Taxify se po změně názvu na Bolt rovnou pouští do nového byznysu. Začne rozvážet jídlo
Když přepravní startup Taxify na začátku března oznámil, že mění značku a nově se bude jmenovat Bolt, mělo to jasný cíl. Estonský startup pětadvacetiletého Markuse Villiga, který vyrostl jako alternativa ke klasickým taxíkům, tím chtěl naznačit svou ambici, že zdaleka nehodlá zůstat pouze v tomto segmentu, ale chce naplňovat svou širší vizi mobility. A nyní, již jako Bolt, ukazuje, kam míří.
V následující měsících můžeme od Boltu očekávat ofenzívu na úplně novém trhu, kde už je však stejně jako v případě alternativních taxislužeb hodně velká konkurence. Markus Villig oznámil, že Bolt začne ve světě rozvážet po vzoru Uber Eats vedle lidí také jídlo a jako první se dočkají Estonsko, Finsko a Jihoafrická republika.
Výběr zemí není náhodný. Do tzv. food delivery se chce Bolt pustit právě v těch zemích, kde má již nyní vybudovanou silnou pozici a kde zároveň zatím není tak vysoká konkurence. Rozvoz jídel pod hlavičkou Boltu se tak bude týkat zejména vybraných zemí ve východní Evropě a Africe.
Estonský startup moc dobře ví, proč se pouští právě na trhy daleko od západní Evropy, kde je konkurence v doručování jídla obrovská a dochází ke konsolidacím. Ostatně samotný Uber připravoval koupi jiného významného hráče Deliveroo, ale nakonec se obě strany nedohodly. Co naopak koncem loňského roku prošlo, byl prodej německého byznysu skupiny Delivery Hero za téměř miliardu eur do rukou holandského konkurenta Takeaway.com.
Možná je i expanze do Česka
Právě pod Delivery Hero spadá i česká firma Dáme jídlo, která na českém trhu od loňska soupeří s velkými zahraničními hráči. Vedle Uber Eats na tuzemským trh vstoupil také finský Wolt a dlouhodobě tu operuje také Ordr, byť ten nerozváží jídlo z restaurací, ale má vlastní kuchyň.
Markus Villig z Boltu nicméně na třech zmíněných trzích, kde plánuje svou novou food delivery službu spustit, příliš zásadní konkurenci nevidí, jak uvedl pro Bloomberg, přestože v Estonsku funguje Wolt, ve Finsku Delivery Hero a v Jihoafrické republice zase Uber Eats. Silný je ale v těchto zemích právě i Bolt, který chce využít své velké skupiny řidičů i uživatelů a nabídnout jim další službu v rámci jedné aplikace, jako to již delší dobu dělá Uber.
Zda se s rozvozem jídla vydá Bolt také do České republiky, zatím není jasné. „Plánujeme tuto novou službu zavést postupně napříč všemi trhy, na kterých působíme, nicméně přesné datum rozšíření do České republiky zatím nemůžeme komentovat,“ uvedl šéf Boltu pro Českou republiku a Slovensko Roman Sysel.
Bývalé Taxify dnes působí ve více než 30 zemích světa, kde má celkem 25 milionů registrovaných uživatelů a stovky tisíc řidičů. Ti dosud pouze vozili pasažéry jako alternativní taxislužba, ale nově k tomu budou moci přidat také rozvoz jídel.