I když se na poli elektromobilů mluví především o Tesle nebo zavedených značkách jako Nissan (Leaf) či Toyota (Prius), na trh začínají postupně vstupovat i další velcí hráči z tradičního automobilového byznysu. Již brzy by se tak mělo objevit plně elektrické Porsche, modely BMW, Škoda, ale z německých automobilek také Audi.
Právě Audi pracuje na svých prototypech elektromobilů již několik let, v roce 2015 představilo jeden z prvních konceptů s názvem e-tron, který sliboval výraznou konkurenci na poli SUV. Nyní, tedy po takřka třech letech vývoje, se koncept e-tronu přesouvá do další fáze – v Bruselu byla tento týden oficiálně zahájena jeho výroba. Finální produkční verzi automobilu ovšem ještě nikdo neviděl, poprvé by ji mělo Audi ukázat za dva týdny na akci v San Francisku.
První zákazníci se poté dočkají nové Audi e-tron začátkem příštího roku, přičemž pro rezervaci elektromobilu jim postačí složit tisícidolarovou zálohu. Leccos můžeme předpokládat i z dostupných prototypů, kterými Audi postupně zákazníky lákalo. Co se týče vzhledu, nic moc by se měnit nemělo, největší neznámou jsou spíše samotné parametry. Dosud víme, že se elektrické SUV dočká výkonu až 300 kW, tedy 408 koní, které bude možno naplno využít v rámci zhruba osmivteřinového navýšení.
Jeden z posledních testovacích prototypů Audi e-tron ještě před oficiálním odhalením
Baterie o kapacitě 95 kWh by pak měla být schopna ujet vzdálenost bezmála 400 kilometrů na jedno nabití. Jako už tradičně u německé automobilky, důrazem nebyla okamžitá rychlost ani celkový dojezd, ale spíše parametry vhodné pro dálniční jízdu. Zmíněnou baterii tak bude možné nabíjet i na rychlonabíječkách, což jí během několika desítek minut zajistí dojezd minimálně na dalších 250 až 300 kilometrů.
Tvrdá konkurence
Mezi největšími konkurenty e-tronu, jež budou mít v základu pohon všech čtyř kol, jsou bezpochyby SUV Model X od Tesly, již prodávaný Jaguar I-Pace a také chystaný Mercedes-Benz EQC. Audi proti nim vsadilo mimo jiné na standardní interiér své poslední modelové řady a také na nové technologie, včetně absence zrcátek, které nahradí displeje ve dveřích a postranní kamery.
Audi s e-tronem během testovacího období urazila celkem přes 5 milionů kilometrů v 250 testovacích elektromobilech. To je hlavní rozdíl mezi tím, v čem se liší tradiční automobilky a relativně nové společnosti jako Tesla – věnují mnohem větší prostor i prostředky samotnému testování a odladění všech prototypů, aby se k zákazníkům dostala již bezchybná technologie. Tesla totiž řešila v průběhu své výroby mnoho problémů jak se samotnými vozidly, tak především kvalitou a rychlostí produkce.
Interiér chystaného e-tronu
E-tron je jen jedním z konceptů, který Audi postupně testuje. Nedávno jsme se například zmiňovali o konceptu PB18, který pohání výkon 671 koní s krátkodobým navýšením na 764 koní a baterie s dojezdem 500 kilometrů.
Na hlavě čelovka, v ruce detektor a světlice a před vámi tajemné doly, kde máte za úkol najít několik ztracených předmětů. Zní to jako dobrý námět na bojovku, kvůli které však nemusíte cestovat daleko za hranice velkoměsta, abyste ji mohli zažít na vlastní kůži. Stačí přijít do pražského hračkářství Hamleys, kde již zanedlouho spustí svůj druhý zážitek ve virtuální realitě české studio DIVR Labs.
Od května si mohou příznivci her a moderních technologií v podzemních prostorách obřího hračkářství v ulici Na Příkopě, kde se kdysi nacházely sejfy bývalé Živnobanky, vyzkoušet zážitkovou hru Golem VR, která je kompletně ve virtuální realitě. Nasadíte si na záda batoh s počítačem, na hlavu brýle pro virtuální realitu a vydáte se do ulic staré Prahy za vlády Rudolfa II., kde se pokusíte oživit legendárního Golema.
Za tři měsíce si tento unikátní zážitek, který je stále nejen v Evropě svou velikostí i provedením vcelku ojedinělý, přišlo vyzkoušet už 10 tisíc návštěvníků a české studio DIVR Labs neskrývá spokojenost. Vybudovat tak velkou a technologicky náročnou atrakci stálo přes dvacet milionů korun, ale start se podařil a zanedlouho se budou moci lidé do Hamleys vrátit pro úplně nový zážitek.
Herní atrakci Golem VR již navštívilo přes 10 tisíc lidí
„Se startem jsme spokojení, ale hodnotit úspěšnost projektu chceme až po roce. Pořád totiž naší atrakci přirovnávám k tomu, jako kdybychom nabízeli vstupenky do bazénu někomu, kdo nikdy neviděl vodu. Takovému člověku velmi obtížně vysvětlíte, co ho vlastně čeká, protože on u nás často ani žádné očekávání nemá,“ potvrzuje Jakub Kučera (na úvodní fotce vlevo), Art Director v DIVR Labs, že jde pro zákazníky v zábavním průmyslu stále o velkou novinku a neznámou.
Budoucnost zábavy
„Pro mě je nejdůležitější, že 95 procent lidí odtud vychází totálně rozzářených a nadšených, protože něco takového absolutně nečekali. A to říkají i lidé, kteří již mají s virtuální realitou zkušenosti,“ doplňuje technologický šéf DIVR Labs Martin Tichota (na úvodní fotce vpravo). České studio si tím ostatně potvrdilo, že právě v podobných zážitkových multismyslových hrách je budoucnost. DIVR Labs totiž začínali s klasickými VR hrami pro stolní počítače a konzole, ale nakonec zjistili, že se na nich nedá až na výjimky postavit soběstačný byznys.
Zážitkové hry, které propojují virtuální realitu s reálnými objekty, začínají být ve světě zábavy velkým trendem. Oproti klasickým VR hrám vám dávají svobodu pohybu a navíc propojují virtuální realitu s fyzickými objekty, takže můžete nabourat do zdi, mačkat reálná tlačítka a nebo cítit, jak fouká vítr nebo hřeje krb.
„V tomto konceptu zážitkových multismyslových her vidíme budoucnost zábavy. Do deseti let podle nás z velké míry nahradí kina,“ předpovídá Jerry Javornický, úspěšný startupista a podnikatel, který do DIVR Labs před rokem investoval spolu se svým společníkem Adamem Pacltem celkem 6 milionů korun. Dalších 10 milionů korun přidali Nextech Ventures Josefa Matějky a pět milionů korun Reflex Capital Ondřeje Fryce. Vzhledem k tomu, že návštěvnost virtuálního zážitku roste každý měsíc dvouciferně, DIVR Labs očekávají, že se podaří splnit cíl, aby se Golem VR za rok zaplatil.
Záběry z herní VR atrakce Mission Blue Effect od DIVR Labs
Rozhodně se ale do té doby nebude čekat s dalšími projekty. Za pár týdnů chtějí DIVR Labs spustit další hru, kterou nazvali Mission Blue Effect, protože ponese odkazy na zmíněnou herní prvotinu. Autoři ale oproti Golemovi slibují ještě silnější (minimálně emoční) zážitek, protože půjde o poněkud hororový scénář. Úkolem bude dohledat životu nebezpečný radioaktivní materiál Blue Effect, který se neznámo proč objevil kdesi hluboko v důlních tunelech.
Zážitek, který rozbuší srdce
Hned od začátku vám je jasné, že tu není něco v pořádku, a vzhledem k emocionálně vypjatým scénám a tísnivé atmosféře cílí DIVR Labs se svým druhým počinem jednoznačně na starší publikum. „Po hraní Golema mají někteří lidé pocit, že jim chybí nějaká výzva, chtějí zkrátka víc. Právě pro ně jsme vytvořili Mission Blue Effect, který je určen pro větší skupiny lidí, ideálně třeba pro teambuildingy na utužení party,“ popisuje Jakub Kučera, ale veřejnosti nechce prozradit víc, aby celý zážitek nezkazil.
Ostatně v nové hře se ještě dolaďují poslední detaily, než ji DIVR Labs nechají v Hamleys zahrát první návštěvníky. Už testovací verze tmavých důlních prostor, kterou jsme si měli možnost projít, je ovšem skutečně působivá a snadno zapomenete, že je vše, co vidíte, jen virtuální. Respektive i když si to snažíte po celou dobu připomínat, zážitek je tak silný, že se vám rozbuší srdce. To samozřejmě za předpokladu, že se nevyžíváte ve strašidelných situacích.
Jerry Javornický
Zatímco Mission Blue Effect ale bude sloužit spíše jako doplňková záležitost hlavního Golema, DIVR Labs již chystají další investiční kolo (Series A), protože chtějí se svým know-how a unikátními zážitky významně expandovat. „Už otevření první lokace v pražském hračkářství Hamleys bereme jako obrovský úspěch. Další plán je otevřít během 24 měsíců kolem deseti dalších lokací od Londýna po Dubaj,“ hlásí smělé plány investor Jerry Javornický.
Možnosti expanze jsou různé. DIVR Labs nyní jednají s londýnskou centrálou Hamleys, zda by se vedle pražské pobočky mohli rozšířit i do dalších měst po celém světě. V Česku navíc VR studio jedná také s velkým řetězcem multikin, kde by mohlo své hry rovněž nabídnout. Podle Javornického mají DIVR Labs našlápnuto, aby se staly lídrem ve svém oboru, a sami vývojáři to rozhodně nechtějí podcenit.
Vlastní železo jako klíč k úspěchu
„Začínáme investovat do vlastního výzkumu a vývoje a vymýšlet alternativní technologie, které by zlevnily a zjednodušily provoz. Do budoucna by nás vlastní hardware mohl více odlišit od konkurence a posunout celý náš byznys,“ říká CTO Martin Tichota. Už v Mission Blue Effect dostane každý hráč do ruky objekt, vytisknutý z ekoplastu na 3D tiskárně, který pak může být ve virtuální realitě přeměněn na svítící pochodeň nebo třeba světlici. Tichota však nemluví pouze o doplňcích, jako jsou všemožná tlačítka a hejblátka, ale také o samotném hardwaru pro virtuální realitu, jako jsou brýle nebo senzory pro snímání pohybu.
Záběry z herní VR atrakce Mission Blue Effect od DIVR Labs
Právě tady je aktuálně největší prostor pro posouvání celého odvětví a DIVR Labs chtějí být v mezinárodní konkurenci vepředu. Poprvé za hranicemi by se mohli představit už se svou další hrou, pro kterou bude sloužit i zmíněné další investiční kolo, ale prozatím vývojáři odmítají prozradit, jaké téma po Golemovi a vedlejšímu Mission Blue Effect zvolí. A to z jednoho prostého důvodu. „Naše největší výzva pro expanzi je právě vybrání tématu. Řešíme to už dlouho, ale pořád jsme se nerozhodli, co bude fungovat nejlépe,“ dodává Jakub Kučera.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.