Na letní olympiádu v Tokiu vjedou roboti. Budou pomáhat handicapovaným i zaměstnancům
Olympijské hry patří k největším sportovním událostem na světě, což pro pořadatele logicky znamená i špičkovou přípravu. Nedílnou roli má v tomto procesu i podpůrný personál, respektive tisíce zaměstnanců a dobrovolníků v rozlišovacích vestách, kteří mají za úkol být maximálně k dispozici všem návštěvníkům jednotlivých sportovišť. Organizátoři letní olympiády v japonském Tokiu, která se uskuteční již příští rok, se nicméně pouze na lidský faktor spoléhat nechtějí.
Ve spolupráci s automobilkou Toyota, která patří mezi hlavní partnery, a výrobcem elektroniky Panasonic pořadatelé oznámili, že na jednotlivá sportoviště nasadí speciální roboty, jež budou pomáhat personálu se správou celé události a návštěvníkům k lepší orientaci. Právě o divácké pohodlí se mají starat především roboti od Toyoty s označením Human Support Robot (HSR) a Delivery Support Robot (DSR).
První jmenovaný má robotickou paži a integrovaný displej pro vyobrazování potřebných údajů, druhý zase připomíná odpadkový koš, ale dokáže převážet různé předměty. Sloužit by tedy měli zejména lidem na invalidních vozících, respektive všem, kteří se potýkají s nějakým zdravotním handicapem. Během olympiády tak budou roboti nosit například občerstvení nebo malá zavazadla, ukazovat potřebné informace o probíhajících disciplínách, navigovat k rezervovaným sedadlům a obecně handicapovaným návštěvníkům zpříjemňovat účast na této prestižní sportovní akci.
Po všech sportovištích by jich mělo jezdit 16, což není vzhledem k očekávané návštěvnosti mnoho, na druhou stranu mohou minimálně ukázat směr k početnější integraci během dalších ročníků olympijských her.
„Promýšleli jsme způsoby, jak lidem (na olympiádě, pozn. red.) zlepšit jejich život a jak nasadit roboty tak, aby se staly jejich denní součástí. Na tokijské olympiádě bude mnoho diváků na invalidních vozících a chtěli bychom, aby si tuto událost užili bez nutnosti strachování se o jejich mobilitu,“ říká generální manažer Toyoty Minoru Yamauchi pro agenturu AP.
Řešení z dílen této tradiční japonské automobilky však nebude jediné, které bude na olympiádě pomáhat. Angažuje se také Panasonic, který sice vynechává klasické roboty, ale sází na podpůrné robotické exoskeletony Power Assist Suits. Ty mají pomáhat tamnímu personálu zejména během zvedání těžkých zavazadel a dalších objektů, a to především v ubytovacích zařízeních a na letištích. Podle Panasonicu by měly produktivitu pracovníků zvednout až o 20 % a samozřejmě také ulevit jejím zádům, které při intenzivní manipulaci s objemnými zavazadly pochopitelně trpí.
Letní olympijské hry 2020 v Tokiu tak mohou zajímavým způsobem ukázat, jak výrazně za posledních několik let technologie pokročily, a nastavit laťku pro budoucí události. Současně je to také ideální příležitost pro samotné Japonsko, které by jen posílilo svou pozici na trhu s inovativními technologickými pokroky. Co se pak týče samotné události, ta slavnostním zahájením odstartuje 24. července 2020 a zakončena bude 9. srpna.