Cadillac vstoupí mezi elektromobily. Ukázal své elektrické SUV, kterým má konkurovat Tesle i Jaguaru

cadillac-electric
0Zobrazit komentáře

Letošní rok bude pro tradiční automobilky, které se snaží novými elektrickými modely konkurovat zavedeným hráčům na trhu v čele s Teslou, zcela zásadní. Ať už jde o Porsche a jeho Taycan, který se má začít vyrábět v druhé polovině roku, nové elektrické i hybridní modely od BMW, Audi, Volkswagenu, ale i dalších automobilek jako třeba Aston Martin.

A k těm všem se má zařadit i Cadillac, který v průběhu minulého týdne představil dvě fotografie svého plně elektrického konceptu, u něhož zatím nejsou známy žádné zásadní detaily, ale který naznačuje obrovskou změnu, kterou Cadillac v následujících letech projde. Jeho vlastník General Motors se totiž chystá z Cadillacu udělat vlajkovou značku pro elektrifikaci svého portfolia.

Prvním takovým modelem Cadillacu má být SUV na nové platformě BEV3, kterou bude využívat hned několik značek spadajících pod General Motors. Obecně lze říci, že bude mít nastávající model hned několik konfigurací, mezi kterými nebude chybět varianta se zadním či předním pohonem a pohonem všech čtyř kol. Zatím ovšem není jasné, zda bude nové SUV pouze elektrické, nebo Cadillac nabídne i alternativu se spalovacím motorem.

cadillacev2

Největším konkurentem podobného SUV je především na americkém trhu hlavně Model X od Tesly, který se prodává již přes 3 roky a je v rámci své kategorie, stejně jako Model S nebo menší Model 3, bestsellerem. Proč je ale Cadillac, potažmo General Motors, tak zásadní? Hned po Tesle bylo loni General Motors nejúspěšnějším prodejcem elektromobilů ve Spojených státech.

Pod General Motors patří mimo Cadillacu také Chevrolet, Buick nebo GMC. Na poli alternativních pohonů z těchto značek boduje Chevrolet s elektromobilem Bolt a hybridem Volt. Vůbec nejúspěšnějším elektromobilem pod GM je nicméně miniaturní vozítko Baojun E100, kterému se daří na čínském trhu. Stále jsou nicméně jen desítky tisíc prodaných elektromobilů pod obrem jako General Motors relativně málo, vezmeme-li v potaz, že například za rok 2017 firma vyrobila více než 9,5 milionu automobilů.

e100

Baojun E100

Všechny zmíněné a dobře prodávané elektromobily pod General Motors jsou nicméně především levná vozidla, která na první pohled nemusí pro zákazníky působit designem natolik dobře, aby mohla konkurovat něčemu jako třeba Tesla. A právě proto se GM rozhodlo z Cadillacu udělat primární značku pro své elektromobily. Součástí této změny je několik nových tváří a také zavázání se k 20 novým bezemisním automobilům do roku 2023 pod celou divizí.

General Motors zároveň potvrdili, že například u nového elektrického SUV pro Cadillac budou pracovat takřka na zelené louce a začnou úplně od základů, což by mohlo zásadně změnit některé tradiční funkce a také zmodernizovat interiér, který má v základu nových modelů samozřejmě velké kožené sedačky, středový panel s velkým displejem a množství pokročilých asistentů. U Cadillacu je mezi podobnými modely s klasickou motorizací nejprodávanější crossover XT5, nastupující generace XT4 a samozřejmě velké SUV Cadillac Escalade.

Airbus

Přečtěte si takéAerolinka pro mileniály daleko nedoletěla. Joon po roce a půl končí a přechází pod křídla Air FranceAerolinka pro mileniály daleko nedoletěla. Joon po roce a půl končí a přechází pod křídla Air France

Kromě Tesly by tak konstrukcí i parametry mohl nastupující elektromobil soupeřit i s již prodávaným  elektrickým SUV od Jaguaru s názvem I-PACE, které nabízí výkon téměř 400 koní, dojezd 376 kilometrů na jedno nabití s 90kWh baterií a dobití na 80 % kapacity za pouhých 85 minut. Jeho cena ovšem začíná v Česku na hranici 2 milionů korun, což by však mohlo být o několik set tisíc více než u chystaného elektrického SUV Cadillacu, když vezmeme v potaz ceny jeho současných vozů.

ipace

Konkurenční elektrické SUV Jaguar I-Pace

Standardní SUV modely Cadillacu, předně tedy XT5, začíná v Česku na 1,3 milionu korun ve své šestiválcové, 3,6litrové verzi. Ceny pro levnější XT4 nejsou zatím v tuzemsku známy, nicméně se bude pravděpodobně jednat o hranici jednoho milionu korun. To je oproti Tesle, která prodává Model X v Evropě za hodně přes 2,5 milionu korun, značný rozdíl, který by mohl hrát roli.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

V Česku se loni registrovalo téměř tisíc elektromobilů a plug-in hybridů, nejvíce Volkswagen e-Golf

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

volkswagen-e-golf2
0Zobrazit komentáře

Automobilový průmysl by měl v následujících letech, respektive desetiletích projít zásadní proměnou. Už mnoho významných automobilek vyhlásilo boj spalovacím motorům, místo kterých hodlají začít nasazovat především elektrické motory a do svých vozidel vkládat baterie. V některých zemích je už tento trend vidět i na silnici, ale v České republice je zatím podíl elektromobilů stále velmi malý.

Na počet elektromobilů a plug-in hybridů v Česku se lze dívat dvojí optikou. Jedna věc je celkový podíl těchto vozidel na celém vozovém parku, který je stále minimální, ale zajímavější je sledovat meziroční růst v počtu registrací. Podle analýzy Centra dopravního výzkumu se totiž u nás loni registrovalo celkem 703 osobních elektromobilů, což značí meziroční nárůst registrací o 82 %. V roce 2017 jich bylo registrováno 387.

Podle Centra dopravního výzkumu bylo od ledna do prosince loňského roku v České republice registrováno v Centrálním registru vozidel celkem 981 osobních elektromobilů a plug-in hybridů, přičemž elektrická vozidla u nás prodávalo už 17 automobilek. Na všech registrovaných osobních vozech se nicméně elektromobily v loňském roce podílely pouze z 0,38 %. Zajímavější pak proto může být srovnání u podílu elektroaut v rámci jednotlivých automobilek.

porsche-panamera-plug-in-hybrid

Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Pokud nepočítáme Teslu, jejíchž aut bylo podle Centra dopravního výzkumu loni v Česku nově registrovaných 85 a která vyrábí pouze elektromobily, tak nejzajímavější byla situace u Porsche. Auta s elektrickým pohonem této značky se na všech nových registracích v Česku podílela již ze 6,7 % a můžeme očekávat další růst, i proto, že se Porsche chce spalovacích motorů, minimálně těch dieselových, úplně zbavit. Další pak jsou automobilky Smart (6,0 %), Jaguar (4,7 %), BMW (3,3 %), Mini (2,6 %), Nissan (2,5 %) a Volvo (2,3 %).

V absolutních číslech nicméně vede německý Volkswagen, jehož elektromobilů bylo loni v Česku registrováno celkem 308. Dále je BMW s 89 elektrovozy, Tesla (85) a Hyundai (42). Nepřekvapí tedy, že s téměř 27% podílem na poli osobních elektromobilů dominoval Volkswagen e-Golf, který ke 260 čistým elektromodelům přidal 4 plug-in hybridní verze. Druhé se umístilo BMW i3 (89 + 35) a Nissan Leaf (123).

mhd-google-maps-praha

Přečtěte si takéPraha otevřela data o hromadné dopravě. V Google Mapách už najdeme i zpoždění a mimořádnosti na trasePraha otevřela data o hromadné dopravě. V Google Mapách už najdeme i zpoždění a mimořádnosti na trase

Právě BMW i3 mělo nejvíce prodaných plug-in hybridů (35), tedy vozů, které kombinují spalovací a elektromotor, ale lze je nabíjet ze zásuvky. Druhý plug-in hybrid v pořadí bylo Porsche Panamera (25), další Volkswagen Passat (22) a Volvo XC90 (22). Všechny tyto vozy kombinují elektromotor s benzinovým motorem. Jediná výjimka, která se loni v Česku v jediném exempláři registrovala, bylo nové Audi Q7 e-tron quattro, kombinující elektromotor a diesel. Jedná se o první TDI plug-in hybrid s permanentním pohonem všech kol. Audi již nicméně má i své první plně elektrické SUV.

bmw-i3

BMW i3

V České republice se v loňském roce podle Svazu dovozců automobilů registrovalo přes 261 tisíc automobilů, přičemž celkově je u nás registrováno více než 5,7 milionu osobních vozidel. Odhaduje se, že na českých silnicích aktuálně jezdí zhruba necelých 2 200 elektromobilů. Stále více se tak ještě prodávají hybridy, které nelze dobíjet přímo ze zásuvky, ale pouze při samotné jízdě a brzdění. Těch se u nás loni prodalo více než 4 tisíce. Prozatím se tedy nemůžeme rovnat například Norsku, které patří v elektromobilitě na světovou špičku.