7 November 2017; Sophia the Robot, Chief Humanoid, Hanson Robotics & SingularityNET, on the Centre Stage during the opening day of Web Summit 2017 at Altice Arena in Lisbon. Photo by Stephen McCarthy/Web Summit via Sportsfile
Umělá inteligence je v dnešní době velmi žhavým technologickým tématem, které se promítá napříč různými obory. Konkrétně pak její potenciál ve formě humanoidních robotů, jež by mohli jednou nahradit běžnou lidskou sílu. Na objasnění této celosvětové problematiky bude v Praze koncem tohoto měsíce cílit konference Human-Level AI, kterou pořádá český startup GoodAI operující v oblasti umělé inteligence. CzechCrunch celé dění zaštítí jako hlavní mediální partner.
Akce se bude odehrávat od 22. do 25 srpna, a to rovnou na třech pražských místech, jmenovitě na Fakultě strojní Českého vysokého učení technického v Praze, v Národní technické knihovně a v Divadle Hybernia. Právě tyto lokality budou hostit široký program s důrazem na zodpovědí otázek ohledně obecné umělé inteligence, jejím možném dopadu na lidstvo, dostatečnému zabezpečení a názorům, proč by vlády a privátní společnosti měly investovat do jejího vývoje.
Pro možné odpovědi si GoodAI zakladatele a vývojáře Marka Rosy, spolu se svými partnery zajistilo až 40 různých odborníků na tento technologický trend. Na prknech tak vystoupí například Irina Higgins z firmy DeepMind, která se podílela na vývoji rozpoznávání řeči v Google Research, profesor a vědec Kenneth O. Stanley, jenž nyní pracuje v oddělení umělé inteligence v Uberu, generální ředitel firmy Araya Ryota Kanai s přednáškou týkající se tvorby umělého vědomí nebo Čech Tomáš Mikolov z Facebook AI Research.
Součástí Human-Level AI Conference má být i Ben Goertzel, CEO blockchainového tržiště SingularityNET a hlavní vědec společnosti Hanson Robotics, která se proslavila zejména svým ženským humanoidem jménem Sophia. Ta mimo jiné vystupovala na řadě jiných akcích a vzhledem ke svému přesvědčivému (až děsivému) projevu, podobající se tomu lidskému, si vysloužila nálepku velmi kontroverzního robota. To ostatně vygradovalo i tím, kdy jí Saúdská Arábie udělila občanství. Nebo tím, když řekla, že „zničí lidstvo“.
Své si najde jak běžná veřejnost, tak ryzí odborníci
Konference je prakticky rozdělena na dvě hlavní etapy. Od 24. do 25. srpna se uskuteční dvoudenní akce pro veřejnost, na které vystoupí nejen zmíněné společnosti, respektive jejich zástupci, přičemž dva dny předtím se odehrají odborné workshopy mířící zejména na experty na tuto oblast. Celý program je k dispozici ZDE.
Zakladatel GoodAI, Marek Rosa
Co se vstupenek týče, pátek a sobota (24. a 25. srpna) stojí 135 eur (cca 3 500 Kč) a všechny čtyři dny pak přijdou na 450 eur (11 500 Kč). Pořadatelé si přichystali i zlevněnou cenu pro studenty, která činí 55 eur (1 400 Kč). Formulář k zakoupení je dostupný ZDE.
Otázka žen v technologickém sektoru je do jisté míry ožehavým tématem, před kterým mnozí zavírají oči. Diverzita v pracovních týmech přitom prokazatelně přináší dobré ekonomické výsledky a i proto uspořádala brněnská společnost Kiwi.com historicky první ročník konference Women in Tech. Ten představil 12 úspěšných žen z technologického prostředí a CzechCrunch se stal hlavním mediálním partnerem akce.
Konferenci, která se konala v brněnském kině Scala, zahájila jakožto první řečnice Katka Gábová, vedoucí HR v Kiwi.com. Zaměřila se přitom právě na diverzitu, kterou nazvala jako nevyhnutelnou. Nejde přitom pouze o diverzitu žen mezi muži, ale rovněž diverzitu národností a v důsledku stárnoucí populace také diverzitu věku. „V budoucnu budou v jedné firmě pracovat čtyři generace lidí,“ řekla Gábová, přičemž však podotkla, že v samotném Kiwi.com je aktuální věkový průměr 28 let.
Data, která Gábová prezentovala, jasně říkala, že diverzifikované týmy mají lepší ekonomické výsledky. V zájmu firem tedy diverzita je, přesto jsou některé, které v v její implementaci selhávají a vyplouvají tak na povrch skandály jako například nedávno v Googlu. Hlavní chybou, kterou firmy v této oblasti dělají, je podle Gábové snaha diverzifikace na globální bázi bez toho, aby bylo přihlíženo k lokálním specifikům.
Typickým příkladem jsou americké firmy, které diverzitu bez rozmyslu prosazují na trzích postkomunistické Evropy, kde se z ní tak stává nenáviděný buzzword. Dle Gábové je třeba v každé společnosti diverzitu prosazovat postupně a nechat každý jednotlivý tým pochopit její výhody.
Z Googlu na Mars
Zcela do jiné tematiky pak zabrousila Katja Minitsenka, původem běloruská vývojářka, která do Brna přicestovala až z dalekého Silicon Valley. V této technologické líhni zastupuje zajímavou pozici v Googlu. Původně pracovala na produktu Google Assistant, nyní se však díky svému zájmu o vesmír věnuje partnerství Googlu s NASA a jako vůbec jedna z prvních nevědeckých pracovníků se podívá na ostrov Devon, největší neobydlené území na světě, kde bude NASA simulovat mise na Mars.
Katja Minitsenka
Řeč se díky tomuto tématu dostala i na další, méně známé entity Googlu. Minitsenka zmiňovala jakým způsobem se Google zasluhuje o vzdělání, představila také divizi Google Voyager a poodhalila, že sama bude na ostrově Devon dělat streetview pomocí unikátních batohů s kamerami a z celé expedice na tento veřejnosti zapovězený ostrov vznikne i film. Celkově její příběh reprezentoval, kam až se dá dostat díky práci v technologickém gigantu, jakým Google je.
Jak z jednoduché AI udělat složitou
Společnost GoodAI reprezentovala na Women in Tech Daria Hvížďalová a zaměřila se především na to, jak umělá inteligence mění technologické odvětví. Míra transformace technologických firem je přitom zcela zásadní, ostatně Hvížďalová prezentovala, že 52 % firem, které se od roku 2000 objevily na prestižním seznamu Fortune 500, přestalo existovat.
Daria Hvížďalová
Přestože ale AI proměňuje způsoby, jakým fungují mnohé firmy, stále je obvykle řeč o takzvané „narrow AI“, která je schopna pouze jednoho, zcela mechanicky naučeného úkolu. Pozornost by se proto dle Hvížďalové měla přesunout na takzvanou general AI, která bude schopna graduálního učení.
Zaměstnanecká struktura podle Spotify
Druhou řečnicí přímo z řad Kiwi.com byla Petra Vaškových, celkově čtvrtá zaměstnankyně společnosti, která v ní aktuálně zastává pozici CPO. Je tedy jedna z mála těch, kteří viděli přerod nápadu na firmu s 1 900 zaměstnanci, přičemž z této sumy se Vaškových věnuje zejména 350 developerům. Ve své půlhodině se však navzdory své specializaci zaměřila především na téma zaměstnanecké struktury v Kiwi, která je inspirována hudebním gigantem Spotify.
Petra Vaškových
Celý pracovní kolektiv je členěn do takzvaných „tribes“, který se dále rozděluje do „squads“, kde se nachází lidé napříč kompetencemi. Každý tribe má navíc mimo squadů i kapitoly, neboli chapters, které sdružují lidi se stejnými cíli. Oproti Spotify v Kiwi funguje nad tribes další osoba, která dělá důležitá technická rozhodnutí. O tom i o dalších záležitostech v Kiwi se Petra Vaškových rozpovídala v rozhovoru pro CzechCrunch, který přineseme již brzy.
Plánovat produkt, nikoliv projev
Andrea Grisogono, zkušená byznysmenka a aktuálně produktová manažerka ve vývojářském studiu Appacus, přijela na Women in Tech sdílet zkušenosti z časů, kdy se jí určitý projekt nepovedl. Nejdříve však přišla poněkud se šokujícími čísly. Dle jejích informací je v IT 3,4 bilionu dolarů, z nichž však spolykají 2,4 bilionu neúspěšné projekty, které tvoří až 71 % ze všech projektů. 54 % všech selhání je přitom dle průzkumu přisuzováno nikoliv špatným zaměstnancům nebo nástrojům, ale špatným rozhodnutím a vedení. To se projevilo i v jejím projektu. „Začali jsme rychle kódovat a velké problémy nechávali na později,“ popsala Grisogono první a zásadní problém svého projektu.
V dalších fázích projektu pak ona a její tým preferoval kvantitu nad kvalitou. Zmínila například výzkumy s velkým počtem respondentů, namísto hloubkového vyzpovídání několika lidí. Také se nedržela ověřených praktik, a proto se z původního low cost přístupu stal velmi drahý projekt. Ve spojení s dalšími faktory pak došla k tomu, že lidé jsou sice dobří ve vytváření nápadů, ale už horší v jejich realizaci.
Ženy musí makat více
Bára Bühnová, žena mnoha rolí, softwarová vývojářka, lektorka, máma, ale především jedna z vedoucích postav společnosti Czechitas, měla jednu z posledních přednášek dne. V té se zaměřila na samotnou základní misi celé konference, totiž dát ženám a dívkám zprávu o tom, že se technologického světa nemusí bát. Dle Bühnové to totiž mají dívky těžší, ale právě tento fakt byl pro ni samou důvodem, proč pracovat ještě více.
A jak se zdá, tvrdá práce se vyplácí. Bühnová dnes mimo práce v Czechitas zastává tři funkce na Masarykově univerzitě a taktéž se věnuje tématu smart cities, kterému věnovala i část své přednášky. Sama se zasazuje například o implementaci chytrých semaforů v Brně, dále o inovace v oblasti designu měst a chytré mobility. „Všichni musí přispět technologickému sektoru, abychom vytvořili města, kde chceme žít,“ zakončila Bühnová.
Bára Bühnová z Czechitas na konferenci Women in Tech
Konference Women in Tech představila ženy, které jsou ve svých pracovních kolektivech spíše v minoritě, avšak přesto se jednotlivé přednášky nutně nedržely tohoto faktu. Místo toho se celý den opíral o běžná technologická a byznysová témata, která jsou k vidění na jiných podobných akcích a díky tomu mohli organizátoři smazat předsudky vůči ženám v tradičně mužských odvětvích.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.