Stejně jako má McDonald’s Big Mac, Burger King sází na burger pod názvem Whopper, který si už dlouhá léta konzistentně udržuje svou ikonickou chuť a strukturu jednotlivých surovin. Prakticky patří mezi vlajkové lodě sendvičů, které tento americký fastfoodový řetězec nabízí. Nově však prochází zásadní obměnou, která je jen důsledkem jednoho z výrazných trendů v gastronomii – nahrazování skutečného masa za rostlinné.
Burger King začíná experimentovat s vegetariánskou verzí Whopperu, na které pracuje s výrobcem umělých variací masa Impossible Foods. Čerstvá novinka pod názvem Impossible Whopper tak namísto klasické hovězí placky nabízí ogrilovanou rostlinnou alternativu založenou na surovině heme. Ta je tvořena částečně ze sójových bobů a proslavila se hlavně díky tomu, že velmi věrohodně dokáže napodobit chuť pravého masa.
Foto: Burger King
Impossible Whopper
A právě na maximální chuťovou podobnost Burger King sází. Vzhledem k tomu, že se Impossible Whopper již ve vybraných pobočkách v oblasti amerického St. Louis nabízí, zákazníci měli tu čest se s touto variací jednoho z nejslavnějších sendvičů setkat a zhodnotit, zdali se od skutečného Whopperu nějak zásadně odlišuje. Jak prozradil pro deník The New York Times marketingový ředitel Burger Kingu Fernando Machado, téměř nikdo nepoznal rozdíl, a to ani zaměstnanci, kteří novinku připravují. Ostatně slogan zní: „100 % Whopper, 0% hovězího.“
Spolu s identickou chutí tak nahrává alternativnímu Whopperu k úspěchu i fakt, že obsahuje o 15 procent méně tuku a 90 procent méně cholesterolu oproti klasické verzi. Logicky pak lichotí i odpůrcům zabíjení zvířat pro lidský užitek, ačkoliv ryze pro vegany tato novinka není, jelikož obsahuje majonézu, která je standardní součástí sendviče. Co se týče ceny, ta má být přibližně o jeden dolar dražší.
Je budoucnost masa v rostlinných náhražkách?
Během debutu Impossible Whopperu, který se má postupně rozšiřovat do všech poboček ve Spojených státech (ohledně expanze na tuzemský trh české zastoupení Burger Kingu prozatím na dotaz CzechCrunche neodpovědělo), se tak opět začalo diskutovat o tom, zdali je budoucnost masa opravdu skryta v alternativních, rostlinných náhražkách. Nejde totiž jen o Impossible Foods, kteří se na produkci těchto variant mas dlouhodobě specializují, ale také třeba o společnost Memphis Meats, do níž v minulosti investovali miliony dolarů Bill Gates nebo Richard Branson.
Foto: NovaMeat
Dále se angažují i menší startupy včetně italského bioinženýra Giuseppe Sciontiho, který v rámci své firmy Nova tiskne „umělé“ maso z rýže, hrášků a mořských řas na 3D tiskárně. Scionti vidí konkrétně hlavní výhodu v uspokojení potřeb rozvojových zemí, které se k přísunu kvalitního a ověřeného masa obtížněji dostávají. Obecně pak jde o snížení dopadu skleníkových plynů, jež produkuje chovný dobytek.
Život v moderní době se na jednu stranu může zdát až příliš jednoduchý díky všem vymoženostem 21. století. Často je ale opak pravdou, což můžeme vidět denně při pohledu kolem sebe na vystresované tváře lidí, kteří bez přestávky dohánějí uzávěrky nebo šťastnější vztah s partnerem. Uspěchaná doba s neustálým tlakem okolí nám přináší místo jednoduššího života spíš starosti a v mnoha případech i úzkosti či nespavost.
Ačkoliv se tomu lidé různými způsoby brání, neustálý tlak okolí v nás vytváří pocit, že svůj vlastní život prakticky nestíháme. Lidé si nicméně uvědomují, že jedním z faktorů hrajících velkou roli v našem zdravotním i psychickém stavu je právě odpočinek. Kromě meditačních aplikací a zařízení měřicích spánek se tak díky tomu v poslední době velmi daří byznysu s matracemi na míru. A ačkoliv u nás v Česku tento trend zatím ještě tolik rozvinutý není, zahraniční firmy díky tomuto dříve ne tolik významnému byznysu vydělávají miliardy.
V dnešní době už takových hráčů najdeme na poli desítky, možná stovky. Jedním z nejstarších a největších je ale americká firma Casper, která vznikla v roce 2014, má přes 300 zaměstnanců od New Yorku až po Berlín a už za první rok své existence prodala matrace za zhruba 15 milionu dolarů (více než 344 milionů korun). Původní plán zakladatelů na první rok a půl byl přitom pouze 1,8 milionu dolarů. Krátce nato se s podobnými firmami roztrhl pytel a začaly vznikat další startupy slibující svým zákazníkům ničím nerušený a dokonalý spánek.
Příkladem mohou být firmy jako Helix, Saatva, Layla, Avocado nebo Nolah, které dnes společně tvoří byznys o velikosti 15 miliard dolarů. Ale právě Casper byl jeden z prvních, který zároveň každý rok zaznamenává stabilní růst. Zatímco za rok 2014 utržil 15 milionů dolarů, o rok později to bylo už 90 milionů, rok 2016 zakončil s příjmy ve výši 169 milionů dolarů a předminulý rok se čtvrt miliardou dolarů.
I tak dnes prozatím startup není v zisku a ani nechce, i když by prý mohl. Během posledních několika let začal otevírat vlastní fyzické prodejny a experimentovat s mnoha dalšími vertikálami, s čímž souvisela i masivní marketingová kampaň. Casper je opravdu, především ve Spojených státech, vidět takřka na každém kroku, od metra přes dálniční billboardy až po specifický digitální marketing.
Miliarda dolarů? Ne, díky, raději jednorožcem
Za startupem proto stojí množství investorů, kteří do něj v několika investičních kolech vložili již 240 milionů dolarů. Mezi zapojenými firmami byly mimo jiné i americký retailový obr Target, investiční společnost Lerer Hippeau Ventures, ale také slavné celebrity jako rapper 50 Cent nebo basketbalista Kyrie Irving. Target dokonce v minulosti projevil zájem o odkoupení společnosti za jednu miliardu dolarů. Casper navíc v minulém týdnu dokončil další investiční kolo, v němž získal 100 milionů dolarů a stal se díky tomu dalším startupovým jednorožcem, jelikož jeho hodnota stoupla na 1,1 miliardy dolarů. Dle agentury Reuters dokonce Casper zvažuje vstup na burzu a začíná jednat s investičními bankami.
A není se čemu divit, startup totiž žádným způsobem nehodlá polevovat a jde o jednu z nejnadějnějších digitálních firem, která prodává své produkty přímým zákazníkům, bez jakýchkoliv prostředníků. Za třetí kvartál minulého roku se tak vyhouply čisté příjmy startupu na 105,3 milionu dolarů s tím, že celý loňský rok by měl Casper uzavřít na 373 milionech dolarů, což představuje 49% nárůst oproti roku 2017.
Všechny matrace startupu Casperu jsou zasílány v kompaktním balení
Pokud bychom pak srovnávali třetí kvartál loňského roku se stejným obdobím v roce 2017, šlo by o nárůst ve výši 60,6 procenta, byť marketingové náklady nevyrostly o více než 13 procent. Letos má být navíc startup poprvé v zisku, očekává se až 8 milionů dolarů EBITDA, tedy zisk před odečtením úroků, daní a odpisů. Za rok 2020 už to má být bezmála 110 milionů dolarů.
Využití příležitosti
Casper přišel v tu nejpříhodnější chvíli a začal vznikat v době, kdy první zástupci z generace mileniálů končili s vysokou školou a stěhovali se do nových bytů, do kterých bylo třeba sehnat potřebné vybavení. Casper tehdy chytře využil příležitosti a rozhodl se využít síly marketingu, který zacílil na danou skupinu. Zastávky metra i vnitřní reklamní plochy začaly plnit designové bannery v moderních pastelových barvách, které dokázaly upoutat pozornost moderní generace. Stejně tak firma chytře využila reklamy na sociálních sítích, kde lidé ve věku kolem 25 let trávili spoustu času.
Ve svých reklamních sděleních startup lákal především na svůj klíčový slogan „matrace pro všechny“, které zajistí „lepší spánek pro každého“. U matrací to ale pouze začalo. Do nabídky začaly brzy přibývat i polštáře a deky, ale později také doplňky pro čtyřnohé mazlíčky jako pelechy pro psy. Nedávno dokonce firma oznámila zahájení prodeje chytré stolní lampičky. Z firmy zaměřující se na prodej jediného druhu zboží vznikla lifestylová společnost s přesahem do několika dalších odvětví, a právě to je také nejspíš hlavním důvodem jejího úspěchu.
Casper Sleep Shop
To ale není vše. Casper experimentuje i s takzvanými pop-up lokacemi s názvem The Dreamery, ve kterých nabízí poloprivátní místa pro zákazníky, kteří si chtějí zdřímnout a otestovat produkty startupu. Za 25 dolarů si mohou zájemci pospat až 45 minut a dostanou k tomu navíc vlastní pyžamo, kosmetické produkty, nápoj nebo kartáček a zubní pastu. Spojme to s tím, že čím dál více lidí si fázuje spánek a během dne si dává delší pauzu, a může jít o další zajímavý byznys bokem od prodeje produktů jako takových.
Relativně rychle se zaplatí i jednotlivé pobočky. Dle zdroje serveru The Information stojí otevření nové prodejny v základu zhruba 635 tisíc dolarů s tím, že dalších 70 tisíc dolarů představuje samotné zboží. Taková prodejna se průměrně zaplatí během prvních dvou let. Pro investory je tak Casper zlatým dolem, do kterého chtějí napumpovat co nejvíce peněz a vytřískat z matracového trhu absolutní maximum.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.