BMW a Daimler budou společně konkurovat Uberu a dalším. Do mobility budoucnosti nalijí přes 1 miliardu eur
Na tradiční automobilky je vyvíjen tlak ze všech stran. Neustále jsou zpřísňovány limity pro vypouštění škodlivých plynů, ze spalovacích motorů se začíná – jak díky emisním limitům, tak tlaku konkurence – přecházet na elektromotory a do řemesla alespoň zčásti fušují automobilkám i menší startupy, respektive v některých případech naopak podněcují ke konání právě menší firmy velké automobilky. Důkazem je tento týden oznámená obří spolupráci mezi dvěma tradičními hráči – BMW a Daimlerem.
Vedle samotných automobilů se totiž ve světě stále více řeší také obecně budoucnost mobility a osobní a městské přepravy a právě do této oblasti se chystají německé automobilky s desítkami let dlouhou tradicí mohutně investovat. BMW a Daimler vloží do služeb mobility ve významné společné investici přes 1 miliardu eur, což je přes 25 miliard korun.
Ani jedna firma není v oblasti služeb spojených s dopravou úplným nováčkem. Vedle samotné výroby vozů už BMW i Daimler provozovali například vlastní carsharing, ale tlak z trhu je přiměl k tomu, aby všechny své služby spojili a nadále je rozvíjeli společně. Výsledkem je tak pět společných podniků Reach Now, Charge Now, Free Now, Park Now a Share Now, které mají podle BMW a Daimleru již nyní zhruba 60 milionů uživatelů po celém světě.
V plánech obou automobilek mimo jiné je, že po celém světě vytvoří tisíc nových pracovních pozic. Od společné investice si BMW Group a Daimler AG slibují optimalizaci nákladů a maximalizaci šancí na úspěch. Konečnou vizí jsou plně elektrické, autonomní a tzv. on-demand (tedy na vyžádání) služby. Soustředit se bude pět společných podniků na všechny zásadní oblasti mobility.
„Naše služby mobility si vytvořily silnou uživatelskou základnu a nyní podnikáme další strategický krok. Spojujeme sílu a expertízu 14 úspěšných značek a investujeme více než 1 miliardu eur do založení nového hráče na rychle rostoucím trhu městské mobility,“ oznámil Dieter Zetsche, předseda představenstva Daimler AG a šéf Mercedes-Benz, který pod Daimler spadá.
V rámci společných podniků tak budou německé automobilky rozvíjet multimodální služby (Reach Now), které kombinují různé dopravní prostředky a metody, nabíjecí stanice pro elektromobily (Charge Now), alternativní taxislužbu (Free Now), parkování (Park Now) a také carsharing (Share Now).
Právě pod hlavičkou nového carsharingu se tak spojí například dosud dvě oddělené služby DriveNow od BMW a car2go od Daimleru, které budou mít dohromady 4 miliony uživatelů ve 31 městech po celém světě. Zatímco DriveNow fungovalo především v Německu a pár dalších evropských městech, car2go zase vedle Německa a několika evropských měst také ve Spojených státech, Kanadě a Číně.
V případě alternativní taxislužby, kde chce jít německý společní podnik například proti Uberu, ale také mnoha dalším, nabídne propojení služeb mytaxi, Beat, Kapten či Clever Taxi a Daimler si prostřednictvím služby Hive, patřící pod MyTaxi, již hrál i se sdílenými elektrickými koloběžkami. Do budoucna by navíc nemělo jít jen o spojení příslušných služeb, které obě automobilky dosud rozvíjely nezávisle, ale podle všeho k vytvoření jedné zcela univerzální aplikace, respektive služby.
„Máme jasnou vizi: těchto pět služeb se bude nadále stále více propojovat, aby se vytvořilo jednotné portfolio služeb mobility s plně elektrickými, samořízenými vozidly, které se autonomně nabíjejí a parkují a propojují se s ostatními způsoby dopravy,“ uvedl Harald Krüger, předseda správní rady BMW AG. Podle něj bude právě toto portfolio klíčovou součástí novodobé strategie, kdy se z automobilky stane poskytovatel mobility.