Rockaway Jakuba Havrlanta investuje do gastronomického marketu Manifesto. Loni ho navštívilo 650 tisíc lidí
Začalo to jako nenápadná myšlenka, která měla proměnit kdysi prázdný a nevyužitý prostor v centru Prahy na něco užitečného. Kousek od autobusového nádraží na Florenci vzniklo místo, kde se potkávají ti největší nadšenci do gastronomie i umění, místo, které mění zažité standardy a přináší něco nového, dokonce tam nezaplatíte ani hotovostí. Jmenuje se Manifesto Market a celé ho inicioval americký podnikatel Martin Barry, který vede neziskovou organizaci reSITE.
Letos půjde o druhou sezónu provozu, která započne v polovině března, ale vše bude trochu jiné. Na svůj další rozvoj totiž získal Manifesto Market investici od české investiční skupiny Rockaway Capital Jakuba Havrlanta, která za to získala menšinový 45% podíl. Výši investice ani jedna ze stran nekomentovala, ale Manifesto Marketu pomohou prostředky hned k několika novinkám.
„Nové zdroje využijeme k sestavení silného týmu, k expanzi na nové lokality v Česku i zahraničí, a především k vývoji digitálních nástrojů, které budou na jedné straně sloužit k efektivnímu provozu podniků a na druhé usnadňovat kontakt s návštěvníky a zvyšovat jejich komfort. Právě zde si slibujeme obrovský přínos ze strany Rockaway v nefinanční rovině, díky jejich bohatým zkušenostem a týmu expertů z online světa. Toto partnerství nám umožní prolnout fyzickou a virtuální rovinu do jedinečného zážitku,“ říká k investici Martin Barry.
V následujících letech by se tak z Manifesto Marketu měl stát globální brand, který bude možné replikovat prakticky na jakémkoliv vhodně zvoleném místě po celém světě, což má krajinářský architekt z New Yorku Martin Barry, který několik let žije právě v Česku, po velkém úspěchu prvního projektu na Florenci v plánu. A investice od Rockaway Gastro, v rámci něhož se investiční skupina Rockaway Jakuba Havrlanta věnuje právě gastronomickým projektům, má v této vizi pomoci.
Podobné prostředí je možné vidět v různých zemích, například v Thajsku (kreativní park ChangChui v Bangkoku), ale do Česka přináší Manifesto Market nový rozměr, i s ohledem na kompletní digitalizaci nebo vyloučení hotovostních plateb. V minulém roce představoval gastronomický pop-up market 27 různě rozmístěných kontejnerů na rozměrné ploše pro zhruba 400 lidí, kde se objevila více než dvacítka restaurací, pop-up stránky různých designérů, ale třeba i vyhřívaná iglú.
Ani Rockaway nicméně nemá ke gastro průmyslu daleko. Jednou z jeho investic a projektů je český startup Storyous, který nabízí kompletní restaurační systémy, respektive POS terminály pro správu rezervací či přijímání plateb. „Oslovila nás zejména vize Manifesta, která má mimořádný potenciál a přináší moderní alternativu tradičnímu offline byznysu, což je společný ukazatel všech našich investic. Jsem rád i za to, že můžeme využít naše know-how jak z retailu, tak z budování digitálních platforem,“ doplňuje k tomu partner Rockaway Dušan Zábrodský.
V globálním měřítku se obdobnému typu prostředí říká pop-up retail, což víceméně znamená, že se lokace prostoru může pravidelně měnit. Někdy to je na roční bázi, jindy zase pop-up obchody nebo jakékoliv akce fungují pouze několik hodin, dní nebo týdnů. Loni se na Manifesto Market podívalo 650 tisíc lidí.
S ohledem na to, že se v celém projektu využívají pouze bezhotovostní platby, je partnerem Manifesta společnost Mastercard a neméně důležité je partnerství s realitní divizí skupiny Penta, která pozemky u Florence vlastní a do budoucna zde plánuje vystavět nové kancelářské a obchodní centrum. I proto je vlastně první Manifesto Market plánovaný jen jako dočasná záležitost.
Letos se nicméně otevře Manifesto také na pražském Smíchově, mezi dalšími lokalitami letos či v příštím roce ale může být poprvé i zahraničí, konkrétně západní Evropa. Prozatím ovšem budou k dispozici, tedy alespoň v průběhu léta, dvě lokality v tuzemsku.