Takřka každý internetový obchod, a nejen ten, řeší, jak se co nejlépe dostat k zákazníkům a zároveň jak řešit jejich dotazy v co nejrychlejším tempu. Tradiční e-mail a telefon už přitom často nestačí a možnou alternativou či doplňkem je tak chat a pokročilá analýza chování, což dalo před několika lety za vznik původně brněnskému startupu Smartsupp. Právě pod něj spadá stejnojmenná služba pro živý chat s uživateli a zákazníky na webu a také analytický projekt Smartlook.
V loňském roce se dvojici SaaS služeb podařilo dostat na tržby ve výši 35 milionů korun, což představuje 70% nárůst oproti roku 2017. Smartlook se na těchto číslech podílel 16 miliony korun při 100% růstu a samotný Smartsupp chat poté 19 miliony s nárůstem o třetinu. Čísla pro CzechCrunch exkluzivně poodhalil Vladimír Šandera, jeden ze spoluzakladatelů startupu, a dodal, že letos firma cílí na dvojnásobek.
Smartlook, který funguje teprve 3 roky a umí nahrávat kompletní chování uživatelů na webu a v mobilních aplikacích, má aktuálně 54 tisíc aktivních uživatelů. Nejvíce je jich ze Spojených států, které představují přibližně 17 % všech tržeb produktu. Mezi nejčastějšími uživateli jsou především UX designeři, kteří sledují jednotlivé části webu pro další optimalizaci uživatelského zážitku, testeři nebo pracovníci zákaznických podpor pro zpětnou kontrolu chování.
Smartsupp, na kterém byl celý startup od počátku před zhruba 5 lety postaven, je oproti tomu aktuálně nejvyužívanější nástroj pro živý chat v Česku, kde ho má aktivně integrováno přes 5 700 e-shopů, tedy zhruba 15 % celého trhu, jak vyplývá z analýzy datablogu Reshoper. Za ním už je se zásadnějším využitím pouze Zopim, respektive Zendesk Chat.
Celosvětově pak službu využívá přes 57 tisíc aktivních webů a daří se jí mimo České republiky také v Polsku a Maďarku, kde je podobně jako v tuzemsku jedničkou. V loňském roce tímto způsobem vzniklo 10 milionů konverzací se zákazníky, kteří využívají živý chat jako rychlejší alternativu ke klasickému e-mailu nebo telefonnímu hovoru. Pro e-shopy to naopak znamená mnohem podrobnější sběr dat.
Rychlejší růst v posledních letech byl podpořen i investicí ve výši 10 milionů korun, kterou startup získal ve druhé polovině roku 2016 od Reflex Capital při valuaci blížící se 67 milionům korun. Tehdy se ještě jeho tržby pohybovaly v jednotkách milionů korun. V letošním roce se vedle růstu připravuje tuzemský startup na integraci Smartsupp služeb do Facebook Messengeru, což navazuje na nedávné spuštění samostatné mobilní aplikace, ve které lze spravovat veškeré dotazy a odpovědi.
„Zákazníci budou moci společnost kontaktovat přímo v rámci Messengeru, s tím, že zprávy spadnou na druhé straně do Smartsupp, kde na ně může zákaznická podpora komfortně odpovídat. Integrace dalších kanálů a chatbotů bude následovat krátce po Messengeru,“ říká k integraci spoluzakladatel Smartsupp Vladimír Šandera.
„Letos se plánujeme se Smartlook zaměřit na větší klienty, kteří hledají pokročilé řešení pro kvalitativní datovou analytiku. Díky rozšíření o nahrávání chování uživatelů v iOS a Android aplikacích a hrách chystáme ještě masivnější expanzi,“ doplňuje šéf firmy Petr Janošík.
Mohl ležet na pláži, užívat si svou odměnu, ke které přišel po úspěšných letech ve Skrz.cz a jeho následném prodeji, a konečně na pár měsíců vypnout. Jenže to by nebyl Petr Kováčik, jemuž začalo v hlavě šrotovat, co bude dál dělat, ještě dřív, než naposledy oficiálně prošel 31. 12. 2018 dveřmi vinohradských kanceláří největšího tuzemského slevového vyhledávače. Tehdy už český internetový matador Petr Kováčik věděl, že ho odpočinek nečeká.
Skrz.cz se pod jeho vedením za osm let vypracoval v největší vyhledávač slev v Česku a sladká odměna za dobrou práci přišla v srpnu 2017, kdy Skrz spolu se Slevomatem v obřím dealu za 1,5 miliardy korun odkoupila britská skupina Secret Escapes. Kováčik nakonec ve firmě, kterou pomáhal budovat od nuly, ještě několik měsíců zůstal a připravoval půdu na předání žezla.
Definitivní rozhodnutí padlo loni před létem, kdy Kováčik zašel za svými novými britskými šéfy a řekl jim, že má splněno a skončí. Ve světě e-commerce strávil dlouhé roky, v rámci byznysu Skrzu dosáhl na tuzemský vrchol, připravil expanzi do zahraničí a potřeboval novou motivaci. V momentě, kdy v Londýně oznamoval, že na konci roku skončí, měl ještě v hlavě možnost, že by si začátkem nového roku na chvíli odpočinul a vypnul.
„Jenže zlom přišel na podzim, kdy jsem se vydal na delší zahraniční cestu. Jelikož jsem už věděl, že ve Skrzu končím, tak se mi okamžitě uvolnila hlava, a místo Skrzu se v ní objevila nová věc,“ popisuje Kováčik, jak se rodil nápad na jeho další startup, tentokrát už od první chvíle globální a potenciálně mnohamiliardový byznys. „Poprvé mě to napadlo už v roce 2015, ale tehdy na to ještě nebyl čas. Všechno, co mě napadne, si nicméně zapisuju, a tak jsem se k tomu jen vrátil a všechno to do sebe zapadlo,“ pokyvuje Kováčik.
Foto: Blabu
Zakladatel Blabu Petr Kováčik
Na důkaz, že si nevymýšlí, mě nechává nahlédnout do svých poznámek v Evernotu, kde za poslední roky nastřádal hned několik byznysových nápadů. Našli byste tam podnikání s automobily, několik technologických projektů, rozmanité služby, ale Kováčik si hned na začátku vzpomněl na konkrétní projekt, zapsaný před necelými čtyřmi lety. „Jen jsem zkontroloval, jestli to skutečně není blbý a jestli to pořád ještě nikdo nedělá.“ A jelikož to pořád nikdo nedělá, rozhodl se, že jde do toho.
„Jmenujeme se Blabu a naším cílem je postavit globální platformu pro instantní video konverzace s rodilými mluvčími,“ začíná pitchovat Kováčik svůj nový startup. Když to slyšíte poprvé, automaticky se musíte ptát: to opravdu nic takového neexistuje? A Kováčik je na tuto otázku velmi dobře připraven. Koncem loňského roku už věděl, že ho v lednu žádná dovolená nečeká. Po večerech a víkendech si totiž dělal podrobnou rešerši, jestli skutečně nikdo takový není, a pomalu vše rozjížděl.
Navíc ještě v listopadu dokázal do týmu získat klíčovou posilu. V Liftagu v té době končila Eva Peterková, která měla na starosti expanzi do nových měst a business development, a s Petrem Kováčikem se potkala vlastně náhodou díky svému šéfovi Ondřeji Krátkému, který ji nabídl pomoc s hledáním nové práce. Měla sice už za sebou několik pohovorů a na stole nabídky z různých firem, ale pak ji v e-mailu přistála zpráva od Petra, kterého v té době ještě ani pořádně neznala.
„Poslal mi dvouřádkový pitch svého nápadu a napsal, že zatím nemá jméno, nemá lidi, nemá kanceláře, že to bude až za pár měsíců a co na to říkám,“ směje se dnes Eva Peterková, která v Liftagu strávila dva roky a s rozjížděním startupů od nuly neměla příliš zkušeností. Když se pak ale s Petrem Kováčikem nad jeho novým nápadem potkala, měla jasno, že do toho chce jít.
Eva Peterková, COO Blabu
A co že tedy přesně půjde? „Jako jsme dnes zvyklí si pouštět Netflix, kdykoliv se chceme podívat na film, tak si budete moci kdykoliv spustit Blabu a okamžitě si procvičovat angličtinu nebo jakýkoliv jiný jazyk. Propojíme vás s rodilým mluvčím, se kterým budete moci nezávazně a jak dlouho budete chtít konverzovat na libovolná témata,“ popisuje Kováčik hlavní myšlenku nového startupu Blabu.
Kováčik nezastírá, že nepřichází s něčím úplně přelomovým, protože různé jazykové platformy již existují, ale podle něj jde o to, jak bude Blabu fungovat, a vrací se k tomu, jaktože něco podobného ještě neexistuje. Někteří konkurenti prý vznikly již před mnoha lety a zasekli se a mnoho platforem jsou pouze jazykové školy přenesené z offlinu do onlinu, což už je dnes podle Kováčika přežité.
„Dnes musí být všechno instantní, ihned. Chci si trénovat angličtinu, když mám čas já a ne kdy ho má učitel. Blabu chceme postavit podle současných moderních trendů a změnit způsob, jak tato oblast vzdělávání funguje,“ neskrývá ambice Kováčik, který s tímto nápadem nepřišel jen tak. Sám totiž před časem narazil, když si chtěl oprášit němčinu. Všichni učitelé nabízeli pouze standardní hodinové lekce v daný čas a den v týdnu, což Kováčik jako neustále zaneprázdněný šéf Skrzu nemohl akceptovat.
Proto vymyslel úplně nový model, kdy z celé rovnice právě učitele a rigidní standardní způsob výuky vyřadil. Ne že by snad byli učitelé špatní, ale Blabu nebude primárně o učení, ale o konverzaci a tedy pro lidi, kteří již vybraným jazykem do jisté míry vládnou a potřebují především mluvit, aby se zdokonalovali. „Nebudeme mít učitele, ale běžné lidi ze všech koutů světa, abyste se mohli propojit třeba s Newyorčanem z Bronxu nebo Angličanem z Newcastlu, pokud zrovna tam pojedete a budete se chtít dopředu připravit,“ popisuje Eva Peterková a druhým dechem dodává, že výukové platformy rozhodně Blabu nenahradí, ale bude jejich vhodným doplňkem.
Tomáš Strejček, CTO Blabu
Byť se tomu slovu Petr Kováčik snažil většinu našeho rozhovoru vyhnout, nakonec ho stejně utrousil. „Je to uberizace výuky jazyka, kdy na jedné straně lidem poskytujeme snadnou možnost konverzace v cizím jazyce na vyžádání a na druhé nabízíme rodilým mluvčím si kdykoliv zajímavě přivydělat,“ doplňuje. Aby to celé fungovalo, musí se postavit kompletní a robustní technologická platforma, ve které bude běžet všechno – a hlavně samotné videohovory, kterých může být v budoucnu klidně stovky tisíc najednou.
Proto si dal Kováčik do startu ještě jeden důležitý úkol, aby našel schopného člověka, který by celý vývoj řídil. A opět mu přálo štěstí, protože svého CTO také našel hned na začátku a opět vcelku náhodou. Technologickým ředitelem Blabu bude Tomáš Strejček, který dosud působil v iflixu, což je obdoba Netflixu pro rozvojové trhy. „Jelikož je Blabu také hodně o streamingu, tak jsem to s ním nejprve jen konzultoval, až mi nakonec oznámil, že je ve výpovědi a rád by se k projektu přidal,“ vzpomíná Kováčik. Základní kostra jeho týmu ve složení Kováčik, Peterková, Strejček je tak nyní kompletní a začne pořádná práce.
Sám třiatřicetiletý internetový podnikatel do Blabu vkládá na začátku 20 milionů korun, aby se mohl tým plně soustředit na práci a zpočátku neřešil trable s financováním. Jelikož chce již za pár měsíců Kováčik začít v rámci MVP novou platformu testovat, bude v následujících týdnech usilovně hledat plno vývojářů a také lidí do byznysu, jak bude aktivity rozjíždět.
Tým Blabu: Eva Peterková (COO), Petr Kováčik (CEO) a Tomáš Strejček (CTO)
Když se Kováčika zeptáte, jaké má se svým novým projektem cíle, tak zcela otevřeně odpoví: „Abych byl upřímný, potenciál jsme ani nepočítali. Jednoduchá statistika je, že jen angličtinu se na světě učí 1,5 miliardy lidí. Naším cílem jsou tedy alespoň miliony uživatelů, ale tady opravdu platí, že sky is the limit.“ V Blabu si zároveň uvědomují, že globální škálování a další rozvoj celé platformy bude mnohem dražší než pár desítek milionů korun, ale to je zatím daleko. Důležité bude službu rozjet, spoustu věcí otestovat a pak s ní jít za hranice, a to jak geograficky, tak jazykově.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.