Šéf Disney Bob Iger přiznává: Filmů ze světa Star Wars bylo příliš mnoho a příliš rychle

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

disney

Foto: Disney

Bob Iger, šéf Disney

0Zobrazit komentáře

Když v říjnu 2012 oznámil mediální a zábavní obr Disney nákup filmové produkční společnosti Lucasfilm, ovládly fanoušky kultovní série Star Wars dvojí pocity. Jedni se radovali, že uvidí další filmy, které poprvé začal psát už v 70. letech George Lucas, jiní k pokračování v rukou profesionálního zábavního stroje na peníze, jakým dnes Disney je, vzhlíželi s obavami. Ty největší byly, že další filmy kultovní sérii zničí.

Disney už v době, kdy Lucasfilm přebíralo, oznámilo, že první film o hvězdných válkách, světelných mečích a rytířích Jedi vydá v roce 2015. Tento termín skutečně splnilo a od té doby začalo chrlit jeden film za druhým. Zatímco v lichých letech se pokračovalo se sequelovou trilogií, jež vyvrcholí v příštím roce, v sudých letech vycházely související filmy, které se nezávisle věnují různým příběhům z galaktického světa.

Do kin tak Disney od roku 2015 postupně vypustilo Epizodu VII: Síla se probouzí, Rogue One: Star Wars Story, Epizodu VIII: Poslední z Jediů a letos Solo: Star Wars Story s tím, že v příštím roce přijde Epizoda IX, která zakončí třetí trilogii. Zatímco prvních šest dílů George Lucase dělilo dnes téměř neuvěřitelných 28 let, Disney roztočilo svět Star Wars v úplně jiných obrátkách.

solo-star-wars-story

Film Solo: Star Wars Story v kinech neuspěl

Přitom zdaleka na všechny filmy, ať už mluvíme o navazující trilogii nebo samostatných příbězích, byly přijaty s úplným nadšením, zejména mezi skalními příznivci. Především letošní film, který rozvíjí příběh pašeráka Hana Sola, v kinech zdaleka neuspěl tak, jak by si jeho tvůrci představovali. Proti více než dvěma miliardám dolarů, které v kinech vydělala Epizoda VII: Síla se probouzí, a více než jedné miliardě dolarů pro Rogue One a Epizodu VIII: Poslední z Jediů, vydělal Solo pouhých 393 milionů dolarů.

Vedle zmíněné deváté epizody byly v plánu i další příběhy, ale celá produkce bude od příštího roku zřejmě trochu zpomalena. Jak přiznal šéf Disney Bob Iger, rozhodnutí o vydávání jednoho filmu ročně nebylo úplně nejšťastnější.

taxify-villig

Přečtěte si takéŠéf Taxify Markus Villig: Chceme předběhnout Uber a stát se největší evropskou přepravní platformouŠéf Taxify Markus Villig: Chceme předběhnout Uber a stát se největší evropskou přepravní platformou

„Udělal jsem rozhodnutí o načasování a když se ohlédnu zpátky, myslím si, že chybou, jakou jsem udělal, a za jakou beru zodpovědnost, bylo, že toho bylo příliš mnoho a příliš rychle,“ přiznal v rozhovoru pro The Hollywood Reporter dlouholetý úspěšný šéf Bog Iger, který vedle Lucasfilm dokázal pod křídla Disney získat také například Pixar Steva Jobse nebo komiksové studio Marvel.

694B4259-F825-4958-8F80-A0DEA2520AE7

Foto: Thomas Hawk / Flickr

Bob Iger, CEO Disney

„Můžete očekávat určité zpomalení, ale neznamená to, že filmy úplně přestaneme vyrábět,“ doplnil Iger. Režisér J.J. Abrams již nyní usilovně pracuje na Epizodě IX a v Disney prý aktuálně budou rozhodovat o tom, jak se se Star Wars naloží dál. Podle Igera ale budou rozhodně více opatrní ohledně počtu titulů a jejich načasování. S velkou pravděpodobností se tak zatím definitivně odkládá původně plánovaný příběh o nájemném klonovém lovci Boba Fettovi, jež měl vznikat podobně jako film o Hanu Solovi.

Další posílení již tak dominantní pozice

V Disney navíc zřejmě budou v nejbližší době řešit hlavně to, jak do svého impéria zakomponují vše, co jim přinese mnohamiliardový nákup 21st Century Fox. Disney nakonec nabídkou 71 miliard dolarů porazilo v boji o nadnárodní mediální konglomerát konkurenční Comcast a nově mu tak budou patřit tituly jako seriál Simpsonovi, ale hlavně i další komiksové série jako X-Men či Fantastická čtyřka. Vzhledem k obřímu univerzu Marvel, kterým Disney disponuje, by tak mohlo dojít k zajímavým propojením.

Dojde k propojení X-Menů a Avengers? A zapojí se do toho všeho také populární Deadpool, jehož v posledních letech z komiksu do samostatného filmu rovněž úspěšně převedl právě Fox? Pod Disney by měl na veškerý další vývoj komiksových hrdinů podle všeho dohlížet Kevin Feige, dosavadní prezident Marvelu, a tak nikdo nemůže podobné propojení vyloučit. „Kevin má mnoho nápadů. Nenaznačuji, že tohle je jeden z nich (že se Deadpool stane Avengerem – pozn. red.), ale kdo ví?“ nechává všechny možnosti otevřené Bob Iger.

deadpool

Stane se z Deadpoola Avenger?

Foto: Lucasfilm / Walt Disney Pictures, Twentieth Century Fox Film Corporation

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Koloběžky miliardového startupu Lime začnou v Praze jezdit příští týden. Jízda začne na 25 korunách

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Lime10
0Zobrazit komentáře

Černobílozelené elektrické koloběžky začnou v Praze jezdit už příští týden. Několik stovek jich do hlavního města přiveze americký startup Lime, který sice funguje teprve od loňského roku, ale jeho hodnota po milionových investicích už překročila 1 miliardu dolarů a nadále závratně rychle roste. Prahu považují zástupci Lime za progresivní město, které jim pomůže otevřít brány dál do východní Evropy.

Pro amerického jednorožce je Praha teprve sedmým evropským městem, kam se svou službou vstupuje. V širším centru Prahy nabídne několik stovek sdílených elektrických koloběžek, které si bude možné snadno zapůjčit přes mobilní aplikaci. Odemknutí koloběžky stojí 25 korun a za každou minutu jízdy zaplatíte další 2 koruny. Výhoda celé služby má být v tom, že koloběžku můžete zaparkovat prakticky kdekoliv.

Vstup do České republiky oznámil Lime během sobotního Dne bez aut v pražském Karlíně, kde zástupci americké firmy podepsali s hlavním městem Praha Memorandum o spolupráci v oblasti rozvoje veřejných systémů sdílených kol. S představiteli Prahy tak koloběžkový gigant aktivně spolupracuje, což znamená, že rovněž respektuje zákaz koloběžek na Praze 1. Operovat bude pro začátek v rámci širšího centra od Karlína přes Vršovice a část Vyšehradu až po Můstek. Do budoucna je ale v plánu další rozšiřování.

lime-scooter

„Přinášíme do Prahy řešení pro takzvanou poslední míli. Jde o prvních nebo posledních 15 minut přepravy, když jdete z domu na zastávku metra nebo tramvaje, nebo naopak když jedete domů. Zároveň pomáháme překonat dopravní zácpy. V jiných městech vidíme, že lidé často opouští svá auta a přesedají na koloběžky, protože to je rychlejší. A nakonec také snižujeme uhlíkovou stopu,“ popisuje pro CzechCrunch Noa Khamallah, který v Lime řídí po celém světě vztahy s úřady.

Nejsme Ofo

Od příštího týdne bude Lime na zhruba šedesát hotspotů každé ráno nasazovat několik stovek koloběžek. Princip je takový, že vždy v půl sedmé ráno bude na vybraných místech hnízdo elektrokoloběžek, které pak ale bude možné odložit kdekoliv. Musí se však dodržet základní pravidla, aby koloběžka nepřekážela na chodníku, nebyla v silnici a podobně. Na to ostatně budou dohlížet lokální operativci Lime, kteří v případě problémů nejpozději do hodiny zasáhnou. Kontrolu budou mít i díky tomu, že při vrácení musíte polohu koloběžky přes aplikaci vždy vyfotit.

mcdonalds-uber-eats1

Přečtěte si takéUber Eats se v Praze spojuje s McDonald’s, hamburgery bude rozvážet v širším centru městaUber Eats se v Praze spojuje s McDonald’s, hamburgery bude rozvážet v širším centru města

Odložit koloběžku kdekoliv je možné díky tomu, že jakmile z ní slezete a odhlásíte se v aplikaci (čímž také automaticky zaplatíte), koloběžka se zamkne. Večer v 9 hodin pak Lime všechny koloběžky z ulic sebere, aby je dobil, případně opravil a zároveň zamezil potenciálnímu vandalství a dalším problémům, kdyby je nechával volně ležet na ulici přes noc. V tu chvíli navíc do hry vstupují i tzv. nabíječi, kteří mohou Lime dobrovolně pomáhat koloběžky dobíjet. Za každou dobitou koloběžku, kterou pak nabíječi zase ráno vrátí na ulici, Lime každého odmění stokorunou.

lime-scooter-mobile-app

Elektrickou koloběžku Lime snadno odemknete přes mobilní aplikaci

Oznámení vstupu Lime na český trh při příležitosti Dne bez aut je zajímavé z toho důvodu, že právě tady před rokem podobným způsobem oznámila příchod do Prahy čínská bikesharingová firma Ofo. Rovněž miliardový startup plánoval, jak se svými žlutými sdílenými koly postupně obsadí celou Prahu a úspěšně tu bude rozvíjet bikesharing, ale nakonec v Praze vydržel jen pár měsíců. Po testovacím provozu se letos už do ulic nevrátil a podle všeho už tak ani neplánuje.

Příběh Lime však má být podle Noa Khamallaha jiný. „Nemohu mluvit za Ofo, ale Lime není Ofo. Jsme dnes firma, která se za jediný rok dostala ve Spojených státech do více než 70 měst a stále rosteme. Zároveň jsme vybrali stovky milionů dolarů, abychom mohli v našich plánech pokračovat. Vstupujeme do prvních evropských měst a chceme expandovat do dalších zemí. V Praze rozhodně chceme zůstat a úspěšně tu fungovat, takový je náš závazek,“ říká Khamallah.

Pokud bude zájem, přivezeme i kola

Byť se o příchodu velkých zahraničních hráčů do Česka už hodně dlouho mluví, prozatím u nás s bikesharingem dokázaly úspěšně fungovat jen tuzemská Rekola. Po Ofo je Lime druhým významným globálním hráčem, který to chce v Praze zkusit. Prozatím Rekolům konkurovat nebude, nicméně ve světě vedle koloběžek provozuje i právě sdílená kola a elektrokola a Lime nevylučuje, že je v budoucnu přiveze i do Prahy. „Pokud lidé budou chtít i kola, přivezeme je. Pro koloběžky jsme se rozhodli, protože jsou teď trendy a jsou naším hlavním produktem,“ dodává Khamallah.

lime-bike

Vedle koloběžek provozuje Lime také sdílená kola a elektrokola

Na masivní expanzi, kdy chce Lime do konce letošního roku obsadit celkem pětadvacet evropských měst, má teprve rok a půl starý americký startup skutečně obrovské množství zdrojů. Na investicích Lime vybralo už téměř půl miliardy dolarů, díky čemuž jeho hodnota přesahuje 1 miliardu dolarů. Poslední a dosud největší investice ve výši 335 milionů dolarů přišla v červenci a do rychle rostoucího startupu investovali i renomovaní investoři a velké firmy jako Uber, Alphabet, NGP Capital či Andreessen Horowitz.

V Evropě zatím Lime oficiálně funguje v Paříži, Berlíně, Frankfurtu, Madridu, Valencii a Curychu. Po Praze by se podle našich informací mělo v nejbližších týdnech dále rozšířit do Vídně a Lisabonu, ale rychle by měla přibývat i další města. Lime navíc nevylučuje, že pokud bude mít v Česku dobrou odezvu, může poslat koloběžky také do Brna.

Vedle velkých investic navíc Lime tento týden dosáhlo také na významný milník v počtu jízd. Celkem jich již zákazníci udělali přes 10 milionů, přičemž průměrná jízda na koloběžce činí 1,6 kilometru. To odpovídá právě zmíněné poslední míli.

lime-scooters

Elektrické koloběžky Lime