Přepravní startup Taxify končí v Ostravě a dalších krajských městech. Zůstává pouze v Praze

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

taxify-ostrava
0Zobrazit komentáře

Několikaměsíční právní boj mezi přepravními aplikacemi v Česku má první významný výsledek, který se dotkne také samotných uživatelů. Estonský startup Taxify oznámil, že v pondělí 17. prosince ukončil své působení ve čtyřech krajských městech, kam se vydala teprve v červenci letošního roku. Zákazníci si tak již nebudou moci sjednat odvoz přes Taxify v Ostravě, Olomouci, Plzni a Českých Budějovicích.

Jedná se o výsledek poslední právní bitvy právě mezi Taxify a českou přepravní aplikací Liftago, které se nelíbilo, jakým způsobem konkurenční služba v Česku funguje, a podalo na ni návrh předběžného opatření. Tomu soud začátkem října vyhověl a Taxify nařídil, aby mimo jiné začalo podle platných pravidel využívat pouze licencované řidiče.

Estonský startup však od začátku s tímto rozhodnutím nesouhlasí, vytrvale tvrdí, že žádné zákony neporušuje, protože není klasickou taxislužbou, a tak i po předběžném opatření jezdil s řidiči bez licence. To se mu ale nakonec nevyplatilo, protože mu za to soud vyměřil v rámci exekučního řízení pokutu ve výši 590 tisíc korun. Taxify nakonec couvlo a začalo od řidičů ve zmíněných čtyřech krajských městech licence vyžadovat, ale zřejmě již bylo pozdě.

taxifytop

Roman Sysel, šéf Taxify pro Českou republiku a Slovensko

Dnes totiž estonská firma prostřednictvím svého šéfa pro Česko a Slovensko, Romana Sysla, oznámila, že v Ostravě, Olomouci, Plzni a Českých Budějovicích končí. Podle Sysla se Taxify do těchto měst vrátí, až bude přijata nová legislativa, která již bude počítat také s moderními přepravními platformami.

„Omlouváme se všem cestujícím, kteří kvůli našemu odchodu ztrácejí možnost bezpečné přepravy po městě za výrazně nižší a transparentní ceny, než tomu bylo zvykem. Náš odchod bohužel znamená výrazné zhoršení kvality služeb. Právě nízká kvalita a vysoká cena přepravy jsou faktory, proč jsme tato města zvolili pro další expanzi v Česku, a naprosto rozumíme obrovské poptávce ze strany obyvatel po nových alternativách. Evidujeme rovněž stovky zájemců o to, stát se partnerským řidičem. Mrzí nás, že právě řidiči, kteří naši aplikaci využívali, přijdou o možnost přivýdělku,“ komentuje rozhodnutí Roman Sysel.

Čekání na moderní legislativu

Taxify tak zůstane v České republice nadále v provozu pouze v Praze, jenže ani tam není jeho situace zdaleka bezproblémová. Podobně jako v případě dalších krajských měst totiž Městský soud v Praze v prosinci rozhodl i v případu, který se týkal hlavního města. Taxify už tak nesmí využívat řidiče bez licence ani v Praze. Pražský provoz Taxify zatím nepřerušilo a podle tvrzení Romana Sysla již většina partnerských řidičů potřebná oprávnění má.

elon-musk-tesla

Přečtěte si takéTesla je letos nejlepší investicí mezi automobilkami. Její akcie od začátku roku vzrostly o 17 procentTesla je letos nejlepší investicí mezi automobilkami. Její akcie od začátku roku vzrostly o 17 procent

Taxify je tak v Praze připravené přežít, bude nadále investovat do rozvoje svých služeb a chce se zasadit o změnu legislativy, v níž by již bylo na moderní přepravní aplikace typu Taxify či Uber pamatováno. Na modernizaci zákonů spolupracuje také české Liftago, jenže to zároveň se svým modelem dokáže fungovat i v rámci současných zákonů, a proto si mohlo u soudu stěžovat, že tak konkurenti nečiní.

taxify-app-mobile

Kdy a v jaké podobě by se v Česku mohl zákon o silniční dopravě zmodernizovat, není jasné. Například na Slovensku již před několika dny přijali legislativu, která se inspirovala estonským zákonem o osobní dopravě, a podobně by mohla postupovat i Česká republika. Nový slovenský zákon obsahuje lepší podmínky pro taxikáře, kteří fungují v rámci moderních mobilních služeb, a snižuje administrativní zátěž výměnou za pečlivější kontrolu všech řidičů, kteří takto podnikají.

Nízkonákladovou aerolinku WOW Air má z dluhů dostat miliardová investice. Zatím se zbavuje spojů a letadel

wowair

Foto: WOW Air

Letadlo WOW Air

0Zobrazit komentáře

Mezi obrovské letecké dopravce se v posledních zhruba 10 letech začaly postupně řadit i takzvané lowcosty, tedy nízkonákladové aerolinky, které se vyznačují menším pohodlím, omezeným prostorem a většinou i placeným občerstvením, výběrem sedadla, platbou za zavazadlo či omezenou pomocí při odbavení. To vše výměnou za často až extrémně nízkou cenu. Jednou takovou společností je také islandská aerolinka WOW Air, která se vyznačuje typickým fialovo-růžovým designem s obrovským nápisem WOW.

WOW Air byla jedna z vůbec prvních aerolinek, která začala létat za velmi nízké ceny mimo Evropy i do USA, kam postupně napojila až 11 různých spojů. Poslední rok se jí ovšem nedařilo a utápěla se v dluzích, za poslední měsíce se byla proto nucena zbavit několika svých větších letadel, které vykazovaly ztrátu, a také zrušením některých spojení, kde nebyla plná vytíženost. Zdálo se, že pokud se nestane zázrak, aerolinka v příštích 12 měsících zkrachuje.

Dlouhodobá vyjednávání s jejím investičním partnerem Indigo Partners nicméně během minulého týdne potvrdila, že si jde WOW Air pro novou investici, a to až ve výši 9,4 miliardy islandských korun, respektive kolem 1,7 miliardy korun. To by mělo islandskou aerolinku na nějaký čas podržet a umožnit tak k zákazníkům vrátit některé ztracené spoje. Peníze ovšem aerolinka zatím nemá, dle oficiálních informací si obě společnosti prošly due diligence (zjišťováním všech relevantních informací a dat) a nyní uzavírají finální podmínky.

woair

Letadlo nízkonákladové aerolinky WOW Air

Indigo Partners je známo vlastnictvím další nízkonákladové aerolinky Spirit Airlines, která byla ještě v roce 2006 na pokraji bankrotu. Díky finanční injekci a mnoha změnám se jí ale na americkém trhu začalo během let dařit natolik, že je aktuálně jednou z vůbec nejvyužívanějších společností. Stejně jako v případě WOW Air si u ní ale připlatíte za sedadla, zavazadla, občerstvení či check-in na letišti. Jen za poslední čtvrtletí Spirit Airlines vykázala příjmy ve výši 97,5 milionu dolarů.

spendeeappx

Přečtěte si takéČeský fintech Spendee získal od ČNB jako první licenci k přímému propojení s bankamiČeský fintech Spendee získal od ČNB jako první licenci k přímému propojení s bankami

Samotný WOW Air tak po posledních změnách, které představovaly i možnou akvizici společností Icelandair, ze které nakonec sešlo, bude provozovat 11 letadel z původních 20. Jedno totiž pronajala Aruba Airlines, čtyři prodává pro navýšení hotovostních rezerv a dalších se zbavuje v rámci svého speciálního leasingu, kde se po jeho ukončení rozhodla smlouvu neprodlužovat, ani letadla neodkupovat. Aktuálně tak bude WOW Air létat již „pouze“ do 32 destinací, včetně Berlína, Londýna, Frankfurtu, San Franciska, New Yorku či Vancouveru.

O WOW Air bylo nejvíce slyšet v roce 2015 při spouštění letů mezi Reykjavíkem a Los Angeles či San Franciskem ve Spojených státech. Aerolinka tehdy začala s akcí, ve které nabízela lety za pouhých 99 dolarů, v přepočtu tedy asi 2 250 korun. Samozřejmě bez zavazadel či občerstvení, ale i tak šlo o jednu z vůbec prvních aerolinek s podobnou akcí, která se čas od času objevuje znovu.

55158fff96bfd1f1482d3e67_5-wowairrkv-cr-bergsveinn-norddahl

Stávající spoje by měly být víceméně aktivní až do ledna, poté proběhnou další změny. Mimo rušení spojů a zbavování se letadel muselo WOW Air také propustit 13. prosince 111 zaměstnanců, kteří se připojili k předchozím 350 propuštěným lidem. I tak aerolince nadále zůstává přibližně tisícovka zaměstnanců. „Tohle je jednoznačně jeden z nejsložitějších dnů v historii WOW Air. Máme spoustu lidí, kteří dali WOW Air všechno a umožnili mu stát se realitou, i proto mě nutné propouštění tolik mrzí. Nicméně abychom zajistili budoucí chod WOW Air, nemáme jinou možnost, než učinit tyto drastické změny,“ říká k situaci šéf a zakladatel WOW Air Skuli Mogensen.

Zdá se, že se tak není čeho bát, a výše zmíněnými změnami spojenými s finanční injekcí WOW Air problémy ustojí, stejně jako je ustáli jeho konkurenti. Jde ovšem vidět, jak moc složité je v letecké dopravě nabízet jiné služby než tradiční hráči a jak i jedna malá chyba může znamenat pro firmu konec. Podobně to měl například i irský Ryanair, jehož piloti nedávno protestovali za lepší podmínky a firmě značně poklesly příjmy i zisk.

Foto: Nicky Boogard / Flickr