Adidas začíná pro fotbalové kluby produkovat dresy z mořského plastového odpadu

Filip HouskaFilip Houska

juventus1
0Zobrazit komentáře

Když před dvěma lety Adidas ve spolupráci s ekologickou organizací Parley for the Oceans odhalil sportovní boty z 95 procent tvořené plastovým mořským odpadem, veřejnost je na trhu přivítala velmi pozitivně. Během roku 2017 se jich prodalo přes milion párů a Adidas pochopil, že iniciativa ohledně částečné eliminace obrovského množství plastů ve světových vodách má smysl. Zcela logicky tak začal promýšlet, jakým dalším směrem se vydat. A patrně již našel ideální cíl – fotbal.

Gigant na poli sportovního oblečení a doplňků začíná pro fotbalové velkokluby vyrábět speciální dresy z plastového odpadu nasbíraného v oceánech. Ač v minulosti existovalo pár pokusů, kdy Adidas v kolaboraci s Parley for the Oceans navrhl pro vybrané týmy dresy na stejné ekologické bázi, jednalo se pouze o zkoušku, potažmo produkt pro konkrétní příležitost (například Den Země). Nyní však jde o plnohodnotnou výbavu, která bude hráčům vždy k dispozici.

Nejnovějším týmem, se kterým se Adidas rozhodl v tomto směru spolupracovat, je Real Madrid. Tento španělský fotbalový gigant se před pár dny ve svých nových, alternativních dresech pro sezónu 2018/2019 představil na akci v New Yorku, kde si je oblékly i hvězdy jako Karim Benzema, Gareth Bale nebo Marcelo. Co se týče barev, Adidas zvolil poměrně netradiční odstín růžové, který má symbolizovat korálové útesy.

adidas1

Marcelo v novém alternativním dresu Realu Madrid

Madridský celek však není jediným fotbalovým velkoklubem, který se na propagaci dresů z plastového mořského odpadu podílí. V seznamu se také objevuje Manchester United, jehož alternativní souprava zdůrazňuje svou tmavě modrou barvou hlubiny oceánů, a Juventus FC, který se reprezentuje tmavě šedým odstínem se žlutými prvky. Ač jsou barvy odlišné, zpracování a myšlenka jako taková zůstávají stejné – zvýšení povědomí o znečišťování moří a oceánů.

manu1

Dres Manchesteru United

Ostatně je tato problematika čím dál aktuálnější. Hrozícímu problému, kdy by se ve vodách mohlo během následující dekády objevit více plastových kusů než živočichů, si nyní začíná všímat spousta firem (například Starbucks) a postupně chystají zajímavá řešení, jak s tímto problémem bojovat. Postoj Adidasu je zřejmý, na druhou stranu nemusí být v jádru zcela účinný – tvorba dresů, bot a dalších doplňků nezachrání světové vody od plastů. Německému výrobci však jde hlavně o něco jiného – o důraznou propagaci.

Marketingová síla fotbalu

Základním stavebním kamenem je oblíbenost tohoto sportu. Fotbal je zcela jednoznačně nejpopulárnějším sportem na světě, který výrazně zasahuje nejen do Evropy a Jižní Ameriky, ale postupně se také začíná čím dál více prosazovat v USA. Toho si je Adidas samozřejmě vědom, jelikož dlouhodobě sponzoruje všemožné aktivity spojené s fotbalem, a pravděpodobně proto učinil tento krok.

adidasparley3

Foto: Adidas

UltraBoosty od Adidasu z plastového odpadu

Pro to, aby byla propagace této bezpochyby správné iniciativy úspěšná a zasáhla co nejvíce lidí, musel Adidas zvolit nejvlivnější fotbalové týmy, což se mu prakticky podařilo. Manchester United, Juventus FC, Real Madrid. Špičky svých národních lig a kluby celosvětového formátu s velkými jmény. Je však nutné podotknout, že vytvořené dresy patří do alternativní (třetí) sady, což znamená, že si je týmy berou jen zřídkakdy. Na druhou stranu jsou i podřadnější zápasy těchto gigantů zpravidla tak sledované, že to dopad určitě mít bude. Nelze opomenout ani jejich bohaté fanouškovské základny na sociálních sítích, které novinky také pozorují.

S uvedením dresů pro tyto týmy si tak Adidas hezky rozdělil evropskou propagaci, konkrétně na ligy ze Španělska, Anglie a Itálie, jinak řečeno nejsledovanější fotbalové ligy světa. Vzhledem k rostoucí oblibě fotbalu ve Spojených státech však Adidas spolu s Parley for the Oceans experimentoval také tam, přesněji řečeno v lize MLS. Jednalo se však pouze o jednorázovou záležitost, kdy „plastové“ dresy nosili hráči pouze během Dne Země.

Z vody do vody

Kolaborace Adidas a Parley for the Oceans se také specializuje na další kusy oblečení. V sortimentu na oficiálních stránkách tak lze najít například funkční mikiny nebo kalhoty. Vedle toho jsou k dispozici i plavky, což se s celou iniciativou tematicky pojí. Nyní je otázkou, jak bude k různým kolekcím z plastového odpadu přistupovat Adidas v budoucnu – dal si totiž výzvu, že do roku 2024 bude vyrábět oblečení pouze z recyklovatelných plastů.

adidasparley

Foto: adidas NEWS STREAM

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Investoři Tesly žalují automobilku za údajný podvod, který měl zásadně ovlivnit cenu akcií

elonmuskxx

Elon Musk

0Zobrazit komentáře

Začátkem týdne se na Twitteru spoluzakladatele a CEO Tesly, Elona Muska, objevila nečekaná informace o možném převodu Tesly z veřejně obchodovatelné na soukromou společnost. V rámci několika tweetů Musk naznačil, že má dokonce k dispozici financování pro potenciální vyplacení stávajících investorů, kteří se rozhodnou svých akcií zbavit, a to při ceně 420 dolarů za kus, což bylo v té době o zhruba 20 % více, než aktuálně obchodovaná cena. Hodnota firmy by tak rázem stoupla až na 72 miliard.

Ihned po prohlášení začala hodnota akcií Tesly enormně růst, z čehož neměli radost především investoři spekulující na pokles jejich ceny. Dle spekulantů byly informace, které Musk podal, značně nepřesné a měly vyvolat paniku na trhu. Očekávali, že po nich minimálně Tesla poskytne oficiální vyjádření s blížším plánem k uskutečnění transakce i k zajištění financí.

A protože se tak nestalo, dvojice investorů Tesly podala na kalifornskou automobilku trestní oznámení za porušení zákona o cenných papírech, umělém navýšení ceny a o uvedení investorů v omyl. Elon Musk i samotná Tesla se odmítli k celé situaci vyjádřit. Očekává se, že se kromě soudu v San Franciscu, kde byly žaloby podány, k vyšetřování připojí také Komise Spojených států amerických pro cenné papíry a burzu (SEC). Formální vyjádření přes formulář 8-K je totiž standardně vyžadováno do 4 dnů od zásadní události nebo oznámení ve firmě.

CEO Tesly Elon Musk

Oba investoři na žalující straně, Kalman Isaacs a William Chamberlain, o kterých blíže informoval server Reuters, mají pocit, že kvůli Muskově kroku přišli spekulanti na svých pozicích o stovky milionů dolarů a noví investoři Tesly platí přemrštěnou cenu. Sám Issacs musel den po oznámení odkoupit 3 000 akcií, aby vykryl část vzniklé ztráty.

ryanair-aircraft-12

Přečtěte si takéStávky pilotů aerolinky Ryanair pokračují. Zrušeno má být až 500 pátečních letůStávky pilotů aerolinky Ryanair pokračují. Zrušeno má být až 500 pátečních letů

Cílem takzvaných „shortařů“ neboli investorů, kteří spekulují pozice za účelem poklesu hodnoty cenných papírů, je založen na vypůjčení si určitého množství akcií od dalšího investora, jejich okamžitý prodej a poté spekulace na pokles, při kterém akcie nakoupí zpět a znovu je splatí původnímu půjčiteli. Rozdíl v těchto cenách poté znamená možný zisk, případně ztrátu.

tesla-Model-3-MountainPearl1

Tesla Model 3, jehož produkce v posledních týdnech značně vzrostla

Šéf Tesly Elon Musk ostatně proti všem, kdo podobně sází na pokles ceny akcií jeho společnosti, vyslal na Twitteru v minulosti již mnoho negativních signálů. Dle něj je právě tlak ze strany investorů na profit společnosti a dodržování někdy až nereálných cílů produkce nových automobilů, hlavním důvodem pro zvažování převodu Tesly na soukromou společnost.

Financování z Blízkého východu

Těsně před Muskovými tweety se na veřejnost dostala také informace o tom, že téměř pět procent v Tesle získal po dřívější investici saúdskoarabský státní investiční fond (Saudi Arabia Public Investment Fund), jež za podíl zaplatil bezmála 2 miliardy dolarů. Právě PIF měl být jeden z možných investorů do převedení Tesly z veřejné na soukromou firmu. Ani jedna strana to ovšem doposud nepotvrdila. Zdroje agentury Reuters tvrdí, že saúdskoarabský fond možné zapojení popřel. Nic ale zatím není finální.

Foto: TED Conference / Flickr [1, 2], Tesla