Facebook zažil bouřlivé týdny a snaží se směřovat do nové budoucnosti. Otěže pevně drží Mark Zuckerberg

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

facebook-mark-zuckerbergInsider

Foto: Facebook

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg

0Zobrazit komentáře

Facebook má v současnosti, přinejmenším jako firma kombinující více platforem, jednoznačný a zdánlivě snad konkurencí nedosažitelný monopol na sociální sítě. Přinejmenším od několika skandálů v minulém roce se ale jeho status jako potenciálního synonyma pro internet docela výrazně komplikuje a problematizuje. V posledních několika dnech se je ve světle kriminálního vyšetřování americkými orgány národní bezpečnosti, největšího výpadku za dosavadní historii firmy a odchod několika zásadních členů na místě ptát, jaká je budoucnost tohoto giganta, za kterým stojí čtyřiatřicetiletý Mark Zuckerberg.

Dosud největší skandál Facebooku se odehrál v březnu 2018, kdy několik zpravodajských médií zároveň informovalo o jeho spojení s britskou firmou Cambridge Analytica, která z jeho sociálních sítí byla schopna extrahovat a zneužít osobní data milionů uživatelů bez jejich souhlasu. To má za důsledek probíhající vyšetřování několika americkými státními orgány, mezi nimiž je i Ministerstvo spravedlnosti USA a FBI operující ze státu Kalifornie.

Jeden z bývalých zaměstnanců Cambridge Analytica řekl, že tam byl vyslýchán v únoru tohoto roku a spolu s dalšími třemi anonymně uvedl, že jednou z hlavních linií výslechu byla obrana Facebooku, podle které byl prý britskou firmou podveden. Vedení Facebooku totiž po původním odhalení skandálu veřejně prohlašovalo, že Cambridge Analytica měla nasbíraná data využívat pouze k akademickým účelům, místo toho je ale použila pro několik volebních kampaní – patřila k nim i prezidentská kampaň Donalda Trumpa. Toto komerční použití, o kterém aplikace Analyticy informovala malým písmem v pravidlech použití aplikace, porušovalo tehdejší pravidla Facebooku, jejich dodržování ale zjevně nebylo příliš důsledně kontrolováno.

Jeden skandál za druhým

V červnu a prosinci roku 2018 se pak k tomuto skandálu připojily informace, že Facebook poskytuje přístup k osobním údajům uživatelů a v zásadě umožňuje měnit nastavení soukromí uživatelům desítkám firem, s nimiž má podepsané partnerské smlouvy. Celkem jich má být přes 150 a patří mezi ně Amazon, Apple, Microsoft, Sony a další – tyto společnosti měly mít přístup ke kontaktům uživatelů, seznamům jejich přátel a dalším informacím, které se uživatelé často nerozhodli sdílet.

mark-zuckerberg-facebook-ecosystem

Foto: Facebook

Impérium Marka Zuckerberga už není zdaleka jen Facebook

Pomocí toho byl například vyhledávací engine Bing schopný zjistit seznamy přátel prakticky všech uživatelů Facebooku bez jejich souhlasu a Amazon získal kontaktní údaje uživatelů skrze jejich přátele. Apple, který často opakuje, že ho osobní informace uživatelů nezajímají, byl schopen veškeré náznaky, že zařízení žádají přístup k uživatelským datům, úspěšně skrýt.

Facebook v posledních dvou letech smlouvy s těmito společnostmi rozpustil, to ale samozřejmě nic nemění na tom, že dlouhodobě porušoval soukromí svých uživatelů a dával jim falešný dojem kontroly nad svými daty. Problematizuje to také důvěryhodnost samotného Marka Zuckerberga, když říkal, že jeho firma už několik let nesdílí data přátel uživatelů se třetími stranami. Americká Federální obchodní komise (FTC) vyšetřuje, zda Facebook neporušil smlouvu mezi jím a FTC z roku 2011, která se týkala sběru osobních dat hrami a aplikacemi na Facebooku. Sociální síť uživatelům tvrdila, že hry a další aplikace třetích stran od ní nedostávají přístup k jejich osobním informacím, nebyla to ale pravda.

V současnosti se podle anonymních zdrojů projednává možná pokuta společnosti, jež by mohla dosáhnout až několika miliard dolarů a stát se tak největší, jakou kdy FTC požadovalo. Facebook kontroverzní smlouvy s technologickými firmami samozřejmě obhajuje a říká, že smlouva s FTC nepokrývala firmy chovající se jako rozšíření sociální sítě. Tato obrana je možná relevantní pro čistě právní stránku sporu, z hlediska uživatele je ovšem zcela irelevantní, protože není podstatné, v jakém kontextu Facebook data sdílel, ale že je vědomě a bez souhlasu uživatelů vůbec sdílel.

Problémy neminuly ani Instagram

Deník The New York Times nyní zjistil, že v rámci vyšetřování smluv Faceboku s technologickými firmami velká porota v New Yorku požádala minimálně dva velké výrobce mobilních zařízení o jejich záznamy. Momentálně není přesněji známo, kdy byla porota povolána a na co přesně se zaměřuje. Mluvčí Facebooku uvedl: „Spolupracujeme s vyšetřovateli a tato zkoumání bereme vážně. Poskytli jsme veřejné svědectví, zodpověděli jsme otázky a slíbili jsme, že v tom budeme pokračovat.“

mark-zuckerberg-facebook-messenger-keynote

Pod Facebook patří také Messenger, Instagram a WhatsApp

I přes několik vyšetřování stále platí, že Spojené státy nemají zákony týkající se soukromých dat spotřebitelů a právní kroky vůči Facebooku lze tedy podnikat pouze v rámci porušování pravidel stanovených ve smlouvách, které uzavřel, a v tom, co říká uživatelům. Z právního hlediska je jinak v pořádku, že sdílel informace skoro 400 milionů uživatelů s firmami jako Google, Netflix, Spotify a dokonce i s čínským Huawei a ruskou obdobou Googlu, Yandexem. Facebook přitom data neprodával, ale sdílel zadarmo pro navazování a utužování vztahů v technologickém průmyslu.

Opakem neomezeného sdílení dat a jejich detailních analýz a zneužívání je nedostatečná interní regulace Instagramu, druhé největší platformy Facebooku. Na začátku tohoto měsíce přišla největší britská dětská charita NSPCC s tvrzením, že Instagram se stal hlavní platformou pro podněcování dětí k sexuální interakci. Vychází přitom z dat policejních složek Anglie a Walesu, podle nichž bylo za osmnáct měsíců od února roku 2017 do září roku 2018 zaznamenáno přes pět tisíc případů sexuální komunikace s dítětem. NSPCC tak apeluje na důležitost značného zlepšení (resp. zavedení) systému pro ochranu před těmito problémy.

Bezprecedentní blackout všech sítí

Paralelně s odhalením informací o průběhu vyšetřování porušování smlouvy Facebooku s FTC zasáhl největší sociální síť na světě další problém – dosud největší výpadek všech jejích platforem v historii firmy. Mezi středou a čtvrtkem minulého týdne se více než čtrnáct hodin nemohlo mnoho uživatelů po celém světě dostat na žádnou ze sociálních sítí Facebooku, tedy ani na Instagram a WhatsApp. Facebook okamžitě vyloučil možnost DDoS útoku, kdy hackeři vyřadí web z provozu prostřednictvím extrémně vysokého náporu na jeho servery.

Následující den už bylo vše opět v provozu a Facebook řekl, že „výpadek byl způsoben změnou konfigurace serveru, která spustila kaskádovou sérii problémů“. Jelikož společnost podle amerického Forbesu vydělává průměrně 200 milionů dolarů denně, způsobilo to pravděpodobně velké finanční ztráty jemu i entitám na něm závislým a opět snížilo důvěryhodnost společnosti.

Mnoho uživatelů začalo okamžitě zvažovat svou závislost na jednom monopolním sociálním gigantovi a dokonce se přinejmenším dočasně přesunulo ke konkurenci. Komunikační služba Telegram, prezentující se hlavně důrazem na soukromí uživatelů, v době a krátce po výpadku sociálních sítí Facebooku zaznamenala výrazný nárůst nových účtů, kdy za 24 hodin získala tři miliony uživatelů. Zakladatel Telegramu Pavel Durov k nárůstu nových uživatelů poznamenal: „Výborně. Máme skutečné soukromí a neomezený prost pro všechny.“

V kontextu nových informací o vyšetřování a velkému výpadku se ve čtvrtek uplynulého týdne snížila hodnota akcií Facebooku o 1,6 %. Hodnota akcií byla nižší už den předem právě kvůli výpadku, tentokrát to ale bylo následkem ohlášení odchodu dvou lidí z vedení Facebooku a WhatsAppu, konkrétně produktového šéfa Facebooku Chrise Coxe a viceprezidenta WhatsAppu Chrise Danielse.

Odchody nejvlivnějších lidí

Odchod obou oznámil ve zveřejněné interní zprávě Mark Zuckerberg, který ke Coxovi napsal: „Chris a já jsme úzce spolupracovali na vyvíjení našich produktů více než dekádu a budu si vždy cenit jeho hluboké empatie pro lidi používající naše služby a pozitivního nadšení ve všem, co dělá.“ U Danielse Zuckerberg ocenil práci, kterou vykonával v mnoha rolích ve firmě, od vedení týmu pro rozvoj byznysu přes vedení Internet.org po vedení WhatsAppu, kterému pomohl definovat byznys model.

Cox byl jedním z prvních lidí, které Facebook přijal a postupně se stal také blízkým přítelem Zuckerberga. Výraznou měrou se podílel na vývoji News Feedu (česky sekce „Vybrané příspěvky“), který je dodnes hlavní sekcí sociální sítě a jeho poslední rolí celkem třináctileté kariéry ve firmě bylo dohlížení nad strategií pro všechny její aplikace.

Chris Cox byl velmi oblíbený mezi zaměstnanci Facebooku a minimálně v posledním roce jeho působení byl označován jako druhý nejvlivnější člověk ve firmě hned po výkonném řediteli. Podle několika zdrojů měl pro odchod více důvodů, všechny se ale týkají nesouhlasu s novým směřováním firmy, kam patří například plán propojit posílání zpráv mezi Facebookem, Instagramem a Whatsappem. Hlavně mu pak má vadit Zuckerbergem nedávno ohlášený záměr přejít na end-to-end šifrování napříč celým Facebookem.

chris-cox-mark-zuckerberg-facebook

Chris Cox, bývalý šéf produktu Facebooku, a Mark Zuckerberg

Důsledné zavedení šifrování by pro Facebook znamenalo nutnost výrazně změnit svůj byznys model, jelikož by nemohl pracovat s uživatelskými daty. To by sice byla dobrá zpráva pro výše popsané komplexní problémy Facebooku se soukromím, ale mohlo by to způsobit rozšíření problémů demonstrovaných podněcováním dětí k sexuální komunikaci na Instagramu.

Neomezený vládce Zuckerberg

Odchod jednoho z hlavních lidí Facebooku někteří vidí jako návrat Zuckerberga ke zcela samostatnému vedení společnosti, který je rozhodnut výrazně změnit její hlavní produkt i za cenu ztráty důležitého zaměstnance. Transformace na sociální síť založenou na šifrované individuální komunikaci se tak jeví jako vskutku velmi pravděpodobná. Ta by měla Facebooku přinést nové příležitosti pro byznys spojený se soukromými službami, jako jsou například finanční služby.

Poslední dva týdny byly pro Facebook potenciálně zásadním obdobím. Na jednu stranu se potýkal s dalšími problémy týkajícími se jeho nedodržováním soukromí uživatelů a největším výpadkem potenciálně dále snižujícím jeho důvěryhodnost, na druhou jeho šéf Mark Zuckerberg představil předpokládanou budoucnost, která se má od současnosti zásadně lišit.

facebook-encryption1

Komunikace má být na Facebooku v budoucnu šifrovaná

Když Zuckerberga po skandálu s Cambridge Analytica vyslýchal evropský parlament, belgický zástupce Guy Verhofstadt se ho ptal, jestli chce stát v historii po boku velikánů jako Bill Gates a Steve Jobs, nebo chce zůstat v paměti jako génius, který stvořil digitální monstrum. V současnosti se stále spíše zdá, že Zuckerberg, ačkoliv možná nezáměrně, je stále blízko druhému člověku, snažíc se opravovat špatně navrženou loď s několika konstrukčními vadami uprostřed moře. Otázkou je, zda bude schopen tyto snahy naplnit a zároveň loď přestavět tak, aby zásadní opravy v budoucnu už nepotřebovala.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Apple představil po letech nový iPad mini a vrátil iPad Air. Oba podporují Apple Pencil

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

ipad-mini-20192
0Zobrazit komentáře

Jakmile Apple znepřístupní svůj internetový obchod na adrese Apple.com, okamžitě se zaplní sociální sítě nadšenými výkřiky jablečných uživatelů v očekávaní nových produktů. K dočasnému uzavření e-shopu došlo i dnes, přestože má kalifornský výrobce iPhonů již na příští týden naplánovanou svou tradiční prezentaci, kde má mimo jiné odhalit svou novou video službu. Zřejmě ale bude pořádně napěchovaná, protože dnes zcela v tichosti představil hned dva nové produkty – nový iPad mini (5. generace) a nový iPad Air (3. generace).

Podobně překvapivé, jako proč Apple nepočkal do příštího týdne, kde by mohl nové produkty ve světle reflektorů odprezentovat ve velkém, je i to, jaké iPady dnes představil. Zatímco iPad mini se oživuje po dlouhých čtyřech letech, během kterých se významně spekulovalo o tom, jestli vůbec ještě nějaký update přijde, iPad Air poslední dva roky v nabídce pro změnu vůbec nebyl. Nyní se vrací a s ním se tak na prodejní poličce Applu objevují opět čtyři iPady: iPad Pro, iPad Air, iPad a iPad mini. Respektive pět, protože iPady Pro jsou ve dvou velikostech.

Nejmenší iPad je zpátky v plné síle

Začněme u nejmenšího iPadu mini, který je v celé nabídce snad tím nejjednodušeji popsatelným produktem. Má totiž suverénně nejmenší displej, což je také jeho největší přednost. Mnoho uživatelů na něj nedalo díky jeho 7,9palcové obrazovce dopustit a Apple nyní svůj nejmenší tablet doplnil i pořádným výkonem, jehož hlavním nositelem je čip A12 Bionic. Ten tepe i v nejnovějších iPhonech XS a XR.

ipads-apple-2019

V nabídce Applu je aktuálně pět iPadů

Když už byly vydány nové iPady v tichosti, šéf Applu Tim Cook právě malý iPad mini odprezentoval alespoň na svém Twitteru, a to s tužkou v ruce. Podpora pro Apple Pencil je ostatně další důležitou novinkou, protože na vylepšený Retina displej iPadu mini půjde psát i právě jablečnou tužkou. Ovšem pouze tou první generace, nikoliv nejnovější verzí, která byla představena loni s iPady Pro a přináší magnetické nabíjení.

Nový iPad mini 5. generace má mít každopádně díky procesoru A12 Bionic až třikrát vyšší výkon a devětkrát rychlejší grafiku, což je pro fanoušky malého tabletu jistě pozitivní zpráva. Inovovaný Retina displej přichází s rovněž oblíbenou technologií True Tone, která nastaví teplotu barev na obrazovce podle okolního prostředí. Celkově je displej nového iPadu mini i díky podpoře širšího barevného spektra o 25 procent jasnější a má největší hustotu pixelů ze všech iPadů.

A klíčová je pochopitelně také cena, která začíná na 11 490 korunách. To je sice jen o pár stovek víc, než za kolik se prodával v poslední době předchozí model iPad mini 4, jenže to má jeden háček – šlo totiž o jedinou variantu se 128GB kapacitou. Nový iPad mini, který oficiálně přichází již bez číselného označení, je k dispozici ve dvou variantách a za zmíněných 11 490 korun dostanete jen 64 GB. Za verzi s mobilními daty navíc zaplatíte celkem 14 990 korun. Verze s 256 GB pak stojí 15 990, respektive 19 490 korun. Barvy jsou k dispozici stříbrná, vesmírně šedá a zlatá.

Po dvou letech je tu znovu iPad Air

Zatímco u iPadu mini je jeho pozice zcela jasná, u iPadu Air to už tak jednoduché není. Apple má po dnešku v nabídce totiž hned tři tablety s velmi podobnou úhlopříčkou displeje: 11 palců, 10,5 palce a 9,7 palce. První je iPad Pro (ten existuje ještě ve variantě s téměř 13palcovým displejem), druhý je nový iPad Air 3. generace a třetí je klasický iPad.

Přestože právě klasický iPad v roce 2017 nahrazoval tehdy prodávaný iPad Air 2, vrací se nyní jablečný tablet s přídomkem Air (tentokrát již oficiálně taktéž bez číslovky), aby se zařadil mezi iPady Pro a standardní iPady, a to jak velikostí displeje, tak výbavou i cenou. Na druhou stranu se prakticky jedná jen o sesazení dosud prodávaného iPadu Pro s touto velikostí displeje (10,5 palce) do kategorie Air. Vedle kosmetické změny v názvu přichází Air 3. generace alespoň i s výrazně nižší cenou a rychlejšími vnitřnostmi.

ipad-air-2019-apple-pencil-smart-keyboard

Nový iPad Air má 10,5palcový displej

Podobně jako nový iPad mini má také nový iPad Air čip A12 Bionic – 11palcový iPad Pro má proti tomu ještě výkonnější A12X Bionic, zatímco standardní iPad jen starší A10 Fusion. Podpora první generace Apple Pencil v iPadu Air znamená, že již všechny iPady v nabídce psaní tužkou podporují. Jen v případě iPadů Pro to je ale druhá generace magnetického Pencilu. Výhodu pak má iPad Air v podpoře Smart Keyboard, kterou je však třeba podobně jako tužku zakoupit samostatně. Apple Pencil první generace stojí 2 590 korun a Smart Keyboard k iPadu Air vyjde na 4 790 korun.

Vedle nejdostupnější iPadu, který lze koupit již za 8 990 korun, a nabitých iPadů Pro stojí nový iPad Air jako jakási střední cesta, která sice nabízí rovněž velmi vysoký výkon, ale zejména svým designem a provedením zůstává v nižší třídě. Řeč je zejména o širších okrajích kolem displeje, přítomností Touch ID místo Face ID a také Lightning konektoru místo USB-C. Cenově začíná nový iPad Air 3. generace na 14 990 korunách za 64GB model s Wi-Fi. V nabídce je i čtyřnásobná kapacita až za 22 490 korun v případě varianty s mobilním připojením.