Leo Express loni přepravil 1,8 milionu cestujících a zvýšil obrat o 120 % na 800 milionů korun

leos-novotny-leo-express

Foto: Leo Express

Leoš Novotný mladší, zakladatel Leo Expressu

0Zobrazit komentáře

Tuzemský přepravce Leo Express navazuje na výsledky první poloviny loňského roku, kdy se jeho obrat přehoupl přes hranici 315 milionů korun, a ohlašuje rekordní výsledky za celý rok 2018. Skupina Leoše Novotného (na úvodní fotce) přepravila 1,8 milionu cestujících a zvedla obrat o 120 procent na 800 milionů korun. Výsledek EBITDAR (tedy zisk před zdaněním, úroky, odpisy, amortizací a náklady na restrukturalizaci nebo nájmy) jen v České republice vyrostl trojnásobně na 90 milionů korun.

Největší nárůst Leo Express zaznamenal především díky německému trhu a zapojení linky Berlín–Stuttgart a spuštění provozu mezi Prahou a polským Krakowem. Ostatně právě Polsko se spolu s Ukrajinou a Německem podílelo například na růstu počtu cestujících vůbec nejvíce. „Jsme rádi, že naši cestující a fanoušci sdílí naši vizi kvalitní a ekologicky udržitelné dopravy. I přes výpadek jedné jednotky jsme dokázali přepravit 1,8 milionu cestujících. Finančně jsme více než zdvojnásobili tržby za celou skupinu,“ doplňuje šéf Leo Expressu Peter Koehler.

leo-express-vlak

Foto: Leo Express

Vlak Leo Expressu

V letošním roce by se chtěl Leo Express dotknout z pohledu obratu hranice jedné miliardy korun, pomoci by k tomu mohlo i spuštění služby v Pardubickém a Zlínském kraji. Dle slov Petera Koehlera jsou ve spojích prakticky neustále vyprodané třídy Premium a Business, které nabízí více soukromí a pohodlnější sedačky. Čím dál větší počet cestujících navíc rezervuje jízdenky přes mobilní aplikaci, kde má aktuálně Leo Express kolem 60 tisíc aktivních uživatelů.

Snahou Leo Expressu je mimo tradiční vlakové a autobusové přepravy, na níž spolupracuje s FlixBusem, zajistit takzvaný komplexní door-to-door servis, kdy chce pomoci zákazníkům s přepravou i mimo tradiční spoje. Ostatně Leo Express provozuje společně se Škoda Auto DigiLab službu na sdílené pronájmy automobilů HoppyGo.

Peter-Koehler-leo-express

Foto: Leo Express

Peter Koehler, šéf Leo Expressu

V loňském roce se nicméně Leo Expressu nevyhnuly ani určité finanční komplikace. I když vykazuje rostoucí obrat i zisk, na svůj provoz hledal další financování prostřednictvím P2P půjčkové platformy Bondster, na které nakonec vybral celkem 8 milionů korun. Financování probíhalo prostřednictvím skupiny ACEMA s původním cílem 10,1 milionu korun při 9,1% úroku. Půjčka disponovala zástavním právem na německou entitu Leo Express GmbH, pod níž provozuje Leo Express vlaky FlixTrain. Je ovšem otázkou, na co přesně firma peníze využila.

Největší český e-shop Alza.cz loni vyrostl o pětinu. Obrat dosáhl na rekordních 25 miliard korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

alza-vydej-top
0Zobrazit komentáře

Největší český internetový obchod Alza.cz má za sebou další rekordní rok, v němž vyrostl o necelých dvacet procent. Alza podle svých předběžných výsledků dosáhla v roce 2018 na obrat ve výši 25 miliard korun bez DPH, o rok dříve to bylo 21 miliard korun. Ještě významněji rostl počet objednávek, za uplynulých dvanáct měsíců o 30 procent na 10,3 milionu. Báze unikátních zákazníků se vyšplhala na 3,7 milionu. Celá česká e-commerce loni pro srovnání rostla o 17 %, sama Alza o 19,3%.

K rekordnímu roku Alze významně pomohl jeho závěr, v němž utržila přes 2 miliardy jak během tradičně nejsilnější vánoční sezony, tak také v rámci dlouhotrvající akce Black Friday. Nejsilnější den pro tuzemskou e-commerce jedničku přišel 17. prosince, kdy dosáhla obratu 240 milionů korun a vyřídila 108 648 objednávek.

„Napříč zeměmi rostlo Česko 21 % a Slovensko 15 %. V Maďarsku dosáhl obrat téměř 1 miliardy korun, meziroční nárůst činil 129 %. Přes 51 % plateb bylo uskutečněno kartou (terminál i on-line) a více než 50 % objednávek šlo z mobilních zařízení,“ komentuje výsledky za loňský rok Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz.

alza_vydej

Nejvíce se v roce 2018 na Alze prodávaly notebooky, mobilní telefony, počítačové komponenty, příslušenství, televize, bílé elektro (např. pračky, sušičky) a malé domácí elektro (např. kávovary), které vytvořily miliardové obraty. Celý rok nicméně nebyl pouze o samotném prodeji. Alza rozšiřovala také své další služby.

Během roku 2018 otevřela hned tři unikátní samoobslužné výdejny, které nazývá Prodejnami budoucnosti. Poslední se otevřela v listopadu v Praze v prostorách stanice metra Můstek, první vznikla na začátku roku na pražské Floře a třetí je aktuálně u stanice metra Budějovická. Další Prodejnu budoucnosti už Alza plánuje otevřít mimo Prahu, zvažují se Brno a Bratislava.

Expanze na západ, sportovní jednička a domácí mazlíčci

Vedle samoobslužných prodejen Alza představila také nový způsob doručování do tzv. HomeBoxu. Jde o zabezpečenou bednu, kterou si můžete uložit před dům a nemusíte tak řešit předávání nebo vyzvedávání zboží, kurýr vám ho uloží přímo do HomeBoxu. V roce 2018 zapracoval největší český e-shop také na rozšíření svých odběrných míst, kterých přibylo i díky spolupráci se Zásilkovnou přes 1 800. Další možnost vyzvednutí zboží představují rovněž samoobslužné Alzaboxy, těch je aktuálně přes 80.

petr-andrysek-socialsharks

Přečtěte si takéZakladatel Socialsharks Petr Andrýsek jde do herního světa. Do esportu investuje 8 milionů korunZakladatel Socialsharks Petr Andrýsek jde do herního světa. Do esportu investuje 8 milionů korun

Stále významněji vstupuje Alza také do nových oblastí ve finančních službách. V svých platebních automatech spustila prodej kryptoměn a také zavedla tzv. Třetinku, kdy může zákazník zaplatit jen třetinu ceny a do tří měsíců doplatit zbytek bez navýšení. Třetinku podle Alzy loni využilo 11 tisíc zákazníků s tím, že čtvrtina z nich tímto způsobem kupovala mobilní telefony. Průměrná cena prodaného zboží v rámci Třetinky činila 11 tisíc korun. U firemních zákazníků pak Alza nově začíná testovat službu NEO na pronájem různých zařízení.

alzapower-baterky

Fabian Gabriel

Přečtěte si takéProgramovat se učil na gymplu, teď bude pracovat pro MicrosoftProgramovat se učil na gymplu ve Zlíně. Teď v Seattlu nastupuje do Microsoftu a radí, co pro to udělal

Do nového roku Alza vstupuje se stejným počtem zaměstnanců, kterých je přes 1 500 s věkovým průměrem 28 let, a plánuje nadále významně investovat jak do další evropské expanze, kde se vedle posilování pozice v Maďarsku chystá první krůčky do Rakouska a Německa, tak do služeb spojených s doručováním zboží.

V plánu je další rozvoj vlastní značky AlzaPower, která byla představena koncem loňského roku a aktuálně už obsahuje 49 položek od nabíječek přes powerbanky až po reproduktory. Jde o výrobky v ekologickém a plně recyklovatelném balení, kterých Alza za necelé dva měsíce prodala desítky tisíc kusů. Tuzemská e-commerce jednička také letos otevře novou nabídku produktů pro domácí mazlíčky a rozšíří segment sportovního vybavení, který stále roste. „Co se týče sortimentu, chceme se letos stát největším sportovním e-shopem v Česku,“ hlásí Tomáš Havryluk.