image_2

Jaké existují nástroje a postupy animace v interface prostředí? Prezentace Pablo Stenley z Invision

Jako první bych rád zmínil přednášku Aarona Jamese Draplina (Draplin Design Co.), která pojednávala o průniku designu do reálného světa. Svým osobitým a temperamentním vystupováním ukázal nejen práci pro klienty, ale i sympatický způsob, jak svět kolem sebe dělá lepším místem a jak můžeme objevovat neobjevené či zapomenuté.

Minimalismus v reálném životě

O tom, co je v designu důležité a vše ostatní jen překáží, a jak převést filozofii minimalismu i do svého života, mluvil Kurt Varner z Dropboxu. Výsledkem takového přístupu je pak dokonale čisté a přehledné prostředí Dropbox Paper.

image_7

San Francisco má svůj půvab a romantické kouzlo

Animace a inovace produktu

Animace je oboustranná interakce mezi uživatelem a uživatelským rozhraním. Musí být funkční, působit přirozeně a přidávat charakter a osobnost. Pablo Stanley, Design Lead Invision Studio, měl asi nejpraktičnější prezentaci z celé konference. Vedle teorie o UI animacích a svých osobních zkušenostech nám předložil plejádu aplikací, které můžeme okamžitě využít (namátkově Principle, Protopie, Kite, After Effects, aj.) — těším se, až si s některými budeme hrát.

Jako designéra mě vždy fascinovaly velké design systémy. Obrovské knihovny UI prvků, které společně vytvářejí jeden funkční koherentní celek. Jina Anne (Amazon) svůj výstup zabalila do myšlenky „Nemůžete inovovat produkt dřív, než inovujete způsob, jak ho vytváříte” a poukázala na několik design principů a klíčových hodnot, které demonstrovala například na Design Systému SalesForce.

image

Prezentace Claudio Guglieri, Art directora z Microsoftu na téma fluent design

Design systému se věnoval i Claudio Guglieri (Fluent Design Art Director Microsoft). Fluent Design Systém definuje konzistenci a funkci prvků napříč spektrem zařízení — zahrnující i prostředí pro virtuální realitu, či hlasové asistenty. Fluent tak není jen souborem grafických prvků, ale velmi důležitou roli hraje také zvuk (hlas), animace, materiály a světlo. Pro designery to byla krásná vize budoucnosti, kdy bude potřeba při navrhování aplikací a služeb přemýšlet ve více dimenzích.

Letošní Awwwards konference byla nabita motivací a pozitivní energií. Odnesl jsem si spoustu inspirace a dobrých rad do své role šéfdesignéra. Zúčastnili jste se taky? Jaké přednášky se líbily vám?

image_8

Nemohla samozřejmě chybět návštěva ikonických míst. Například garáže Steva Jobse