Šéf Tesly Elon Musk: Plně samořídící technologii budeme mít už letos. V roce 2020 budou Tesly jezdit samy
V době elektromobilů a nejnovějších technologií, které všemožným způsobem zjednodušují řidičům jejich zážitek na volantem, je pouze otázkou času, kdo přijde s plně samořídící technologií, jež bude schopna dopravovat pasažéry z bodu A do bodu B bez jakéhokoliv zásahu do řízení. I když se o zapojení nejrůznějších technologií snaží většina velkých tradičních automobilek, od Audi přes Volkswagen až po Ford, pravděpodobně nejdále je ve svém snažením stále kalifornská automobilka Tesla, za níž stojí vizionář Elon Musk.
Právě automobily Tesly jsou schopné již z velké části řídit samy, ale naráží na problémy s legislativou, která je brzdí ve vypuštění potřebných technologií na veřejnost. Šéf Tesly Elon Musk se ovšem v jednom z podcastů na serveru ARK Invest v průběhu tohoto týdne vyjádřil, že si je na 100 % jistý, že ještě letos bude jeho automobilka disponovat plnou samořídící technologií. „Myslím, že budeme mít kompletní samořídící technologii tento rok. To znamená, že bude auto schopno samo najít místo na parkovišti, vyzvednout vás a také vás dovézt do destinace bez jakéhokoliv zásahu, to vše ještě tento rok,” říká Musk.
Kompletace technologie je samozřejmě jedna věc, reálné uvedení do provozu druhá. Dnes je možné si za příplatek 5 tisíc dolarů, tedy 113 tisíc korun, pořídit do Tesly takzvaný pokročilý Autopilot, který je ale zatím schopen „pouze“ měnit pruhy na běžných silnicích a dálnicích, najíždět či sjíždět z dálnice či přejíždět z jedné dálnice na druhou. A samozřejmě také předjíždět a automaticky přibrzďovat či akcelerovat.
I tak je to ovšem na hony vzdáleno tomu, co Musk pro letošní rok slibuje. Problémy má totiž Tesla stále v rušných městech, na vedlejších cestách nebo třeba na parkovištích – na posledním zmíněném místě exceluje například německá automobilka Audi, která má takzvaný Valet mód, kdy auto dokáže na parkovišti samo zaparkovat a poté i samo přijede.
Každé auto od Tesly, které je vyrobené po říjnu 2016, by mělo mít k dispozici veškeré potřebné vybavení k tomu, aby dokázalo samo jezdit. Limitací je pouze software, který automobilka bude schopna aktualizovat v případě spuštění plně autonomního módu na dálku. Aktuálně pouze přidává postupně nové funkce, které se malými krůčky k plné autonomii přibližují.
Musk si je ovšem dokončením autonomní technologie v letošním roce naprosto jistý a tvrdí, že v roce 2020 už budou řidiči Tesel schopni jezdit zcela bez zásahu do řízení, tedy budou si například moct zdřímnout za volantem a přitom se nebudou muset bát o svůj život. Jde o odvážné tvrzení, které je navázané na spoustu dalších záležitostí, především spojených s legislativou. Nutno také dodat, že Musk v minulosti často přeceňoval snahy vlastní automobilky a zároveň často měnil termíny, tentokrát je to ale dle jeho vlastních slov jiné.
Pravděpodobně až do druhé poloviny roku 2020 se tedy budou řidiči muset i se zapojením pokročilých technologií soustředit na řízení tak jako tak. Podobné plány totiž měl například i startup Waymo, který spadá pod Google, respektive jeho mateřskou společnost Alphabet. Waymo mělo spustit ve vybraných amerických městech své samořiditelné taxíky, nakonec ale své plány odsunul. Uvidíme tedy, jak daleko se do konce tohoto a potažmo v průběhu příštího roku reálně dostane automobilka Elona Muska.