Přepravní startup Taxify bude v Česku i přes nařízení soudu nadále využívat řidiče bez licence

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Taxify-fleet-Tallinn1
0Zobrazit komentáře

Pokud jsme v pondělí psali o tom, že se na poli taxi a přepravních služeb do sebe pustili dva přímí konkurenti, dnes již můžeme hovořit o vcelku otevřeném boji. Estonská přepravní platforma Taxify uvedla, že nesouhlasí s rozhodnutím soudu o vydání předběžného opatření, kvůli kterému by měla změnit své fungování, a bude i nadále ve čtyřech českých městech operovat beze změn. Podle Liftaga jeho konkurent jen mlží a vyhýbá se zodpovědnosti.

Česká taxi platforma Liftago v pondělí uspěla u soudu s návrhem předběžného opatření proti Taxify, které podle ní opakovaně porušuje dodržování platných zákonných podmínek. Liftagu se například nelíbí, že Taxify pro svou službu využívá řidiče bez licence, a soud v rámci předběžného opatření estonskému startupu nařídil, aby pokračoval pouze s prověřenými řidiči a registrovanými vozy.

Provozování a zprostředkování taxislužby, což s sebou mimo jiné nese právě prvky, jako je prověřování řidičů a registrace jejich vozů, mělo Taxify zastavit v Plzni, Českých Budějovicích, Olomouci a Ostravě, kde nově vedle Prahy (kde již podobný soudní proces probíhá) operuje. Taxify je ovšem přesvědčeno o tom, že se žádného protiprávního jednání nedopouští.

taxify-app-mobile

„Opakuje se to, co jsme již v minulosti zažili. Jsme přesvědčeni, že žádnou z činností, kterých by se měla společnost Taxify na základě předběžného opatření zdržet, společnost Taxify neprovozuje, a tudíž je toto soudní rozhodnutí nesplnitelné a nevykonatelné. Náplní činnosti společnosti Taxify je pouze vývoj, provozování a zdokonalování softwarové platformy, s jejíž pomocí se řidiči mohou spojovat s cestujícími, kteří shánějí odvoz z bodu A do bodu B. Taxify se tak nedopouští žádného protiprávního jednání, když tato činnost není v České republice zakázána,“ uvedl za Taxify jeho mediální zástupce Jan Novosad.

Modernizace by prospěla celému trhu

Estonský startup je prý připraven plně spolupracovat se soudy a věří, že se po prostudování jeho argumentů přikloní na jeho stranu. Služby Taxify každopádně i nadále zůstávají dostupné ve všech zmíněných městech bez jakýchkoli omezení. Konkurenční Liftago, které chtělo předběžným opatřením dosáhnout toho, aby Taxify pozměnilo své fungování, pochopitelně není příliš spokojeno.

Podle šéfa Liftaga Ondřeje Krátkého Taxify v České republice porušováním zákonů brzdí jejich modernizaci, která by prospěla celému trhu. Přitom například v domovském Estonsku Taxify funguje legálně a jezdí s licencovanými řidiči i licencovanými vozy, které také prověřuje. Právě toho chtělo dosáhnout Liftago i v Česku a zároveň se například po estonském vzoru podílet na modernizaci zákonů, aby byl celý proces jednodušší.

kratky2

Ondřej Krátký, šéf Liftaga

Podobný případ, jako se nyní řeší v Česku, byl navíc před rokem v Londýně. Vzhledem k chybějící provozní licenci tam tamní regulátor zakročil po pouhých třech dnech provozu a Taxify se z Londýna okamžitě stáhlo. V Česku prozatím Taxify výhradně licencované řidiče využívat nehodlá, byť mu to soud v rámci předběžného opatření nařídil.

kratky3

Přečtěte si takéLiftago se u soudu domohlo, aby konkurenční Taxify v Česku využívalo pouze licencované řidičeLiftago se u soudu domohlo, aby konkurenční Taxify v Česku využívalo pouze licencované řidiče

„Pokud společnost Taxify argumentuje tím, že je zodpovědná pouze za vývoj softwarové platformy, pak ilegální činnost provozují její řidiči. Pokud služba Taxify vybírá od řidičů zprostředkovatelský poplatek, provádí zprostředkovatelskou činnost (zakázanou soudem). Taxify tedy zprostředkovává ilegální činnost, za kterou si navíc bere procentuální podíl z výdělku,“ doplnil Krátký.

Není žádným tajemstvím, že ani Liftago není dlouhodobě spokojeno s tím, jak dnešní české zákony ohledně provozování taxislužeb a nových, moderních digitálních platforem vypadají, a proto například spolupracuje s politickou reprezentací na novelizaci silničního zákona. Byť zákazníkovi může být na první pohled jedno, zda pro něj přijede prověřený řidič se zaregistrovaným vozem, Liftago je přesvědčeno, že to může být především z dlouhodobého hlediska problém. Ať už jde o řešení potenciálních problémů při přepravě, vybírání daní nebo bezpečnost.