Volkswagen plánuje konec spalovacích motorů aneb jak aféra Dieselgate postrčila německé automobilky

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

volkswagen-id-vizzion

Foto: Volkswagen

Volkswagen ID Vizzion

0Zobrazit komentáře

Byl to obrovský skandál. Německý koncern Volkswagen se z něj ještě dosud pořádně neoklepal, ale po náhlém direktu už se alespoň mohou začít hledat i pozitiva. Aféra Dieselgate totiž dost možná zachránila celý německý automobilový průmysl před mnohem většími problémy. Volkswagen a další začali po dlouhých letech natáčet kormidlo úplně novým směrem a místo dieselové budoucnosti vyhlíží tu elektrickou.

Od aféry Dieselgate už uplynuly více než tři roky. Respektive od chvíle, kdy byl nucen rezignovat tehdejší šéf Volkswagenu Martin Winterkorn. Byl to lídr, který celému koncernu vládl pevnou rukou a nepřipouštěl příliš mnoho jiných cest, než které volil on sám. V jeho očích byl před lety zcela klíčový pro budoucnost automobilů VW diesel, kterým chtěl zlepšit svou pozici také na americkém trhu. A tím vlastně zadělal na největších průšvih v automobilovém průmyslu za poslední desítky let.

Kvůli tomu, aby dokázal Volkswagen i se svými dieselovými motory splňovat stále přísnější emisní limity, několik let do svých vozů instaloval podvodný software, díky kterému při testech vypadalo vše v pořádku. Když pak tato nekalá činnost praskla, zjistilo se, že VW fixloval u 11 milionů dieselových aut. Následovaly žaloby, mnohamiliardové pokuty, ale co je dnes to hlavní – Volkswagen to donutilo zamyslet se nad svou budoucností.

Die Volkswagen I.D. Familie

Foto: Volkswagen

Rodina elektrických vozů Volkswagen ID

Elektrická auta už tu nějakou dobu byla, byť samozřejmě pořád ve svých začátcích. Přímo na americkém trhu, kde se chtěl Winterkorn více prosadit, mohlo VW sledovat práci Elona Muska a jeho Tesly, která působí v elektromobilitě už dlouhé roky jako pionýr. Letos 71letý Winterkorn ovšem elektřinu v autech nebral vážně, nevěřil jí. Netýkalo se to ale zdaleka jen Volkswagenu, pod něhož patří i Škoda Auto, ale také dalších německých automobilek.

Budíček v podobě skandálu

Němci obvykle v automobilovém průmyslu nebyli těmi, kdo by určoval trendy a přicházel s přelomovými novinkami. Naopak spíše vyčkávali a až se něco ve světě uchytilo, přišli s tím také. Pro inovace je třeba dívat se například do Japonska, kde Toyota první hybridní Prius představila už v roce 1997. Volkswagen ji s hybridním Touaregem napodobil až o 13 let později. Kdyby však podobně dlouho otálel i s plně elektrickými vozy či autonomními systémy a dalšími moderními prvky mobility, mohlo by být pozdě.

„Nebýt Dieselgate, VW byl selhalo,“ uvedl před časem pro magazín The Verge Ferdinand Dudenhöffer, profesor automobilové ekonomiky na Univerzitě Duisburg-Essen. A mnoho dalších odborníků s ním souhlasí. Až v posledních letech začal brát Volkswagen elektřinu jako pohonnou veličinu automobilové budoucnosti vážně. A spolu s ním si to uvědomili také v Daimleru a BMW, pro něž byla Dieselgate rovněž budíčkem na poslední chvíli, byť nepřímým.

audi-etron

Foto: Audi

Elektrické Audi e-tron

Dnes už tak mají i největší německé automobilky alespoň základní plány, jak budou k výrobě elektromobilů v následujících letech přistupovat, a začínáme vídat také první prototypy i reálné elektrické modely, které mají představovat budoucnost. Daimler chce své elektrické vozy Merdeces-Benz začít prodávat v příštích dvou letech, BMW už také vedle svého malé modelu i3 na baterky pracuje na nových plně elektrických vozech a Volkswagen chce v rámci čtyř svých značek včetně Audi a Porsche nabídnout do roku 2022 téměř třicet různých elektromobilů.

Konec spalovacích motorů

Není to ale jen o přechodu na elektrický pohon, ale také o tom, že Volkswagen minulý týden odhalil ambiciózní plán s koncem spalovacích motorů, čímž by mohl udělat takovou symbolickou tečku za Dieselgate, byť pochopitelně zatím jen gestem a proklamací. Podle svých nejnovějších plánů, jak informovala agentura Reuters, chce tradiční německá automobilka vyvinout poslední vůz se spalovacím motorem v roce 2026, přičemž až do roku 2040 by je pak měla prodávat. Vše ostatní už ale bude elektrické.

waymo-one2

Přečtěte si takéStartup Waymo z Googlu zahajuje první komerční provoz samořídících taxíků na světěStartup Waymo z Googlu zahajuje první komerční provoz samořídících taxíků na světě

Už víme, že Volkswagen chce do nové generace baterií a celkově rozvoje elektromobility investovat v následujících letech desítky miliard eur, s tím, že se odvolává především na pařížskou klimatickou úmluvu z roku 2015, která stanovila určité emisní cíle. A ty bude prý možné naplnit jen tehdy, pokud už nebudou v roce 2050 jezdit žádná auta se spalovacími motory. Ostatně konec prozatím alespoň s dieselovými motory vyhlásilo i Porsche, které v příštím roce zaútočí se svým prvním elektromobilem Taycan.

bmw-vision-inext

Foto: BMW

BMW Vision iNEXT

Mnoho přísnějších emisních limitů nicméně vejde v platnost ještě před rokem 2050 a Volkswagenu paradoxně nepomáhá, že se jeho diesely i vinou zmíněného skandálu přestávají prodávat. Jeho nejnovější dieselové vozy totiž paradoxně vypouštějí méně oxidu uhličitého než benzínové, a tak Volkswagenu nezbývá nic jiného, než začít prodávat plně elektrické vozy v co největším počtu co nejdříve. Už do dvou let má dokonce přijít s elektromobily za zhruba půl milionu korun.

Přelomová platforma od BMW

Mohutně investovat do elektrických a samořídících aut chce i koncernové Audi, které nedávno vyhlásilo, že má pro následující roky připravených 14 miliard eur. Navíc právě Audi už ukázalo také své první elektrické SUV e-tron, s nímž chce konkurovat mimo jiné i Tesle a jejímu Modelu X nebo Jaguaru I-Pace. Se svým elektrickým SUV už se vytasilo také BMW, ale jeho model iX3 má vyjít až za necelé dva roky. BMW má každopádně v rukávu ještě jiné eso.

Na veletrhu LA Auto Show tato německá automobilka ukázala novou platformu, díky které dokáže na jediné lince vyrábět hned tři typy aut: se spalovacím motorem, hybridy i plně elektrické. Přelomová platforma umožní BMW vložit do vozu jakoukoliv pohonnou jednotku, aniž by se kvůli tomu musela přestavovat celá linka. Jak píše magazín Wired, právě to je dnes jeden z největších problémů tradičních automobilek, které stojí před těžkou otázkou – na jaký pohon teď vsadit?

bmw-platform

Foto: BMW

Nová výrobní platforma BMW

Vývojový cyklus je v automobilovém světě velmi dlouhý a pokud se dnes rozhodne pro jeden směr, může pak trvat roky, než se zase otočí kormidlo na jinou stranu. BMW by ale mohlo díky své nové platformě reagovat mnohem flexibilněji a nebýt závislé pouze na tom, zda se ještě nějakou dobu budou prodávat spalovací motory, nebo je lepší hned přejít na elektřinu. Na nové platformě má jako první stát produkční model vycházející z konceptu BMW Vision iNext a klíčové je na ní to, že se inženýrům v BMW podařilo zkombinovat do jedné jednotky elektrický motor a převodovku s výkonovou elektronikou, což byly až dosud oddělené komponenty.

BWM tak díky tomu může nasadit například jednu elektrickou jednotku na zadní kola a dopředu přidat spalovací jednotku pro hybridní pohon, nebo přidat druhou elektrickou jednotku pro plně elektrický vůz. A nebo samozřejmě nemusí být elektrická jednotka ve vozidle žádná. Je možné, že se podobné vozy v budoucnu objeví i v Česku, kde chce BMW do tří let začít testovat své samořízené vozy.

Francouzský student navrhl po vzoru NASA speciální kolekci nábytku pro pohodlnou práci z domova

Nela VítováNela Vítová

pascal-furniture
0Zobrazit komentáře

Takzvaných freelancerů, tedy profesionálů na volné noze, stále přibývá a mnoho z nich pracuje mimo klasické kanceláře. Nejčastější volbou jsou pro ně kavárny, coworkingová centra, ale často operují i z pohodlí své postele. To se sice může zdát na první pohled jako splněný sen, ale není to tak úplně pravda. Člověk má totiž tendenci při práci v posteli sedět ve velmi nepřirozených polohách, což může mít za následek problémy s bolestmi zad i celého těla.

Francouzský student designu Geoffrey Pascal se proto rozhodl přijít s řešením a navrhl kolekci nábytku s názvem Grafeiphobia. Ta je určena pro ty, kteří neradi tráví čas u pracovního stolu a volí místo toho pohodlnější a měkčí variantu. Vytvořil tři různé modely, které jsou vhodné pro člověka jakékoliv výšky díky tomu, že jednotlivé části jsou samostatné, a proto se dají složit v libovolné vzdálenosti od sebe.

geoffrey-pascal-grafeiphobia-furniture-col_2

Základem každého kusu je dřevěný rám, ke kterému je přidělané čalounění přizpůsobitelné dle libosti uživatele. Výsledkem je nábytek, který na jednu stranu připomíná postel, přitom ale nabízí kvalitní a zdravou podporu pro celé tělo. Díky speciálnímu provedení všechny polohy drží tělo v neutrální pozici, jak ji charakterizovala NASA, čímž rozděluje váhu člověka do několika hlavních bodů. Jde skutečně o pozici odvozenou od astronautů, kteří ji praktikují při stavu bez tíže pro správné držení těla.

Inovativní absolventská práce

Pascal začal na svém nápadu pracovat již během studií na vysoké škole designu v Eindhovenu. Sám totiž pociťoval, že práce u stolu se sklopenou hlavou mu nevyhovuje, a navíc se setkával se stále větším počtem lidí, kteří pracují v posteli.

Název kolekce Grefeiophobia si vymyslel sám, stejně jako její význam. Tak nazval také smyšlený strach ze stolů, který celou jeho myšlenku započal.

„Když při práci sedím na židli u stolu, vždycky mám pocit, že jsem k tomu nucený. Cítím se vystresovaný a jsem pod tlakem, což mi akorát ubírá na produktivitě,“ vysvětluje Pascal pro designový magazín Dezeen.

geoffrey-pascal-grafeiphobia-furniture-col_5

„Proto jsem se rozhodl experimentovat sám na sobě a pracovat každý den z postele. Na tom jsem si ověřil, že vztah k práci se tím úplně změní. Najednou máte více pohodlí, na práci více času, jste méně vystresování a cítíte se soustředěnější,“ doplňuje Pascal, který ale přišel také na to, že práce v posteli s sebou nese i negativní účinky.

Podle studií totiž není zdravé pro tělo ani psychiku člověka pracovat i spát na jednom místě. To se týká také hygieny. Pascala tedy napadlo pohodlí zachovat, ale přenést ho jinam.

Zdravá záda i větší produktivita

Pro spolupráci si vybral belgického výrobce matrací Recticel, který mu vyrobil několik typů pěnových polštářů s různou hustotou výplně, jež simulují odlišné polohy ležení v posteli. Na základě toho také vytvořil svůj projekt. Z úvodní myšlenky se nakonec zrodily tři modely, které se dají užít jak doma, tak i umístit do prostoru kanceláře.

geoffrey-pascal-grafeiphobia-furniture-col_8

Model The Basic Besk

První model „The Basic Desk“ je inspirován klasickou polohou v sedě s notebookem na klíně a skládá se ze tří různých částí, z nichž každá je určena pro jinou část těla. Opěrku zad zajišťuje jeden polštář ve tvaru válce a dva obdélníkové, dále set tvoří sedátko a nakonec opěrka pod nohy, která může sloužit také jako malý úložný prostor. Model je určen pro delší práci až okolo tří hodin.

Model s názvem „The Triclinium Gum“ je nakloněná rovina, která umožňuje ležení na boku. Součástí setu je stolek pro práci s počítačem i papírovými dokumenty a také samostatný polštářek přinášející více pohodlí při umístění mezi nohy. V sadě je možné objednat i další polštáře a popruhy navíc, díky kterým se dá model i různě adaptovat. Příkladem může být design s názvem „Popsicle“, tedy poloha ve stoje. Ten je podle tvůrce vhodný spíše pro kratší práci do maximálně 30 minut.

geoffrey-pascal-grafeiphobia-furniture-col_1

Model The Triclinium Gum

Posledním modelem z kolekce je „The Flying Man“ vhodný především pro práci do hodiny či ke konci dne, kdy je člověk již unavený. V tomto případě uživatel leží na břiše podepřen třemi různými částmi. Jedna pod nohami, dále polštář pro měkkou podporu břicha a hrudníku a nakonec pojízdný stolek, který je možné užít kromě toho také jako čalouněnou stoličku. Stejně tak se jako sedátko a stůl dají obráceně použít i části pro nohy a břicho.

Klíčem je polohy střídat

Pascal však zároveň tvrdí, že je nutné polohy střídat podle toho, jakou práci člověk zrovna dělá. Nejlepší je tedy mít všechny tři modely, aby uživatel mohl jednoduše přecházet z jednoho na druhý. Jenom tak se nebude cítit unavený a znuděný tím, co právě dělá, jako by tomu nejspíš bylo při sezení na obyčejné židli.

geoffrey-pascal-grafeiphobia-furniture-hero-1704×1019

Model The Flying Man

ostrejsi-affilbox-prodej-podilu-janicek-kadlecek-martinek-blaha-2025-copy

Přečtěte si takéZa rok změřili konverze za sedm miliard korun, teď mění majiteleZa poslední rok změřila konverze za sedm miliard korun. Česká firma teď mění majitele

Ačkoliv je kolekce nová, letos již byla představena kromě  výstavy na škole Design Academy v Eindhovenu také na nizozemském Design Weeku vedle dalších projektů absolventů. Podle všeho to vypadá, že tyto inovativní způsoby jsou lidem stále bližší, a je o ně i nemalý zájem. Podobné designové variace totiž letos představily i známé designové společnosti jako je londýnské studio Edward Barber and Jay Osgerby či švédská společnost Blå Station.

Foto: Grafeiphobia