Neil deGrasse Tyson: Elon Musk je pro lidstvo důležitější než Steve Jobs nebo Jeff Bezos

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

emusk
0Zobrazit komentáře

Na naší planetě existuje spousta skvělých lidí, vizionářů, podnikatelů a inovátorů, kteří se každý den doslova snaží měnit svět. V posledních dekádách patřili mezi nejvýraznější osobnosti především ti, co se zasloužili o přelomový vývoj technologií a jejich doručení do rukou běžných lidí, a i dnes mají na naše životy technologie zásadní vliv. Proto se s ohledem na nejvýznamnější inovátory poslední doby nejčastěji mluví o jménech jako Steve Jobs, Jeff Bezos, Bill Gates, Elon Musk nebo Mark Zuckerberg.

Každý přispěl něčím trochu jiným, ale nakonec všechny pojí technologie, která jim umožnila vytvořit osobní počítač, největší sociální síť na světě, neustále se rozpínající internetový obchod, ale také měnit osobní přepravu a nebo dokonce snít o tom, že jednou osídlíme jinou planetu. Není snadné a prakticky ani možné rozsoudit, kdo životy lidí na naší planetě ovlivnil vůbec nejvíce. Když však tuto otázku položíte známému popularizátorovi vědy Neilu deGrasse Tysonovi, má jasno.

„Je bez debat, jak důležitý byl Steve Jobs – a přidat k němu musíte také Billa Gatese, protože revoluci stvořením osobního počítače způsobili tak nějak společně –, ale tady je rozdíl: Elon Musk se nesnaží vynalézt budoucnost vytvořením další aplikace,“ uvedl v pořadu CNBC Make It populární astrofyzik deGrasse Tyson, který považuje činy šéfa Tesly a SpaceX za ty vůbec nejzásadnější. Byť neopomíjí ani zásluhy zmíněných Jobse s Gatesem či Jeffa Bezose a Marka Zuckerberga.

neil-degrasse-tyson

Neil deGrasse Tyson

„Elon Musk nám nedává jen další aplikaci, která bude skvělá na našich chytrých telefonech. Přemýšlí o společnosti, kultuře, jak se vzájemně ovlivňujeme, jaké síly musí nastat, abychom posunuli naší civilizaci do příštího století,“ popisuje Elona Muska 60letý Američan Neil deGrasse Tyson, který je sám považován za jednoho z nejvlivnějších vědců. K vesmíru má jako astrofyzik blízko, je po něm dokonce pojmenován asteroid 13123 Tyson, ale v Muskových snahách zkrátka obecně vidí víc, než jsou vymoženosti jako počítače nebo mobilní telefony.

Konec válek o zdroje

Podle deGrasse Tysona je u Elona Muska zajímavá i jeho snaha o proměnu lidské přepravy, na které pracuje v Tesle, ale co může mít na lidstvo skutečně zásadní dopad, je Muskova vize o kolonizaci vesmíru. Oblíbený ředitel newyorského Haydenova planetária je přesvědčen, že by přístup na jiné planety mohl vyřešit problém s nedostatkem zdrojů, které na Zemi docházejí.

„Ve vesmíru je neomezené množství zdrojů, zatímco na Zemi o ně vedeme války. Ve vesmíru bojovat nemusíte, pouze se vydáte na jiný asteroid a své zdroje získáte. Využití vesmírných zdrojů má potenciál vymýtit celou jednu kategorii válek a zároveň zajistit neomezený přístup k energiím,“ míní de Grasse Tyson.

spacex-mars-bfr

Elon Musk má v plánu se SpaceX kolonizovat Mars

Vize Elona Muska a jeho vesmírné společnosti SpaceX jsou pochopitelně jedna věc a není vůbec jasné, zda se mu kolonizace nebo minimálně úspěšné přistání na Marsu vůbec podaří uskutečnit. O tom, že na Marsu vybuduje novou společnost, nicméně mluví se zcela reálným výrazem a již několikrát vtipkoval, že by si dokázal představit právě na Marsu zemřít. „Změní civilizaci, jak ji dnes známe,“ je přesvědčen deGrasse Tyson, podle kterého má právě Musk největší potenciál mít na lidstvo nejvýraznější dlouhodobý dopad.

star-citizen

Přečtěte si takéAmbiciózní hra Star Citizen už roky čeká na vydání. Od fanoušků i tak vybrala více než 4,5 miliardy korunAmbiciózní hra Star Citizen už roky čeká na vydání. Od fanoušků i tak vybrala více než 4,5 miliardy korun

Kariéra 47letého Elona Muska, který se narodil v Jihoafrické republice, každopádně rozhodně není jen o přelomových úspěších. V poslední době se musel například kvůli problémovým výrokům na Twitteru o stažení své automobilky Tesla z burzy vzdát pozice předsedy správní rady. Do toho chce nyní zahájit vyšetřování ve SpaceX NASA, protože si Musk dovolil během zářijového podcastu s Joem Roganem kouřit marihuanu, a spekuluje se o tom, jestli je vůbec Musk tím pravým, kdo má dál řídit Teslu.

Muskovy někdy problematické osobnosti si je vědom i Neil deGrasse Tyson, nicméně je přesvědčen o tom, že nakonec zvítězí jeho vyšší cíle, které pocítí úplně všichni. „Jsme na pomezí budoucnosti naší civilizace a nemyslím si, že se mu nyní dostane plného kreditu ze všech koutů společnosti, ale nakonec ano, až sektory, jimž razí cestu, změní životy těch, kteří zatím nemají ponětí, že se jejich životy změní,“ dodává deGrasse Tyson.

maezawa

Vlevo Elon Musk, vpravo Yusaku Maezawa, který se vydá s raketou SpaceX na Měsíc

Foto: Flickr/NTNU

Nástupce Concordu do tří let. NASA a Lockheed Martin zahájili výrobu nového nadzvukového letounu

Filip HouskaFilip Houska

nasa-lockheedmartin-czechcrunch-1

Foto: Lockheed Martin

Podoba chystaného nadzvukového letounu X-59 QueSST

0Zobrazit komentáře

Uběhlo půl roku od momentu, kdy NASA a americký výrobce letadel Lockheed Martin uzavřeli dohodu o výrobě futuristického nadzvukového letounu, který by jednou mohl fungovat jako alternativa k zaběhlým Boeingům či Airbusům. Známé byly i technické detaily, podoba a odhadovaný časový rámec reálného provozu, nicméně se dosud nevědělo, zdali se již vyrábí. Nově už ale víme i poslední důležitý detail celého projektu.

NASA před pár dny oznámila, že výroba nástupce legendárního ultrarychlého Concordu, jenž je od roku 2003 maximálně tak exponátem pro letecká muzea, oficiálně započala. Hlavní roli v celém konstrukčním procesu takzvaného X-59 QueSST má právě Lockheed Martin, společnost známá zejména pro svou produkci stíhaček, které NASA poskytla grant ve výši 247,5 milionu dolarů, což je více než 5,6 miliardy korun.

nasa-lockheedmartin-czechcrunch-3

Foto: Lockheed Martin

Podoba chystaného nadzvukového letounu X-59 QueSST

S ohledem na tento rozpočet má Lockheed Martin vyřešit jeden z nejzásadnějších problémů, s nímž se supersonická letadla jako taková obecně potýkají: nadměrný hluk. X-59 QueSST proto má být vybaven takovou technologií, jež by výrazným způsobem redukovala sonický třesk, jinak řečeno hluk, který nadzvukové letouny vydávají při dosažení rychlosti zvuku.

Podle inženýrů by se měl hluk rovnat bouchnutím dveří od auta, nikoliv silnému dělovému výstřelu, což mělo v minulosti za následek, že komerční nadzvuková letadla nemohla překonávat zvukovou bariéru nad obydlenými oblastmi, nýbrž pouze nad oceány a jinými neobývanými lokalitami. Pro NASA a Lockheed Martin je tento aspekt prioritou číslo jedna.

K dosažení mnohonásobně menšího aerodynamického třesku je zapotřebí také ideální tvar letounu, což pro server CNBC potvrzuje Peter Iosifidis, manažer celého nadzvukového programu. „Dlouhý, štíhlý design letounu je klíčem k malému sonickému třesku. Jakmile se dostaneme do výrobní fáze, struktura letadla se začne náležitě formovat, což nám umožní být o jeden krok blíže k povolení supersonické přepravy pasažérů po celém světě.“

elonmusk

Přečtěte si takéSpaceX Elona Muska získalo povolení na vyslání více než 7 500 internetových satelitů do vesmíruSpaceX Elona Muska získalo povolení na vyslání více než 7 500 internetových satelitů do vesmíru

Vypilovat se pochopitelně musí i vysoká bezpečnost během letu a kapacity umožňující dosahovat rychlosti až okolo 1 500 km/h v nadmořské výšce okolo 16 kilometrů. To vše by se mělo stihnout do roku 2021, kdy se očekává první testovací let, v němž bude mít své slovo hlavně NASA. Ta na základě získaných dat a vydávaného hluku letounu pak bude moci podnikat potřebné kroky pro zajištění efektivní komerční přepravy nad všemi oblastmi.