Apple představil novou generaci MacBooku Air, iPadu Pro i Macu mini. Podívejte se, jak vypadají

apple-tim-cook-brooklyn
0Zobrazit komentáře

Včerejší odpoledne bylo ve znamení dalšího technologického svátku pro všechny fanoušky kalifornské společnosti Apple. Gigant z Cupertina po dlouhém čekání představil, tentokrát netradičně na východním pobřeží v New Yorku, hned několik zásadních novinek, převážně souvisejících s novými generacemi MacBooků a iPadů. Kdysi revoluční MacBook Air se tak dočkal po mnoha letech 13palcového Retina displeje, o polovinu menších rámečků, lehčího těla kompletně z recyklovaného hliníku a tří barevných variant.

V rámci barev má jít o vesmírně šedou, zlatou a stříbrnou barvu, jaké známe z 12palcových MacBooků. Mimo nové klávesnice se pak nová generace MacBooku Air dočká také většího trackpadu a funkce Force Touch či senzoru otisku prstů Touch ID, který tu nebude doplněn Touch Barem, jako mají MacBooky Pro. To vše pohání nový 1,6GHz procesor, až 16GB RAM a SSD disk o kapacitě až 1,5 TB. Cena začíná na 35 990 korunách s doručením v prvním listopadovém týdnu.

MacBook-Air-family-10302018

Tři nové barevné varianty MacBooku Air s Retina displejem

MacBook-Air-Keyboard-and-Ports-10302018

Nový MacBook Air má dva USB-C porty

MacBook Air byl sice jediným přenosným počítačem, o němž Apple v New Yorku mluvil, ale vylepšení se dočkaly také MacBooky Pro. Kalifornská firma v tichosti uvedla možnost nasadit do profesionálních notebooků o zhruba 60 procent výkonnější grafickou kartu AMD Radeon Pro Vega, ve verzích Pro Vega 16 či 20, které nahradí stávající model AMD Radeon Pro 560X. Nová verze MacBooku Pro s touto grafickou kartou má být dostupná 14. listopadu, bohužel za předem neznámou cenu, jak informuje sesterský server AppleCrunch.

Bezrámečkový a dosud vůbec nejvýkonnější iPad

Jelikož se zásadní aktualizace MacBooků zprvu neočekávaly tolik jako novinky na poli jiných zařízení, většina fanoušků čekala především na oznámení nové generace iPadu Pro. V rámci včerejší keynote se potvrdilo hned několik předchozích spekulací a Apple představil iPad Pro s takřka bezrámečkovým displejem o velikosti 11 a 12,9 palce, bez Home tlačítka a i díky tomu s integrací technologie Face ID.

ipadpro

Nový iPad Pro s tenkým rámečkem a s Face ID

Do nového iPadu Pro se tak bude možné dostat místo otisku prstu oskenováním obličeje pomocí speciálního senzoru a kamery pro Face ID, které známe z poslední a předposlední generace iPhonů. A to navíc jak v horizontální, tak vertikální poloze, což na iPhonech možné není. Aby toho nebylo málo, obě nové verze jsou v konečné velikosti menší a disponují osmijádrovým procesorem A12X Bionic a grafikou se sedmi jádry, která se má rovnat nejvýkonnějším herním konzolím.

applepay-1

Přečtěte si takéApple Pay do Česka dorazí v únoru 2019. Banky jsou připraveny a čekají na zelenou od AppluApple Pay do Česka dorazí v únoru 2019. Banky jsou připraveny a čekají na zelenou od Applu

Na druhou stranu iPady Pro po vzoru mobilních zařízení ztrácejí vstup pro sluchátka, jež bude možné připojit pouze do USB-C portu (je k dispozici další nová redukce) či bezdrátově. Novinkou je také aktualizace digitálního pera Apple Pencil, které se dá uchytit za pomocí magnetu na ploché hraně iPadu Pro a díky tomu ho i nabíjet. Apple Pencil 2 nicméně nebude fungovat se staršími iPady a naopak. Samotný iPad Pro bude v nové generaci stát od necelých 23 tisíc do 56 tisíc korun, nabídne až 1TB úložiště a dostupný bude v první půlce listopadu.

iPad-Pro_11-inch-12inch_10302018

Foto: Apple

iPad Pro v 11- a 12,9palcové variantě

Nečekaná třešnička na závěr

I když proběhlo množství spekulací, nikdo si nemohl být jistý tím, že v rámci keynote dojde na řadu i dlouho opomíjený Mac mini, který je zmenšenou variantou klasického Macu Pro, kdy je ho možné připojit k monitoru a přitom zachovat jeho přenositelnost. Aktualizace Macu mini přichází po čtyřech letech – dostane čtyřjádrový či šestijádrový procesor od Intelu, až 64GB RAM a úložiště o kapacitě až 2 TB.

macmini

Nový, výkonnější Mac mini

K tomu stačí přidat čtyři USB-C porty, HDMI výstup, Ethernet port a dva USB-A porty a plně recyklovaný hliník pro tělo zařízení a máme novou generaci Macu mini, která bude v prodeji od 7. listopadu. Objednat ji lze již nyní za cenu 23 990 korun, nejvyšší konfigurace nicméně vyjde až na 130 tisíc.

Foto: Apple

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

EasyJet začne příští rok testovat malé elektrické letadlo. V elektrice vidí budoucnost létání

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

easyjet2
0Zobrazit komentáře

Elektrický pohon neustále proniká do dalších oblastí mobility. Auta, autobusy, motorky, kola, koloběžky – zkrátka všechny dopravní prostředky postupně přecházejí ze spalovacích motorů (nebo žádných) na elektřinu, v níž vidí většina firem budoucnost. Kam se elektřina zatím tolik nedostala, bylo letectví. Postavit letadlo s takovým pohonem je mnohem složitější, ale britský letecký dopravce EasyJet hlásí, že elektrické letadla tu budou poměrně brzy. V příštím roce už chce jedno začít testovat.

Britské nízkonákladové aerolinky mají plán, že do roku 2027 budou pasažéry na některých linkách přepravovat elektrickými letadly. EasyJet chce začít sázet na pro životní prostředí přívětivější a také méně hlučná elektrická letadla, která vyvíjí s americkým startupem Wright Electric. To už ostatně oznámil před rokem, ale nyní své plány upřesnil a prozradil, jak za poslední rok pokročil.

Electric-plane-wright-easy-jet2

Koncept elektrického letadla EasyJet z dílny Wright Electric

„Elektrické létání se stává realitou a my už nyní můžeme předvídat budoucnost, která není závislá výhradně na leteckém palivu,“ citovala pondělní prohlášení šéfa EasyJetu Johana Lundgrena agentura Reuters. Za Ryanairem evropská nízkonákladová dvojka by chtěla už v příštím roce začít první elektrické letadlo reálně testovat.

tesla-modelx

Přečtěte si takéTesla vydala dosud nejpokročilejší verzi Autopilota. Na dálnici auto jede téměř samoTesla vydala dosud nejpokročilejší verzi Autopilota. Na dálnici auto jede téměř samo

Startup Wright Electric nyní pracuje na elektrickém motoru pro devítimístné letadlo, které by se mělo příští rok dostat do vzduchu. Wright už úspěšně otestoval dvoumístné letadlo a věří, že se mu bude dařit i s vývojem větších strojů. EasyJet by díky tomu chtěl do deseti let létat s elektrickými letadly zhruba 500 kilometrů dlouhé linky, což by mohlo znamenat využití například na druhé nejrušnější trase v Evropě, která vede z Londýna do Amsterdamu.

Elektrické letadlo pochopitelně bude mít za výsledek nižší emise, hluk a také přepravní náklady. Právě pro nízkonákladové dopravce je to atraktivní vidina, protože palivo je jedna z nejdražších položek v jejich finančních knihách. Letos navíc jeho cena neustále stoupá, což způsobuje nejednomu dopravci problémy. Už do roku 2022 chce nicméně EasyJet díky efektivnějším letadlům, jako je například Airbus A320neo, snížit uhlíkové emise na jednoho pasažéra na kilometr o 10 procent.

airbus-A320neo

Airbus A320neo

Na elektrických letadlech pochopitelně pracuje několik firem. Wright již ale například zažádal o patent na vlastní model motoru, který by mohl být využit pro větší letadlo, a začíná pracovat na designu letadla, které by velikostí odpovídalo potřebám EasyJetu. To znamená zhruba 150místné letadlo, které by se mohlo měřit s Boeingy 737. Dočkat bychom se ho měli dle prohlášení aerolinky do deseti let.

Foto: Airbus, EasyJet