Lubo Smid z STRV: Jak jsme se stali prvním vývojářským studiem, které kdy pracovalo se seznamkou Tinder

0Zobrazit komentáře

CEO české vývojářské společnosti STRV Lubo Smid popisuje, jak se jeho společnost stala vývojářem aplikací pro celosvětově populární seznamku Tinder. Dnes se již etablovala na americkém trhu, kde i díky kontaktům a referencím z Tinderu získává nové klienty. Přitom na začátku šéfové populární seznamky nechtěli o tom, že by pro ně pracovali externí vývojáři, vůbec slyšet. STRV je ale nakonec dokázalo přesvědčit.

Na cestě k americkým klientům jsme se v roce 2015 několikrát přes naši síť kontaktů, které jsme si v USA vybudovali, potkali se zakladatelem Tinderu Seanem Radem, jenž se jako mentor a investor pohyboval kolem několika startupů, kam nás doporučil. Dnes jsou z toho několikaleté spolupráce především s investiční platformou Rich Uncles a aplikací AllVoices, která stojí proti sexuálnímu obtěžování.

Je fér přiznat, že jsme vždy toužili po větších a významnějších klientech, takových, kteří mají zvučné jméno i mimo technologický svět. Získat nedostupný Tinder, který vždy upřednostňoval vlastní vývoj před externími partnery, bylo lákadlo. Když si Sean Rad na Web Summitu, jedné z největších technologických konferencí v Evropě, v Dublinu ke konci roku 2015 posteskl, že by rádi vyvinuli aplikaci pro Apple TV, ale nemají dostatek kapacit, rozhodli jsme se hozenou rukavici zvednout.

Nejdříve nám Sean domluvil schůzku s jedním z dalších spoluzakladatelů Tinderu, Jonathanem Badeenem, který se staral o řízení produktových rozhodnutí. Jonathan nám popsal jejich plány a představy o tom, jak by taková aplikace měla vypadat a jak by rádi přinesli seznamovací platformu do obývacích pokojů, aby bylo možné výběr ideálního partnera sdílet s přáteli.

lubopavel

Zleva: Lubo Smid a Pavel Zeifart spolu se spoluzakladatelem Tinderu Seanem Radem

S těmito informacemi jsme se rozhodli vzít osud do vlastních rukou, a místo abychom dále cokoli domlouvali, rozhodli jsme se aplikaci vytvořit na vlastní pěst a poté ji Tinderu odprezentovat. Necelé dva měsíce po první schůzce jsme se s hotovým MVP vydali do kanceláří Tinderu v kalifornském West Hollywoodu. Trefili jsme se a příjemně překvapili. Nikdo nečekal, že v tak krátkém čase vyvineme funkční aplikaci.

První studio zvenčí

Čekalo nás ale ještě několik překážek. Tou nejbližší byl tehdejší CTO Tinderu Ryan Ogle, který byl zásadně proti zapojování lidí a firem mimo vlastní in-house tým. Když jsme ale Ryanovi ukázali demo naší aplikace, řekl jen „Damn, this is good“ („Sakra, tohle je dobrý“). A bylo. Na naši prezentaci se začali sbíhat lidé z celé kanceláře, dokud úplně nezaplnili zasedačku. Na konci prezentace jsme byli prvním externím vývojářským studiem, které kdy pracovalo s Tinderem.

Aplikace pro Apple TV spatřila světlo světa koncem roku 2016. Tehdy jsme ještě nemohli říct, že jsme se na aplikaci významně podíleli. Zajímavé je, že jsme dnes již bývalého CTO přesvědčili natolik, že se rozhodl využít našeho týmu při budování dalších nových produktů v rámci nového startup Arimus kolem bývalých klíčových lidí z Tinderu. Právě Arimus je tak dnes naším klientem. Ryan byl také v loňském roce hostem našich Silicon Valley Insights a měl možnost navštívit náš tým v Praze i v Brně.

strvtinder

Webová verze Tinderu

„V kancelářích Tinderu jsem strávil celkově tři měsíce, během této doby jsem se podílel na vývoji webové aplikace Tinder Online. Byli jsme součástí interního webového týmu, který právě vznikal pro potřeby tohoto projektu. Bylo zajímavé zažít fungování firmy světového formátu na vlastní kůži, poznat jejich týmy, zúčastnit se několika teambuildingových akcí, najít nové kamarády, se kterými jsme stále v kontaktu, a poznat částečně život v Los Angeles,“ říká frontend a backend vývojář v STRV Adam Vresky.

taxify-praha2

Přečtěte si takéTaxify už nesmí s řidiči bez licence jezdit ani v Praze, rozhodl soud. Provoz estonský startup nepřerušíTaxify už nesmí s řidiči bez licence jezdit ani v Praze, rozhodl soud. Provoz estonský startup nepřeruší

I po vydání aplikace Tinder pro Apple TV jsme to nejzajímavější měli stále před sebou – začali jsme pracovat na desktopové verzi seznamky. Ta vyšla na konci dubna 2017. Na začátku jejího vývoje jsme pro hladký průběh projektu vyslali čtyři naše vývojáře přímo do kanceláří Tinderu, kde se společně s týmem podíleli na vývoji webu Tinder Online.

0179-SIV-tinder-0179

Ryan Ogle a Lubo Smid

Cílem bylo samozřejmě umožnit swipování na počítačích, hnacím motorem projektu bylo ale posílení Tinderu na trzích s pomalejším internetovým připojením a méně výkonnými smartphony, na což nebyly mobilní aplikace stavěny. Co víme, povedlo se to – ačkoli Tinder čísla nikdy nekomentuje a nemůžeme je komentovat ani my.

Hlavně se nebát

„Největším highlightem celé spolupráce pro mě je, že jsme se stali součástí veškerého plánování. Spousta našich nápadů se dostala do výsledné aplikace, což považuji za velký úspěch. I po lidské stránce byla spolupráce s Tinderem skvělá, mají přátelský kolektiv a s mnoha lidmi z týmu jsme dodnes v kontaktu. A nejenom proto, že jsme měli možnost být na jejich firemním vánočním večírku, to hodnotím jako jednu z nejzajímavějších pracovních příležitostí ve svém životě, “ doplňuje k celé zkušenosti Danny Kijkov, týmový lídr frontendového vývoje STRV.

Rádi vzpomínáme na tu dětinskou radost, kdy jsme ještě ve Slovanském domě finalizovali MVP aplikace pro Apple TV a chystali se na prezentaci v Tinderu. Nevěděli jsme, jak to dopadne, ale dnes bychom to udělali znovu. Pravdou je, že možnost dát Tinder mezi naše reference a vybudovat tak dobré vztahy s celým co-founding týmem nám výrazně otevírá dveře na nových projektech. Poučení z toho tak plyne jediné – nebát se i za cenu neúspěchu zkoušet na první pohled bláznivé věci.

tinderonline

STRV

STRV je česká technologická společnost zaměřující se na vývoj softwarových…

Klíčoví lidé

lubo-smid3

Lubo Smid

CEO

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Cyril Klepek: Ekonomické zpomalení je na obzoru. Záchranným kruhem může být cirkulární ekonomika

Cyril KlepekCyril Klepek

Cyrik Klepek

0Zobrazit komentáře

Příroda i ekonomika mají jedno společné: fungují v cyklech. Po energickém jaru přichází příjemné léto následované pomalejším podzimem a drsnou zimou. A podobné cykly jsou typické i pro ekonomiku. Co cyklus, to různá míra investic, spotřeby – a také odpadu. Po příjemném létě se zdá, že v národních ekonomikách přichází podzim jako předvoj zimy. Snižuje se ziskovost firem i velikost investic do nových startupů, akciový trh výrazně poklesl a domácnosti více šetří.

Nastává období, ve kterém i firmy budou méně investovat do přelomových produktů a služeb a zaměří se více na inovace, jež budou šetřit jejich zdroje a optimalizují jejich podnikání. Je to zcela přirozený a správný mechanismus, kdy každá „krize“ umožňuje přežít těm, kdo dělají svoji práci nejlépe. A právě k nim se přesouvají výrobní zdroje od těch méně schopných. Skvělý myslitel a český rodák Joseph Schumpeter to výstižně vyjádřil slovním spojením „kreativní destrukce“. Ale dobrou zprávou je, že existuje záchranný kruh. Je jím cirkulární ekonomika. Svým důrazem na efektivitu pomůže v době krize těm, kteří chytře využijí jejích principů.

Pojďme se proto podívat na některé z principů cirkulární ekonomiky, které přinášejí firmám možnost výrazně snížit náklady a celkově zefektivnit provoz.

wallstreet

Digitalizace, optimalizace, sdílení

Digitalizace bude jedním z hlavních tahounů přechodu firem, ale i samospráv k cirkulární ekonomice. Internet věcí (IoT), big data a pokročilá datová analytika s umělou inteligencí umožňují efektivnější řízení výroby. Produkty a služby budou poskytovány daleko více na míru – těm, kteří je skutečně potřebují, a také v požadovaném rozsahu.

Optimalizace ve využívání fotovoltaických panelů či větrných elektráren je už poměrně známá. Digitalizace ovšem proniká i do zemědělství. Například česká firma CleverFarm umožňuje zemědělcům mít veškeré informace v reálném čase přehledně v mobilní aplikaci a tak šetřit náklady všech agronomických aktivit.

applepay-1

Přečtěte si takéApple Pay do Česka dorazí v únoru 2019. Banky jsou připraveny a čekají na zelenou od AppluApple Pay do Česka dorazí v únoru 2019. Banky jsou připraveny a čekají na zelenou od Applu

Digitalizace je jako most, který vede od byznys modelů spočívajících v prodeji produktů k systému, v němž se produkty s dlouhou životností poskytují, pronajímají či sdílejí. Jedním z příkladů takového řešení je platforma na sdílení zdrojů mezi firmami s názvem FLOOW2, kde si můžete krátkodobě zapůjčit nejen stavební a výpočetní techniku, ale třeba i zaměstnance.

Stejně jako fyzické osoby, ani firmy velkou část svého majetku nepotřebují vlastnit. A to se týká třeba i kanceláří. Statistiky ukazují, že velká část kancelářských prostor bývá během pracovního dne neobsazená, a firmy tak zbytečně platí za plyn, elektřinu a samozřejmě za pronájem. Český trh si to velmi dobře uvědomuje, a i proto se rozvíjejí coworkingové prostory. Jen v letošním roce vstoupil na trh HubHub a příští rok dorazí mezinárodní coworkingová jednička WeWork. V Česku dnes najdete coworkingové centrum v každém větším městě.

wework-11

WeWork za pár měsíců otevře vlastní kampus v Praze

Některé firmy se již také vážně zabývají otázkou, zda musí být jejich produkt stále fyzický, nebo zda lze vytvořit jen jeho digitální formu. Dobrým příkladem, že to jde, je hladký přechod z kompaktních disků na streamování hudby, které nabízí Spotify či Apple Music.

Neprodám, pronajmu

Digitalizace ale není zdaleka jedinou oblastí cirkulární ekonomiky, která nabízí velkou příležitost. Další je totální změna byznys modelu, kdy se firmy snaží začít prodávat své výrobky chytře jako službu.

Společnost Philips již před delší dobou představila svůj projekt Pay-per-lux, kdy si nekupujete světlo v podobě žárovky, ale kupujete si ho jako službu. Platíte jen za hodinu světla. V kombinaci se senzory pohybu a pokročilou diagnostikou to znamená úsporu nákladů pro Philips o více než 40 procent.

A společnost nezůstala jen u světla. V rámci svého programu Diamond Select Advance Philips rovněž pronajímá drahé medicínské zařízení na magnetickou rezonanci. Nemocnice tak má vždy přístup k nejmodernější verzi zařízení, které by si jinak nemohla dovolit, a Philips si bere zpět předchozí model k repasování. Tento přístup vyžaduje úzkou spolupráci nemocnic, servisních organizací, repasovacího centra a Philipsu, ale odměnou je dlouhodobě udržitelný byznys model v duchu win-win.

paper-waste-recycle

Efektivní nakládání s odpady

V době krize každý podnik začne hledat úspory i v oblastech, které mu do té doby mohly připadat jako nedůležité. Začne se zajímat, zda za odpady, které produkuje, musí skutečně platit, či zda za některé jeho části nemůže naopak platit někdo jemu.

Takovéto mentální cvičení čeká především obce, kde je potenciál největší. Jako příklad mohou sloužit obce Prostřední Bečva či Trojanovice, které díky chytrému systému na evidenci odpadů Econit zvýšily množství vytříděného odpadu na úkor komunálního, a tím dostaly možnost vytříděný odpad zobchodovat.

sodastream-fizzi-black-in-kitchen_8fe404b4-486c-48e9-a1b4-46ce18cdef12

Přečtěte si takéProblém s plasty začínají řešit i nápojoví giganti. PepsiCo a nákup SodaStreamu je toho důkazemProblém s plasty začínají řešit i nápojoví giganti. PepsiCo a nákup SodaStreamu je toho důkazem

Optimalizace a spolupráce

Nejenom blížící se ekonomická krize, ale i stav naší planety nás přiměje k hledání nových forem spolupráce a industriálních symbióz. Nejenže odpad jednoho může být vstupním zdrojem druhého, ale ve snaze o hledání úspor a synergií se budou propojovat i výzkumné a produktové týmy.

Jedním z hlavních představitelů hnutí Open business je nadnárodní korporace Procter&Gamble. Ta v nedávné době oznámila, že díky programu Connect and Develop, ve kterém propojuje klienty s výzkumníky či produktové manažery s konkurencí, už nyní jeden produkt ze tří vzniká mimo brány společnosti.

ekonomie-1

Ekonomické zpomalení nemusí být vždy negativní. Každá krize je zároveň katarzí, díky které se hodně naučíme. Ta příští nám může připomenout tradice v odpovědnosti a úsporném přístupu k podnikání, kterou tu máme již od dob Tomáši Bati.

Doufejme, že po ekonomickém podzimu a zimě bude mít cirkulární ekonomika v naší společnosti ještě větší slovo.

Pokud vás téma cirkulární ekonomiky zajímá, můžete si přečíst také unikátní studii „Cirkulární Česko: Cirkulární ekonomika jako příležitost pro úspěšné inovace českých firem“ (v PDF zdarma zde), kterou vytvořili Direct People ve spolupráci s Institutem cirkulární ekonomiky.

Cirkularni-Cesko-Direct-People-a-INCIEN