České studio Creative Dock spouští novou službu Pointa, která chce pomoci s tvorbou a vydáváním knih

Filip HouskaFilip Houska

POINTA.CZ_1
0Zobrazit komentáře

České startupové studio Creative Dock, které stálo za zrodem carsharingové služby HoppyGo nebo půjčkové platformy Zonky, ve spolupráci se studiem U+ spouští nový projekt. Tentokrát se tým pod vedením Maxe Vrány zaměřuje na oblast knih, konkrétně na jejich vydávání, které se postupem času dostalo do takové fáze, kdy zajišťování veškerých úkonů k finálnímu umístění knihy na poličky knihkupectví není vůbec jednoduchou záležitostí. To má ulehčit online služba Pointa.

Cílem celé platformy, která tento týden začala fungovat, je nabídnutí ideálního místa pro kolegiální spolupráci na různých procesech, jež se s vydáváním knih pojí. Na Pointě se mají setkávat nejen autoři se svými knižními nápady, ale také ilustrátoři, grafici, sazeči, korektoři, editoři a další lidé, například z oblasti marketingu a PR, kteří by mohli být v celém procesu užiteční.

bfr-moon-spacex

Přečtěte si takéJaponský miliardář bude prvním pasažérem, který v nové raketě BFR od SpaceX poletí k MěsíciJaponský miliardář bude prvním pasažérem, který v nové raketě BFR od SpaceX poletí k Měsíci

Z pohledu spisovatelů to vypadá tak, že se na Pointě zaregistrují a vyplní potřebné informace (minimálně název a anotaci, ale je lepší poskytnout co nejvíce údajů) o své chystané knize. Následně tyto informace zveřejní a začnou hledat tým, díky kterému budou schopni svou knihu vydat. To funguje na klasickém poptávkovém systému, kdy se hledá mezi tamními zaregistrovanými uživateli různých profesích, přičemž nutností je do začátku sehnat alespoň redaktora, korektora a sazeče.

pointa_cc2

Poté, co je tým sestaven a všichni mají své role, začíná 30denní „předprodej“, na základě kterého se má zjistit, zdali je o budoucí knihu vůbec zájem. To se odvíjí od zveřejněných informací o daném díle, tudíž by měly být napsány co nejatraktivněji, ať si najdou své čtenáře ještě předtím, než kniha vůbec vznikne, respektive než se na ní začne pracovat.

Předprodej je současně důležitý i z pohledu financování. Ač si mohou autoři financovat knihy sami, existuje i možnost komunitního crowdfundingu, který může být doplněn například o různá věnování, pozvánky na křest a tak podobně. K tomu si autoři určí konkrétní ceny.

max-vrana-creative-dock

Maxim Vrána, CEO Creative Docku

Důležitá role čtenářů

Jakmile čtenáři projeví dostatečně velký zájem a předprodej bude slibovat zajímavé výsledky, teprve tehdy se knižní tým vrhne do komplexní tvorby, která vygraduje tím, že hotové dílo bude následně propagováno přímo na Pointě. Součástí platformy je totiž také e-shop, kde bude dílo nabízeno, nicméně podle slov Pointa Publishing se má zaručit i distribuce do kamenných knihkupectvích. Nehledě na to, že samotní autoři mohou produkt nabízet i na vlastní pěst.

POINTA.CZ_3

Nejen, že čtenáři prakticky rozhodují o tom, zdali kniha vůbec vznikne, ale také mohou dávat cennou zpětnou vazbu přímo autorům například v podobě doporučení pro dějovou linku, výběru obálky nebo všeobecné konzultace.

Čtenáři již ostatně mohou o dvou knihách na Pointě rozhodovat. Jde o designového průvodce po pražských kavárnách Prague Coffee Guide od Veroniky Tázlerové a román Jedna musí z kola ven od Heleny Kratochvílové. První autorka ze svého cíle 82 tisíc korun vybrala již tři čtvrtiny, druhá jmenovaná ze stejného cíle zatím jen pět procent, ale do konce kampaní zbývá ještě téměř měsíc.

pointa_cc

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Podívejte se na první trailer k filmu Captain Marvel s ženskou superhrdinkou v hlavní roli

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

captain-marvel2

Foto: Falcon

Brie Larson ve filmu Captain Marvel

0Zobrazit komentáře

Příští rok vtrhne do kin v pořadí již 21. film z marvelovského univerza a půjde o vůbec první film od studia Marvel, který bude mít v sólové hlavní roli ženskou hrdinku. Roli Carol Danvers alias Captain Marvel ztvární ve stejnojmenném snímku osmadvacetiletá Brie Larson. Disney, který Marvel Studios vlastní, nyní vydalo první trailer.

Hlavní hrdinka Carol Danvers bývala pilotem v americkém letectvu, ale během jedné nehody se dostala do styku s mimozemskou DNA, což ji přisoudilo nadlidskou sílu. Díky tomu se z ní stala Captain Marvel.

„Pořád mám tyhle vzpomínky. Vidím záblesky. Myslím si, že jsem tu měla život, ale nedokážu říct, jestli je to skutečné,“ říká v prvním traileru Brie Larson, která v roce 2015 získala Oscara za hlavní roli ve filmu Room. Ve filmu se jakožto Carol Danvers, respektive Captain Marvel setkává například s Nickem Furym, kterého hraje Samuel L. Jackson.

Byl to právě Nick Fury, kdo se snažil s tehdy ještě záhadnou postavou spojit přes pager v závěrečné scéně letošního marvelovského filmu Avengers: Infinity War, čímž si filmové studio nahrálo na pokračování v podobě samostatného filmu o ženské superhrdince.

V roce 2018 ale nebylo Infinity War jediným snímkem Marvelu, který ze svého univerza stihl vydat ještě filmy Black Panther a Ant-Man a Wasp. Další snímek Captain Marvel, který píší a režírují Ryan Fleck a Anna Boden, tak bude již 21. pokračováním v rámci Marvel Cinematic Universe. V komiksu, jimiž jsou všechny filmy inspirovány, se Captain America poprvé objevila v roce 1968.

Do kin dorazí Captain Marvel 8. března 2019 a vedle zmíněných hereckých hvězd se v něm objeví také například Clark Gregg (Agent Coulson), Gemma Chan (Minn-Erva), Annette Bening, Jude Law, Lashana Lynch, Algenis Perez Soto či Rune Temte.