Cedric Maloux ze StartupYardu o soutěži Startupper roku: Mít nápad nestačí. Musíte ho umět prodat

Šéf StartupYardu Cédric Maloux je ambasadorem Startupperu

Před několika týdny jsme se poprvé zmínili o startupové soutěži Startupper roku, kterou vedle dalších 54 zemí pořádá společnost Total také v České republice, s cílem najít nejnadějnější mladé startupy, jež zlepšují život v Česku. Na tři nejlepší startupy čekají stovky tisíc korun a možnost poměřit se s ostatními v celoevropském kole v Paříži. Hlavní cenou je 12 500 eur (přes 320 tisíc korun) spolu s pomocí na poli PR a networkingu.

Pro druhý nejlepší startup je pak připraveno 7 500 eur (194 tisíc korun) a nakonec pro třetí místo 5 000 eur (129 tisíc korun). Mezi výhrami pro absolutního vítěze je nicméně i mentoring od jednoho z nejprestižnějších středoevropských akcelerátorů, pražského StartupYardu, který vede Cedric Maloux. Ten v souvislosti se soutěží zodpověděl několik otázek, které přiblíží, jak by měl vlastně úspěšný startup vypadat či jaké jsou největší rozdíly při budování firmy v Česku a v zahraničí.

Pozorujete v České republice na startupovém poli za poslední dva tři roky nějaké významné změny, pokud to srovnáme například se situací před pěti šesti lety?

Startupové prostředí se za šest let změnilo. Dnes je v něm více kapitálu, ať už od angelů, korporací nebo VC, a více vzorů, které uspěly, takže se je stále více lidí snaží napodobit a uspět s vlastní firmou. Neřekl bych, že je to dnes jednodušší, ale rozhodně je to nyní očividnější. Startupová scéna teď opravdu jede, takže je i mnoho akcí, které na startupy a podnikatele míří, což dříve nebylo. Stále si ale myslím, že jsme pravděpodobně o dva roky pozadu oproti západní Evropě, co se týče celého ekosystému.

startupyard2016-4235

Ředitel StartupYardu, Cedric Maloux

Je české byznysové prostředí pro startupy něčím odlišné nebo specifické?

Lidé v B2B sektoru a velkých korporacích se musí začít dívat na startupy úplně jinak. Měli by je vidět jako partnery, protože inovace přichází právě od startupů, takže je důležité, aby velké firmy menším startupům usnadnily vzájemnou spolupráci. Hodně se sice jedná, ale zatím se málo koná. I to se ale změní a uvidíme stále více firem, které budou po startupech sahat, obzvlášť v oblastech, které narušují různí inovátoři, jako je například bankovnictví nebo pojišťovnictví.

Existují nějaké zásadní překážky, které musí mladí Češi překonat?

Jsme v zemi, kde jsou technické schopnosti na velmi dobré úrovni, ale postavit produkt nestačí. Musíte ho dostat na trh, musíte ho umět prodat. To v praxi znamená, že musíte být zároveň dobrý v obchodu a mít ambici k úspěchu. Na začátku se musí prodeje chopit sám zakladatel, až pokud vydělá dostatek peněz, může si dovolit najmout profesionálního obchodníka. Z tohoto pohledu je proto dobré, když jste technicky zaměřený člověk, který si k sobě najde spoluzakladatele s ryze byznysovým duchem.

Jaký je dnes za vás mezi startupy největší trend?

Populárními tématy jsou dnes kyberbezpečnost a umělá inteligence. Česká republika je díky skvělé práci univerzit dobrá v tvorbě talentů právě v těchto oblastech. Také ve StartupYardu máme nejslibnější české startupy z těchto oborů.

pizzahut-tundra

Přečtěte si takéHonba za nejčerstvějším rozvozem jídla. Pizza Hut vytvořil vodíkový pick-up, který připraví pizzu za jízdyHonba za nejčerstvějším rozvozem jídla. Pizza Hut vytvořil vodíkový pick-up, který připraví pizzu za jízdy

Je něco, co byste doporučil mladým českým podnikatelům a startupům? Jak vlastně mohou uspět nejen na trhu, ale třeba i ve startupových soutěžích?

Rozhodně se nebát ukázat své ambice. Dokázat, že s pomocí unikátního řešení, které není snadné napodobit, řeší skutečný problém. Ukázat, že rozumí trhu, na němž působí, stejně jako ukázat alespoň nějakou trakci.

Přeci jen podnikat na vlastní pěst chce hodně trpělivosti a vytrvalosti. Máte nějaké doporučení začínajícím podnikatelům?

Postavit firmu od nuly je velmi náročné, ale zároveň uspokojující, a v případě úspěchu také skvěle ohodnocené. Je důležité soustředit se na něco, na čem vám skutečně záleží, a být zapálený pro lidi, jejichž problém řešíte. Podle mě je třeba převést skoro až nakažlivé nadšení na ostatní lidi a obklopit se těmi nejlepšími, které dokážete najít. Ti vás pak budou doplňovat při budování firmy.

startupyard_1

V pravidlech soutěže Startupper roku je, že přihlášené projekty musí přinášet praktický způsob řešení problémů v oblastech jako zdravotní péče, bezpečnost či vzdělávání, s ovlivněním lokálních komunit. Zaujaly vás v tomto ohledu v poslední době některé produkty, ať už v Česku nebo jinde, které by měly originální a přitom funkční řešení?

Mít nápad nestačí. To je nakonec ta nejlehčí část, protože v raných fázích startupů vidíme velké množství zajímavých nápadů. Za poslední tři roky jsem prošel přes 1 000 různých startupových nápadů a ty nejlepší, které jsme našli, jsme pozvali do našeho akceleračního programu. Mezi nimi se objevil například kryptoměnový startup Cryptelo, který později vybral 20 milionů korun, nebo Neuron Soundware s investicí ve výši téměř 16 milionů korun.

Registrace do soutěže Startupper roku končí již 13. listopadu s tím, že se lze připojit prostřednictvím přihlášky zde. Prakticky jedinou limitaci pro přihlášení do soutěže je věk do 35 let, projekty by navíc neměly být starší dvou let. Výsledky bude hodnotit jak veřejnost, tak odborná porota.

Český fintech Trisbee nabral prvních 6 milionů korun. Obchodníkům nahrazuje terminál mobilní aplikací

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

trisbeefounders

Foto: Trisbee

Zakladatelné Trisbee František Havlín a Matěj Turek

0Zobrazit komentáře

Platit dnes kartou je v Česku považováno za standard i v kamenných prodejnách, restauracích a zkrátka všude, kde k platebnímu styku dochází. Zejména pro menší obchody a drobné živnostníky ale může často představovat pořízení platebního terminálu příliš vysokou zátěž, což chce řešit český fintech startup Trisbee. Ten začíná na své plány vybírat první miliony korun.

Startup Trisbee vytváří mobilní aplikaci, se kterou mohou obchodníci přijímat platby kartou, aniž by k tomu potřebovali klasický terminál. Platba kartou totiž díky Trisbee proběhne virtuálně, jako když nakupujete na internetu. Obchodník i zákazník jen musí mít nainstalovanou mobilní aplikaci. Tu v současnosti využívá 200 obchodníků a 2 500 uživatelů a na další rozvoj již český startup Františka Hlavína a Matěje Turka vybral celkem 6 milionů korun.

Jedná se o shrnutí celkem tří pre-seedových investic, přičemž jedna z nich byla završena tento týden. Celkem 3 miliony korun do Trisbee vložilo několik domácích angel investorů, jejichž jména ovšem startup nezveřejnil. Předtím během posledního roku přidali celkem 3 miliony korun taktéž Petr Bartoš, Filip Hejduk, Zdeněk Šolle či estonský akcelerátor Startup Wise Guys.

trisbee-iphone

Foto: Trisbee

Mobilní aplikace Trisbee

Celkem šest milionů korun posouvá hodnotu Trisbee podle jeho zakladatelů na desítky milionů korun s tím, že si František Havlín a Matěj Turek ve firmě nadále ponechají nadpoloviční většinu (62 %). Zbylých 38 % se rozdělí mezi dalších sedm podílníků s tím, že by v blízké době měl do Trisbee dorazit další a významnější investor, tentokrát už se seedovou investicí. Podle Matěje Turka již český fintech jedná s několika domácími i zahraničními fondy.

josef-matejka-nextech-ventures

Přečtěte si takéJosef Matějka investoval další miliony korun do českého marketingového nástroje LafluenceJosef Matějka investoval další miliony korun do českého marketingového nástroje Lafluence

Získanými penězi chce Trisbee rozvíjet svou základní myšlenku, kterou je nabídnutí jednoduché a praktické platební metody bez fixních poplatků. Aplikaci si mohou obchodníci stáhnout zdarma a z každé platby si pak Trisbee vezme 1,9 % jako provizi, jiné poplatky nejsou. To je často mnohem méně, než kolik musí obchodník odvést bance, když od ní má terminál. Zákazník ale potřebuje mít aplikaci taktéž nainstalovanou a mít v ní zadanou svou platební kartu.

Trisbee se svým řešením necílí jen na obchody jako takové, ale také na řemeslníky, stánkaře, designéry či freelancery, kteří čas od času potřebují například u klienta něco proplatit, ale dosud nemohli bezhotovostní platbu kartou využít. Zároveň Trisbee nabízí i možnost posílání peněz mezi přáteli, kteří mají mobilní aplikaci nainstalovanou, ale i při těchto platbách mezi sebou se strhne tomu, který peníze zasílá, poplatek ve výši 1,9 %.

trisbee-web

Vedle rozvoje samotné služby chce Trisbee vybrané peníze použít také na personální posílení a oslovování nových zákazníků. „Síť Trisbee se v posledních měsících zdvojnásobila a v následujícím období bude růst podobným tempem. Posílit proto chceme jak v oblasti vývoje, tak v oblasti propagace produktu a péče o zákazníky. Prioritou je jednoznačně rozšíření sítě obchodníků a uživatelů,“ říká František Havlín. Cílem je během příštího roku získat tisíce nových obchodníků a desítky tisíc uživatelů.