Spotify koupilo třetí podcastovou firmu za dva měsíce. Chce být Netflixem pro audio s vlastním obsahem
V únoru švédský streamingový obr Spotify oznámil, že za stovky milionů dolarů kupuje dva startupy, které se zaměřují na podcasty. Jednalo se o Gimlet Media, společnost spojenou jak s produkcí, tak s marketingem podcastů inzerentům, a startup Anchor, který tvůrcům poskytuje jednoduchou platformu pro tvorbu, distribuci a monetizaci. Tím ale evidentně snahy Spotify v této oblasti neskončily. Nyní totiž potvrdilo další nákup podcastového studia Parcast, které se zaměřuje především na samotnou tvorbu původních pořadů.
Spotify má v plánu letos do nákupů investovat až půl miliardy dolarů, přičemž za Gimlet Media a Anchor utratilo celkem 340 milionů dolarů. Detaily nákupu Paracastu zatím nebyly zveřejněny, ale pravděpodobně se nebude jednat o poslední letošní akvizici. Nyní je totiž zřejmé, že Spotify chce v tomto směru poměrně výrazně expandovat a stát se takříkajíc Netflixem audia.
Losangelské podcastové studio Parcast se může stát významnou součástí tohoto záměru, protože jeho současná nabídka obsahuje 18 původních pořadů zaměřujících se na jedny z nejpopulárnějších témat i mezi podcasty – vyšetřování reálných zločinů, kulty a nevyřešené záhady. Streamovací služby s videem mají oproti těm hudebním z hlediska získávání předplatitelů výhodu hlavně v tom, že mohou nabízet množství vlastního exkluzivního obsahu, na základě něhož jim může zákazník dát přednost před konkurencí.
Velké hudební streamovací služby se o něco podobného v začátcích také snažily uzavíráním smluv s populárními umělci, jež jim zajišťovaly exkluzivní práva na dostupnost jejich nového alba, zákulisních dokumentů a záznamů koncertů, nebo i celé diskografie. Takovým způsobem vyšly na Tidalu například alba Kanyeho Westa a Beyoncé, Apple Music zase jako jediné nabízelo bonusový obsah s Taylor Swift. Ačkoliv Spotify v tomto trendu příliš neparticipovalo, byl původně poměrně rozšířený, avšak postupně upadal.
Vlastní obsah je klíč
V současnosti se exkluzivita dostupnosti hudby umělců stále občas objevuje, ale už příliš nelze hovořit o významných strategiích pro získávání výraznějšího objemu nových předplatitelů. Streamovací služby se tak místo toho svou atraktivitu snaží zvyšovat různými na míru vybíranými playlisty a zvláštními funkcemi. Například ve spojitosti se Spotify se ovšem před časem objevily nařčení, že do svých úspěšných uklidňujících a ambientních playlistů zakomponovává „falešnou hudbu“, tedy skladby, které pro ně vytvořili najatí umělci.
Nabízení vlastních exkluzivních podcastů je ovšem mnohem lepší způsob lákání předplatitelů, jednak proto, že je to zcela nekontroverzní strategie, jednak proto, že je lze snadno propagovat, třeba i v rámci reklam na vlastní platformě. Podobně jako tomu bylo u nabízení exkluzivní hudby, podcasty Spotify by měly být dostupné buď pouze na jeho streamovací službě, nebo i na ostatních, ale se zpožděním.
Rozdílem ovšem samozřejmě je, že Spotify bude lákat na vlastní obsah, nebude tedy muset uzavírat složité smlouvy s umělci a dělit se s nimi o výdělek. Spotify se o podcasty začalo výrazněji zajímat poprvé před dvěma lety, kdy se v této kategorii rozhodlo stát silným konkurentem Applu. Ten svou platformu pro podcasty spustil už v roce 2004, až v poslední letech ale tento formát výrazně zvyšuje svou popularitu – například na americkém trhu podcasty poslouchá až třetina obyvatel ve věku mezi 25 a 54 lety.
Šéf obsahu Spotify Dawn Ostroff k akvzici studia Parcast řekl: „Zařazení studia Parcast do naší rostoucí nabídky podcastů nás posune blíže k cíli, stát se hlavní audio platformou na světě. Kriminální a mysteriózní podcasty jsou pro naše uživatele nejpopulárnějším žánrem a studio Parcast mělo značný úspěch ve vytváření populárních pořadů a budování oddané fanouškovské základny.“