Tomáš Čupr vydává dluhopisy za 777 milionů korun. Šéf Rohlik.cz s nimi může ovládnout 75 procent firmy

Tomáš Čupr, zakladatel a šéf Rohlik.cz

0Zobrazit komentáře

Největší online supermarket v Česku Rohlik.cz, který založil a vede Tomáš Čupr, čekají v letošním roce zásadní změny. Tuzemský e-shop s potravinami, který vznikl v roce 2014, se loni poprvé dostal do mírného zisku pár desítek milionů korun a letos by se rád podíval alespoň na čtyřnásobek při obratu ve výši 5 miliard korun. Letos navíc Rohlík plánuje také expanzi do Maďarska a na to potřebuje jak stabilní zázemí, tak nový kapitál.

Proto se Tomáš Čupr rozhodl, že získá další peníze od investorů, a to nikoliv formou klasické investice, ale vydáním dluhopisů v předpokládané výši 777 milionů korun. Čupr na emisi spolupracuje s J&T Bankou a dluhopis zajistí investorům výnos ve výši 6,6 procenta s půlročním vyplácením a splatností 4 roky, která je navíc jištěná přímým zastavením Čuprova podílu ve firmě, takže by investoři v případě nesplacení získali podíl v Rohlíku.

„Mám ambici, respektive možnost koupit dalších 15 procent Rohlíku, což by mě posunulo k vlastnictví podílu někde kolem 75 procent. Pořád si myslím, že trh je mladý, firma může dramaticky růst a rozvíjet se. Je dobré mít palebnou sílu na investiční kapitál, na akvizice nebo rozvoj,“ vysvětluje svůj tah pro CzechCrunch Tomáš Čupr, pro něhož je Rohlik.cz dalším úspěšným projektem po Slevomatu či Dáme jídlo.

tomascupr

Zakladatel a CEO Rohlik.cz, Tomáš Čupr

Vzhledem ke čtyřleté splatnosti dluhopisů Čupr plánuje, že v Rohlíku zůstane ještě minimálně právě další čtyři roky, ale pokud by musel z nějakých důvodů firmu opustit, budou dluhopisy zesplatněny okamžitě. Peníze získané z vydaných dluhopisů chce využít k doplacení nedávno nabytého podílu a nákupu dalších akcií, který by jeho celkový podíl navýšil až na 75 procent. Další peníze budou využity na vylepšení automatizace skladu a také tuzemskou a zahraniční expanzi, včetně maďarského hlavního města Budapešť.

V první fázi oslovuje emise dluhopisů investory s minimálním vkladem ve výši 3 milionů korun a není prozatím viditelná veřejně. Dle zprávy J&T Banky, do které měl možnost CzechCrunch nahlédnout, má navíc Tomáš Čupr se svým vehiklem Rohlik.cz Finance a.s., prostřednictvím něhož dluhopisy vydává, možnost částku 777 milionů korun navýšit až o dalších 50 procent. Hodnota jednoho dluhopisu je pak stanovena na 10 tisíc korun, což by měla být po případném schválení prospektu Českou národní bankou také minimální výše investice pro ostatní zájemce.

fooshoppeterhajducek

Přečtěte si takéPeter Hajduček: Nebýt Justina Biebera, Footshop by už nebyl. Loni jsme prodali boty za půl miliardy korunPeter Hajduček: Nebýt Justina Biebera, Footshop by už nebyl. Loni jsme prodali boty za půl miliardy korun

Věřím, že máme investorům co nabídnout. Tohle je emise pro kvalifikované investory, možnost spouštíme od 31. ledna ve výši tří milionů korun. První zájem o investici do naší emise registrujeme už teď. Dále pro ČNB připravujeme ke schválení prospekt a pak investici nabídneme i drobnějším investorům s vkladem od 10 tisíc korun. To by se mohlo stát v následujících týdnech. Pomáhá nám s tím J&T Banka, která je pověřena i prodejem té emise,“ doplňuje pro CzechCrunch Tomáš Čupr.

rohlikweb

Šéf Rohlíku navíc prozradil, že za leden skončí jeho firma v zisku EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) ve výši 9 milionů korun, a tvrdí, že by byl zklamaný, kdyby letos jeho firma nedosáhla na zisk přes 100 milionů korun. Čupr věří, že má firma dostatečně velkou sílu a reputaci na to, aby mohla nad podobným financováním uvažovat, a to i přesto, že je aktuálně trh korporátních bondů nejistý, respektive největší zájem investorů má již pravděpodobně za sebou.

A zatímco se chystá Čupr vybírat nemalé peníze, jeho online supermarket spouští jednu novinku za druhou. Ambicí Rohlíku je postupně se zbavit co největšího množství plastů, kdy nedávno oznámil například využití igelitových sáčků již pouze na mražené zboží. Došlo i na spolupráci s oblíbenou pražskou pekárnou Eska, spadající pod Ambiente, nebo s Antonínovým pekařstvím.

Největší tuzemský potravinový e-shop experimentuje také s fyzickými výdejními místy s názvem Rohlík Point, do kterých se vozí převážně malé nákupy s dopravou zdarma od 300 korun, a loňský rok zakončil rekordními Vánocemi, i díky kterým se vyhoupl do mírného zisku. Ještě v říjnu pak Tomáš Čupr oznámil významnou spolupráci s lékárnami BENU, kdy si lidé mohou k nákupu potravin přihodit i základní léky.