Nápaditá recyklace od Nespressa. Z použitých kapslí vyrábí legendární českou rybičku

Filip HouskaFilip Houska

nespresso_cc1
0Zobrazit komentáře

Zatímco celý svět řeší neustále rostoucí spotřebu plastů, oblíbený výrobce kávových kapslí Nespresso hledá způsoby, jak šetrně vůči planetě recyklovat jiný materiál, také velmi rozšířený. Je jím hliník, z něhož tato švýcarská společnost, kterou lidé často znají hlavně díky herci Georgi Clooneymu a jeho televizním reklamám, produkuje své ikonické barevné kapsle.

Nespresso nicméně se svou recyklační iniciativou, která v Česku odstartovala před čtyřmi roky, nemíří pouze na proces, kdy se spotřebované aluminium znovuobnoví do nové kapslovité schránky pro drcenou kávovou směs. Chce díky ní vytvořit i něco, co by nejen snižovalo uhlíkovou stopu společnosti, ale také uvedlo v úžas širokou veřejnost. A toho chce docílit designovými produkty, které vychází z výrobků tradičních českých firem.

nespresso_cc2

Tento plán, spočívající v použití spotřebovaných kávových kapslí k výrobě zcela nového (a funkčního) produktu, se poprvé proměnil ve skutečnost minulý rok. Tehdy se Nespresso spojilo s českým výrobcem luxusních a ručně sestavovaných kol na míru Festka a navrhlo jízdní kolo, které by se alespoň zčásti skládalo z těchto kapslí. A výsledek nevšedního nápadu měl úspěch.

Po třech měsících práce a použití necelé tisícovky hliníkových kapslí vzniklo takzvané Festka for Nespresso, silniční kolo s unikátním karbonovým designem, kterému dominoval zadní disk kola založený na 21 barvách kávových kapslí od Nespressa. Tento skvost se následně za 160 tisíc korun vydražil v rámci loňského galavečera Fashion Week v Praze a Nespresso dokázalo, že na netradiční a dobře vypadající produkty slyší i česká veřejnost. Peníze následně sloužily pro podporu dětí a žen v azylových domovech v rámci Nadace Terezy Maxové.

nespresso_cc3

Foto: Festka

Festka for Nespresso

Bylo tak zřejmé, že v budoucnu nezůstane pouze u kola. Z hliníku se pochopitelně dá tvořit nespočet věcí a definitivní rozuzlení, co Nespresso na základě svých recyklačních procesů navrhne příště, přichází nyní. Nespresso se nově spojilo s tradiční českou společností Mikov, která se již od 18. století pevně drží řemesla pro výrobu nožů.

netlix-mm

Přečtěte si takéNa Netflix míří historicky první seriál, který se točil v Česku. Jde o horor a stojí za ním režisér Jan PavlackýNa Netflix míří historicky první seriál, který se točil v Česku. Jde o horor a stojí za ním režisér Jan Pavlacký

Ač existuje celá řada nožů, které má firma z Mikulášovic ve svém portfoliu, mezi ty nejznámější patří takzvané rybičky, jež se staly součástí dospívání snad každého dítěte. A právě proto, že mají rybičky v české společnosti kultovní a nezaměnitelné pojetí, rozhodlo se Nespresso, že se vydá tímto směrem.

nespresso_cc4

Foto: Nespresso

Rybička společnosti Mikov, vyrobená z kapsle Nespresso

Ve spolupráci s designérským a architektonickým studiem Olgoj Chorchoj vytvořily Nespresso a Mikov moderní obdobu tohoto kapesního nože, na jehož střenky bylo použito 35 aluminiových kávových kapslí. Navržen byl v bíle barvě a na rozdíl od cyklistického kola přichází v limitovaném počtu 1 300 kusů určených ke klasickému prodeji.

„Ne ze všech vrácených kapslí vznikne kapesní nůž Rybička. Ale všechny vrácené kapsle Nespresso jsou recyklovány, aby z nich mohlo vzniknout něco nového,“ vysvětluje marketingová manažerka pro Nespresso Andrea Petrová a dodává, že všichni, kteří doma mají použité kapsle, se mohou obrátit na sběrná místa společnosti a vrátit je k recyklaci.

nespresso_cc6

Dva roky před 100% recyklací

Zájemci si tento unikát, který vychází z legendárních křivek původní „stoleté“ rybičky, budou moci od 25. října zakoupit za 500 korun, a to jak v e-shopu Nespressa, tak i v kamenných pobočkách Nespresso Boutiques v Praze i Brně. Nabídka bude platit do vyprodání zásob (které pravděpodobně zmizí velmi rychle). Výdělky následně také poputují na Nadaci Terezy Maxové.

Stejně jako řada světových společností jako Coca-Cola, Starbucks, Costa Coffee nebo IKEA, i Nespresso, spadající pod potravinářský koncern Nestlé (mimochodem třetího největšího producenta plastového odpadu), se zavázalo k šetření životnímu prostředí. Do konce roku 2020 chce minimálně v Česku zvládat recyklace všech hliníkových kávových kapslí. Momentálně má kapacity na přibližně 80 procentech.

nespresso_cc5

Nespresso Boutique na pražském Chodově