Další velkofilm o Spider-Manovi se natáčel v Česku. Za účast ve filmu Praha zaplatila 5 milionů korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

spider-man-homecoming
0Zobrazit komentáře

České hlavní město se už proslavilo v nejednom filmovém trháku a v příštím roce se objeví Praha na plátnech světových kin znovu. V Česku totiž v posledních týdnech natáčeli filmaři scény do filmu Spider-Man: Far From Home, který do kin dorazí v příštím roce. Vedle Prahy se štáb vydal také do Liberce a zatímco severočeské město z hoštění dalšího marvelovského filmu profituje, Praha naopak na film přidala, aby v něm byla skutečně vidět.

Snímek Spider-Man: Far From Home bude celkem již 23. filmem z marvelovského komiksového univerza, který naváže na předchozí film s podtitulem Homecoming a pavoučím mužem v hlavním roli. Do kin by měl dorazit na začátku července příštího roku a byť se toho zatím o ději příliš neví, mladý Peter Parker alias Spider-Man by se v něm měl se svými spolužáky vydat do Evropy.

Právě proto přijeli filmaři v září do Česka, protože si Prahu vybrali jako jednu z destinací, kam se filmoví hrdinové vydají. Vedle hlavního města se natáčelo také v Liberci, ale i záběry odsud budou nakonec ve filmu představovat Prahu. V obou městech se nicméně objevil jak režisér Jon Watts, tak také hlavní herecká hvězda Tom Holland. Pro teprve 22letého mladíka to bude už čtvrtá role v kůži pavoučího muže, čímž překoná své předchůdce Tobeyho Maguira a Andrewa Garfielda.

spider-man-homecoming-tom-holland

Foto: Sony

Tom Holland jako Spider-Man

V Praze se natáčelo hlavně na Karlově mostě a jak informovalo Echo24, pro zatím neznámou scénu bylo najato přes sto komparzistů a po vodě připluly také dva jeřáby. V Liberci zase filmaři na několik dní zabrali náměstí Dr. Edvarda Beneše, které kompletně přestavěli pro své potřeby. Kulisy včetně velkého ruského kola a kolotoče totiž měly představovat pražský festival kouzel. Ačkoliv tedy Liberec jako takový ve filmu zmíněn nebude, získal díky natáčení zhruba 1 milion korun a navíc opravu Neptunovy kašny.

airbank

Přečtěte si takéPetr Kellner chce v transakci za 20 miliard korun sloučit Air Bank s Home Creditem a MonetouPetr Kellner chce v transakci za 20 miliard korun sloučit Air Bank s Home Creditem a Monetou

Česká republika patrně nebude jedinou zemí, kam se Peter Parker se svými kumpány během své evropské cesty vydá, ale filmové štáby si Česko nevybírají náhodou. Vedle atraktivních lokalit pro natáčení tu jsou i vysoké pobídky, díky kterým se producentům vrátí až 20 procent nákladů. Během zhruba čtrnáctidenního působení v Praze a Liberci měl štáb za natáčení Spider-Mana podle ředitelky Státního fondu kinematografie Heleny Bezděk Fraňkové utratit zhruba čtvrt miliardy korun, ale už teď je jasné, že se mu část vrátí.

Je to například Nadační fond Praha ve filmu, který podporuje filmy a seriály, v nichž je Praha vyobrazena skutečně jako Praha, což je i případ nejnovějšího Spider-Mana. Proto byl i nejnovější snímek o Spider-Manovi v rámci poslední výzvy tohoto fondu vybrán a jak informuje pražský Deník, rovnou dostal dosud nejvyšší udělený příspěvek ve výši 5 milionů korun. Letos do fondu Praha ve filmu vložilo hlavní město dar ve výši 30 milionů korun, které se rozdají právě na podobné účely.

spider-man-homecoming-shoot

Foto: Sony

Natáčení předchozího filmu Spider-Man: Homecoming

„Je úžasné, že se o natáčení v Praze zajímají produkce takového ranku jako je Spider-Man a že dokonce část příběhu do Prahy umístili. Praha má ve filmu důležitou roli a film se svou celosvětovou distribucí a diváckou základnou město odprezentuje lépe než většina marketingových kampaní,“ uvedla pro Deník k dosud nejvyššímu příspěvku udělenému nadačním fondem Eliška Kaplicky Fuchsová, místopředsedkyně správní rady fondu.

To, jak moc je další marvelovský velkofilm z produkce Sony pro Prahu důležitý, dokazuje i výše podpory pro další filmy v rámci poslední výzvy. Příspěvek v hodnotě 1,25 milionu korun získala italská komedie scénáristy a režiséra Fabia Resinara Tím to nekončí, 800 tisíc korun jde pro televizní film stanice ARD Diplomatka: Pražské noci a 750 tisíc získal český snímek Modelář režiséra Petra Zelenky.

spider-man-homecoming-zendaya

Foto: Sony

Zendaya ve filmu Spider-Man: Homecoming

Filmové hvězdy v Praze a Liberci

Spolu s Tomem Hollandem mohli fanoušci Spider-Mana narazit v Praze i Liberci také na další vycházející hvězdu Zendayu, která hraje spolužačku Petera Parkera Michelle. Film Spider-Man: Far from Home je v rámci marvelovského univerza prvním filmem ze čtvrté fáze, kterou vždy uzavírá propojující superhrdinský díl se všemi Avengers. Vedle Toma Hollanda si v něm zahrají také Micheal Keaton, Robert Downey Jr. či Gwyneth Paltrow.

https://twitter.com/tictoctictoc18/status/1039937798894170112

https://www.instagram.com/p/Bnw5A6BhHD_/

https://twitter.com/THollandNews/status/1043302502383448065

https://twitter.com/THollandNews/status/1042420104301109248

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

IKEA v Česku do dvou let skončí s prodejem plastových výrobků. Přidají se i Lidl nebo Starbucks

Filip HouskaFilip Houska

ikea
0Zobrazit komentáře

Boj proti plastům je dnes pravděpodobně jedno z nejaktuálnějších témat, co se týče chránění životního prostředí. Vedle aktivistických skupin jej začíná řešit i řada velkých firem po celém světě, a to včetně Česka. Na tuzemské scéně před nedávnem pod hlavičkou Ministerstva životního prostředí odstartovala zelená kampaň #dostbyloplastu, do níž se nyní zapojily společnosti jako IKEA, Starbucks, Lidl, Fruitisimo nebo provozovatel kavárenského řetězce Costa Coffee.

V rámci kampaně se uvedené subjekty, do kterých se řadí ještě Česká zemědělská univerzita (ČZU) a pár dalších (například České dráhy nebo Benzina), zavázaly k tomu, že v co nejbližší době vyřadí maximum jednorázových výrobků, které jsou běžně nabízeny zákazníkům. Zbavit by se tak měly zejména plastových kelímků, brček, tácků nebo příborů, jež mají být nahrazeny alternativami vyrobenými z ekologičtějších materiálů.

Například v českých restauračních provozovnách od IKEA tak zákazníci do roku 2020 neuvidí žádný jídelní příbor nebo talíř, který by byl vyroben z plastu. To se týká i sortimentu v prodejnách, odkud mají jednorázové plasty do dvou let také zcela zmizet.

starbucks-termoska

S vlastní termoskou nebo hrnkem dostanete ve Starbucks slevu

Podobně to ostatně vnímá i kavárenský řetězec Starbucks, který bude k pokrmům určeným ke konzumaci uvnitř jeho poboček dávat automaticky neplastové příbory s tím, že plastovou variantu dá pouze na vyžádaní. Starbucks již nyní nabízí i desetikorunovou slevu na nápoj, pokud si zákazník přinese svůj vlastní hrnek nebo termosku.

starbucks-reserve-praha31

Přečtěte si takéPodívejte se do první kavárny Starbucks Reserve v Česku, která nabídne bar s prémiovou kávouPodívejte se do první kavárny Starbucks Reserve v Česku, která nabídne bar s prémiovou kávou

Síť kaváren Costa Coffee, která se nedávno stala za 5,1 miliardy dolarů součástí Coca-Coly, se naopak bude soustředit na ekologičtější pojetí svých studených nápojů. Pokud by si zákazník objednal například ledovou kávu a chtěl si ji vypít uvnitř provozovny, dostane ji do skleněného nádobí namísto toho plastového. S tím se pojí také brčka – ta mají být nahrazena papírovými variantami. Co se týče společnosti Lagardère Travel Retail, která tento kavárenský řetězec provozuje, spadá pod ní také pekařství Paul, kde budou mít plasty na jedno použití zákaz minimálně do doby, než si o ně samotný zákazník neřekne.

„Snažíme se ve spolupráci se společnostmi, které se v oblasti jednorázových plastů pohybují – jde o restauratérství, stravování, rychlé občerstvení, nákupní řetězce, kavárny – najít cestu, jak využít rostoucí společenskou poptávku po změně. Zákazníci si daleko více než před pár lety uvědomují, že s plasty v celém světě blbneme na kvadrát. Život na jedno použití je potřeba změnit,“ říká ke kampani ministr životního prostředí Richard Brabec.

costa-coffee2

Do kampaně se připojilo také Fruitisimo, oblíbený řetězec pro ovocné nápoje. To má zákazníky motivovat k tomu, aby si pro své pití chodili se svou vlastní lahví, kde po vzoru Starbucksu dostanou také konkrétní slevu. A stejně jako u zmíněných firem, v prostorách pro sezení nebude Fruitisimo nabízet žádné plastového nádobí. Bude jej nahrazovat sklem nebo porcelánem.

sodastream-fizzi-black-in-kitchen_8fe404b4-486c-48e9-a1b4-46ce18cdef12

Přečtěte si takéProblém s plasty začínají řešit i nápojoví giganti. PepsiCo a nákup SodaStreamu je toho důkazemProblém s plasty začínají řešit i nápojoví giganti. PepsiCo a nákup SodaStreamu je toho důkazem

Česká zemědělská univerzita (ČZU) na to jde jinak. I když se bude snažit doručovat na různé univerzitní a studentské akce v areálu vratné kelímky, hlavní úsilí bude věnovat pořízení automatů na filtrovanou vodu, které by dle jejich propočtů měly přinést úsporu až 300 tisíc půllitrových PET lahví ročně.

Životní prostředí chce šetřit i Lidl

Omezování používání plastových výrobků se na českém trhu týká i supermarketů, konkrétně Lidlu, který se do této zelené iniciativy také zapojil. Lidl má přitom odvážný plán – do příštího roku chce kompletně zrušit prodej jakýchkoliv plastových produktů určených pro jednorázové použití. Tudíž kelímky, brčka, příbory, tácky nebo vatové tyčinky z plastu již v regálech prodejen za rok nebudou dostupné. Do roku 2025 pak má začít používat pouze recyklované plasty s tím, že se celkové množství má snížit o cca 20 procent.

Od čištění oceánů po bramborové obaly

Znečišťování planety plastovým odpadem je v posledních letech aktuálnější než kdy dříve a právoplatně na to reagují i ambiciózní startupy, které své kroky zaměřují výhradně na chránění Země. Typickým příkladem je například nizozemský projekt The Ocean Cleanup, který před několika týdny vypustil na oceán první důmyslný systém, jenž má za úkol reálně z hladiny (a částečně také z podhladiny) kumulovat veškerý odpad.

System_001_Launch_4_web

Pilotní spuštění od The Ocean Cleanup

Zajímavě se k celému globálnímu problému staví také italští designéři s produktem pod názvem Peel Saver, tedy speciálním přenosným kornoutem pro fast foodové hranolky, který je 100procentně vyroben z bramborových slupek.

Foto: IKEA, Costa Coffee, The Ocean Cleanup