Liftago se u soudu domohlo, aby konkurenční Taxify v Česku využívalo pouze licencované řidiče

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kratky3

CEO Liftaga, Ondřej Krátký

0Zobrazit komentáře

Na poli taxi a přepravních služeb se do sebe pustili dva přímí konkurenti. Česká platforma Liftago podala návrh předběžného opatření proti estonskému Taxify, které v Česku rovněž funguje, a to z toho důvodu, že podle něj opakovaně porušuje dodržování platných zákonných podmínek. Soud návrhu Liftaga vyhověl a Taxify tak má pro své služby využívat pouze licencované řidiče. Estonský startup porušování zákonů odmítá.

Liftago v předběžném opatření, které podalo 12. září 2018, požadovalo, aby Taxify nadále provozovalo své služby výhradně prostřednictvím prověřených řidičů, tedy těch, co mají taxi licence a registrované vozy – zkrátka tak, jak současné zákonné podmínky ukládají. Ty podle šéfa Liftaga Ondřeje Krátkého konkurenční služba neplnila a soud dnes žádosti jeho firmy o předběžné opatření vyhověl.

Předběžné opatření se týká téměř všech měst, v nichž Taxify svou činnost provozuje, což je v České republice aktuálně v Českých Budějovicích, Olomouci, Ostravě a Plzni, kam nově zamířilo i Liftago. Taxify pochopitelně funguje také v Praze, ale tam již soudní řízení probíhá, takže se provozu v hlavním městě dnešní rozhodnutí netýká.

„Nejsme fandové stávek a podobných projevů nesouhlasu. Věříme ve zdravou konkurenci, odpovědnou modernizaci zákonů, i v to, že pozitivní změny v dopravě můžeme dosáhnout eticky. Velmi rád se zúčastním i veřejné debaty k tématu modernizace a dodržování zákonů se zástupci společností Uber nebo Taxify,“ říká Ondřej Krátký, který formu soudní cesty zvolil s ohledem na její přímý a transparentní charakter. Zároveň podle něj konkurenční služby nemají žádnou motivaci ke zlepšení pravidel pro všechny na trhu.

liftago-aplikace

Mobilní aplikace Liftago

Taxislužba vs. softwarová platforma

Cílem Liftaga není přerušit činnost konkurenční služby, Taxify nicméně podle Krátkého musí s ohledem na předběžné opatření začít fungovat pouze prostřednictvím prověřených řidičů a registrovaných vozů, což se nyní ne vždy děje. Podle tvrzení Liftaga vozí Taxify své zákazníky jednak bez splnění potřebných zákonných požadavků a také bez prověření trestní bezúhonnosti řidičů. Původem estonský startup, který v Česku funguje od roku 2015, ovšem odmítá, že by zákony porušoval.

„Zástupci klasických taxi dispečinků se snaží zabránit pokroku za každou cenu a ve svých návrzích na předběžné opatření neustále opakují nepravdivé argumenty, které Taxify obviňují z toho, že poskytuje a zprostředkovává taxislužbu na území těchto měst. Taxify však zastává názor, že předmětem jejího podnikání není nic z toho, co se v obviněních opakovaně objevuje. Taxify bylo, je a nadále zůstane tvůrcem a provozovatelem softwarové platformy, kterou mohou využívat všichni řidiči, kteří si aplikaci nainstalují do svého chytrého telefonu,“ uvedl pro CzechCrunch k dnešnímu předběžnému opatření Roman Sysel, šéf českého Taxify.

musk

Přečtěte si takéElon Musk kvůli jednomu tweetu zaplatí pokutu 20 milionů dolarů a odstoupí ze správní rady TeslyElon Musk kvůli jednomu tweetu zaplatí pokutu 20 milionů dolarů a odstoupí ze správní rady Tesly

Estonská přepravní platforma obdržela předběžné opatření dnes, takže ho nyní studuje a v následujících dnech bude informovat o případných dalších krocích. Přerušit své stávající fungování nicméně podle všeho nehodlá. Právě ve vnímání, jakou službu vlastně daná platforma poskytuje, je aktuálně největší spor, byť jde podle všeho pouze o slovíčkaření. Cílem Liftaga je, aby i u všech konkurenčních služeb jezdili pouze licencovaní a prověření řidiči, jak ukládají dnešní zákony, nehledě na to, zda se jedná o klasickou taxislužbu nebo softwarovou platformu, jak se popisuje Taxify.

taxifytop

Roman Sysel, šéf Taxify pro Českou republiku a Slovensko

Aktuální předběžné opatření společnosti Taxify zakazuje nelegální činnost nejen provozovat, ale také zprostředkovávat. Právě tím, že službu pouze zprostředkovává, přitom Taxify doposud ve všech podobných případech argumentovalo. I jeho řidiči bez výjimek by tedy měli mít podle aktuálního soudního vyjádření potřebnou licenci.

Podle Ondřeje Krátkého by to pak navíc pomohlo i samotným řidičům, kteří mají v tuto chvíli veškerou zodpovědnost na svých bedrech. Sám prý nezná žádný příklad vyspělé ekonomiky, kde se digitální ekonomika v přepravě provozuje prostřednictvím amatérských řidičů bez moderní licence. „Zneužívání odpovědnosti řidičů považujeme za nezákonné, a zejména neetické. Jsou to totiž právě řidiči, na které kontroly míří, jako například v noci na neděli v Ostravě. Platformy typu Taxify či Uber žádnou odpovědnost nenesou, v jejich podání jsou pouze zprostředkovateli služby,“ dodává Krátký.