Mezi poslance zamíří novela zákona, která upravuje provoz samořídících vozidel na českých silnicích
Čeští poslanci budou již brzy projednávat zásadní změnu zákona o provozu na pozemních komunikacích, která dovolí na českých silnicích provoz vozidel s autonomními prvky a s řidičem za volantem. Legislativu, kterou zaštítil poslanec za KDU-ČSL Marian Jurečka, vytvořila s jeho pomocí skupina právníků a automobilových nadšenců. V Česku se jedná o vůbec první právní normu podobného charakteru.
V poslední známé verzi návrhu se například rozšiřuje definice řidiče. Tím by nově mohl být i ten, “kdo aktivuje vysoce nebo plně automatizovanou funkci řízení a používá ji pro řízení vozidla, i když vozidlo sám neřídí”. Z toho zároveň vychází, že se jedná o novelu, která by na českých silnicích případně povolovala provoz automobilů s autonomními funkcemi, které mají za volantem stále řidiče.
Verze připravovaného zákona, kterou před čtrnácti dny popsal server ZDopravy.cz, dále definuje technické požadavky na autonomní vozidlo. To by například muselo zvládat řízení včetně podélné a příčné jízdy, včas brzdit nebo měnit směr jízdy, ale především by muselo mít schopnost rozpoznat nutnost převzetí řízení řidičem. Zmiňovány jsou také funkce, které obsahují již dnešní verze některých vozů: dodržování odstupu před sebou či udržování se v jízdním pruhu.
“Novela je momentálně pro Česko nezbytná, protože autonomní řízení budou zákazníci využívat možná už příští rok. Jeho vývoj a testování jsou ve finální fázi, proto nesmíme zaspat. Pro Česko je krok k autonomnímu řízení jedinečnou šancí, jak se udržet na špičce automobilového průmyslu,” upřesnil pro iHned.cz Marián Jurečka.
Na návrhu spolupracuje širší skupina lidí jak ze státní, tak soukromé sféry. Dnes probíhala k tomuto tématu rada sněmovního podvýboru pro vědu, výzkum a inovace pod vedením poslance za hnutí ANO Pavla Juříčka, přičemž jedním ze zúčastněných byl také Martin Hausenblas z českého taxi startupu Liftago.
K projednání by mohlo dojít na podzim
Podle Hauseblase se aktuálně zákon nachází v připomínkovém řízení a k projednávání do Poslanecké sněmovny by se mohl dostat na podzim tohoto roku. Právě Martin Hausenblas se stejně jako spoluzakladatel Liftaga Ondřej Krátký tématice autonomní dopravy dlouhodobě věnuje a zasazuje se o posunutí legislativy v této oblasti.
“Máme na to být druhou zemí v Evropě, která uzákoní pohyb autonomních vozidel v běžném provozu. Panuje názorová shoda v potřebě vytvořit podmínky pro budování testovacích polygonů a také rezonuje představa České republiky jako centra výzkumu a vývoje autonomních aut. Každému je totiž jasné, že jelikož naše země je značně závislá na automobilovém průmyslu, tak nesmí zůstat pozadu za Německem,” řekl pro CzechCrunch Martin Hausenblas z Liftaga.
Jak dále informuje server ZDopravy.cz, právě německá právní norma byla inspirací pro tu českou. Západně od Česka se totiž autonomní vozidla třetí úrovně již testují a v běžném provozu by mohla být vidět již od roku 2019 či 2020.
Foto: Škoda, Uber, Waymo