Rockaway Jakuba Havrlanta investuje do gastronomického marketu Manifesto. Loni ho navštívilo 650 tisíc lidí

manifesto-market1

Manifesto Market

0Zobrazit komentáře

Začalo to jako nenápadná myšlenka, která měla proměnit kdysi prázdný a nevyužitý prostor v centru Prahy na něco užitečného. Kousek od autobusového nádraží na Florenci vzniklo místo, kde se potkávají ti největší nadšenci do gastronomie i umění, místo, které mění zažité standardy a přináší něco nového, dokonce tam nezaplatíte ani hotovostí. Jmenuje se Manifesto Market a celé ho inicioval americký podnikatel Martin Barry, který vede neziskovou organizaci reSITE.

Letos půjde o druhou sezónu provozu, která započne v polovině března, ale vše bude trochu jiné. Na svůj další rozvoj totiž získal Manifesto Market investici od české investiční skupiny Rockaway Capital Jakuba Havrlanta, která za to získala menšinový 45% podíl. Výši investice ani jedna ze stran nekomentovala, ale Manifesto Marketu pomohou prostředky hned k několika novinkám.

Nové zdroje využijeme k sestavení silného týmu, k expanzi na nové lokality v Česku i zahraničí, a především k vývoji digitálních nástrojů, které budou na jedné straně sloužit k efektivnímu provozu podniků a na druhé usnadňovat kontakt s návštěvníky a zvyšovat jejich komfort. Právě zde si slibujeme obrovský přínos ze strany Rockaway v nefinanční rovině, díky jejich bohatým zkušenostem a týmu expertů z online světa. Toto partnerství nám umožní prolnout fyzickou a virtuální rovinu do jedinečného zážitku,“ říká k investici Martin Barry.

manifestomarket

V následujících letech by se tak z Manifesto Marketu měl stát globální brand, který bude možné replikovat prakticky na jakémkoliv vhodně zvoleném místě po celém světě, což má krajinářský architekt z New Yorku Martin Barry, který několik let žije právě v Česku, po velkém úspěchu prvního projektu na Florenci v plánu. A investice od Rockaway Gastro, v rámci něhož se investiční skupina Rockaway Jakuba Havrlanta věnuje právě gastronomickým projektům, má v této vizi pomoci.

Podobné prostředí je možné vidět v různých zemích, například v Thajsku (kreativní park ChangChui v Bangkoku), ale do Česka přináší Manifesto Market nový rozměr, i s ohledem na kompletní digitalizaci nebo vyloučení hotovostních plateb. V minulém roce představoval gastronomický pop-up market 27 různě rozmístěných kontejnerů na rozměrné ploše pro zhruba 400 lidí, kde se objevila více než dvacítka restaurací, pop-up stránky různých designérů, ale třeba i vyhřívaná iglú.

twisto-apple-pay2

Přečtěte si takéApple Pay si v Česku aktivovalo už 150 tisíc lidí, kteří utratili přes 158 milionů korun. Nejvíce jich má Česká spořitelnaApple Pay si v Česku aktivovalo už 150 tisíc lidí, kteří utratili přes 158 milionů korun. Nejvíce jich má Česká spořitelna

Ani Rockaway nicméně nemá ke gastro průmyslu daleko. Jednou z jeho investic a projektů je český startup Storyous, který nabízí kompletní restaurační systémy, respektive POS terminály pro správu rezervací či přijímání plateb. „Oslovila nás zejména vize Manifesta, která má mimořádný potenciál a přináší moderní alternativu tradičnímu offline byznysu, což je společný ukazatel všech našich investic. Jsem rád i za to, že můžeme využít naše know-how jak z retailu, tak z budování digitálních platforem,“ doplňuje k tomu partner Rockaway Dušan Zábrodský.

manifestomarket3

V globálním měřítku se obdobnému typu prostředí říká pop-up retail, což víceméně znamená, že se lokace prostoru může pravidelně měnit. Někdy to je na roční bázi, jindy zase pop-up obchody nebo jakékoliv akce fungují pouze několik hodin, dní nebo týdnů. Loni se na Manifesto Market podívalo 650 tisíc lidí.

S ohledem na to, že se v celém projektu využívají pouze bezhotovostní platby, je partnerem Manifesta společnost Mastercard a neméně důležité je partnerství s realitní divizí skupiny Penta, která pozemky u Florence vlastní a do budoucna zde plánuje vystavět nové kancelářské a obchodní centrum. I proto je vlastně první Manifesto Market plánovaný jen jako dočasná záležitost.

Letos se nicméně otevře Manifesto také na pražském Smíchově, mezi dalšími lokalitami letos či v příštím roce ale může být poprvé i zahraničí, konkrétně západní Evropa. Prozatím ovšem budou k dispozici, tedy alespoň v průběhu léta, dvě lokality v tuzemsku.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Primark míří do Česka. Oblíbený oděvní řetězec má otevřít pobočku za rok na Václavském náměstí

Filip HouskaFilip Houska

primark1
0Zobrazit komentáře

Není tajemstvím, že se Češi velmi rádi oblékají. Jen přes módní e-shopy měli podle vyhledávače Glami.cz za loňský rok utratit okolo 24,5 miliardy korun, přičemž číslo je mnohem vyšší, pokud se připočítají i nákupy v kamenných obchodech. Problémem však je, že si čeští zákazníci zpravidla nevybírají kvalitní (a dražší) oblečení, nýbrž cenově dostupné a méně ověřené kusy, které nabízí oděvní řetězce jako H&M, New Yorker, C&A, Zara, potažmo Marks & Spencer nebo Lidl. Obdobný směr ostatně prosazuje i Primark.

Tento irský výrobce oděvů (a bytových doplňků) se díky svému levnému a širokému sortimentu stal velmi oblíbený především v evropských zemích, konkrétně v Německu nebo Rakousku, kam mnohdy za vidinou dobrého nákupu ročně míří desetitisíce Čechů. Primark totiž dosud není na tuzemském trhu otevřen a dlouho se spekuluje, kdy na něj Irové své oblečení oficiálně dostanou. A údajně by to měla být záležitost příštího roku.

flow-east

Květinový dům

Podle informací, na které se odvolávají Hospodářské noviny, se má první česká pobočka oděvní značky Primark otevřít na jaře roku 2020 v Praze. Konkrétně by mělo jít o prostory chystaného Květinového domu, jenž vyroste na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice. Pravdivosti této informace má nahrávat i fakt, že developer a majitel této stavby, společnost Flow East, má s Primarkem již finalizovat smlouvu na pronájem maloobchodních prostor.

„Primark je jeden z nejvýznamnějších globálních prodejců oblečení. Středoevropský trh je pro značku důležitý,“ říká Jan Kotrbáček, partner poradenské firmy Cushman & Wakefield, která se vstupem Primarku na český trh pomáhá. Bližší informace zatím nejsou vzhledem k mlčenlivosti k dispozici, nicméně se očekává, že se bude pražský Primark v devítipodlažním Květinovém domě rozkládat na několika patrech o velikosti tisíců metrů čtverečních.

vasecockyt

Přečtěte si takéČeský e-shop s kontaktními čočkami VašeČočky.cz loni utržil 700 milionů korun. Letos otevře vlastní optikyČeský e-shop s kontaktními čočkami VašeČočky.cz loni utržil 700 milionů korun. Letos otevře vlastní optiky

Velkou otázkou také je, jestli bude možné objednávat zboží z Primarku také online. Internetový způsob nakupování se totiž stává čím dál standardnější cestou k pořizování nových věcí a logicky by to dávalo smysl. Irská firma nicméně tuto možnost ze startu povolit nemá a stejně jako v jiných zemích bude i v Česku vše sázet na fyzické nakupování. To se v případě Primarku charakterizuje mnohdy až zběsilým házením množství kusů do hlubokých košíků, které se selektuje a skutečně vybírá až před samotným zaplacením u pokladny.

Obchod Primark v nizozemském Amsterdamu

Tento způsob očividně minimálně Čechům svědčí. Přesvědčit se o tom je možné zejména na drážďanské nebo vídeňské pobočce, na nichž se často stává, že je přítomných zákazníků více z Česka než z Německa, respektive Rakouska. Velké návaly, gradující až v chaotické a stresující zážitky, se tedy očekávají i v Praze, a to pravděpodobně už v květnu příštího roku, byť přesný termín otevření také není definitivně potvrzený. Více informací by mělo být zveřejněno v následujících měsících. V západní Evropě a Spojených státech má jinak Primark celkem 363 poboček. Nejrozšířenější je ve Velké Británii, Španělsku a Irsku.

Foto: DennisM2/Flickr; Tim Dennel/Flickr